Dethleffs Globebus I 4

Chassis: Fiat Ducato Light

Karosseri: Gulv 41 mm, vegger/tak 34 mm

Motor: 2,3-liters 130 hk, seksgirs automat

Lengde/bredde/høyde: 675/215/262 cm

Innvendig: 532/200/190 cm

Totalvekt: 3500 kg

Lastevekt: 779 kg

Hjul: 15-tommer

Senger: 4 (to langsgående og senkeseng)

Sengedimensjoner: 180/150/135 cm (senkeseng og 210x80/205x70 cm)

Varme: Luftbåren Truma Combi 6E, elektrisk gulvvarme

Ferskvannstank: 114 liter

Spillvannstank: 90 liter

Kjøl/frys: Dometic 100 liter

Veiledende pris: 786 000 kroner

Dethleffs Globebus I 4 viser seg å være en spennende bobil, som sikkert vil tiltale mange norske bobilister, ikke minst fordi den er utstyrt med langsgående enkeltsenger. Så liten er den kanskje ikke. Globebus I 4 har nemlig fem "søsken", og samtlige er enda mindre.

Dethleffs bygger disse bobilene med isolering av polystyrol (PSE), mens tak og gulv har glassfiberforsterket plast (GFK) for optimal beskyttelse mot for eksempel hagl.

Spillvannstank, rør og vannlås er elektrisk oppvarmet (vinterkomfort-pakke) og dermed beskyttet mot kulde. Varmen er luftbåren og kommer fra en Truma Combi E6. Elektrisk gulvvarme finnes her også.

Ser vi på luftsirkulasjon har Dethleffs sitt eget patenterte Air Plus-system, som innebærer ventilasjon bak i overskapene, noe som skal forhindre kondens.

Les flere saker om bobil på Allt om husvagn & camping

Vårt testeksemplar er utstyrt med en seksgirs automatkasse. Både fører- og passasjerside har kollisjonspute. Forkortelsene ESP, ASR og EBF (elektronisk bremsekraftfordeling) finnes også. Som bonus finnes Traction Control og Hill Holder, som forhindrer at bobilen ruller bakover ved start i kraftig stigning, samt Hill Descent Control som forhindrer økt hastighet i bratte nedoverbakker.

Kort sittepute

Vi snurrer pilotstolene rundt, og prøver sittegruppen, og konstaterer at de førstnevnte er best å sitte i. At de er mer bekvemme enn sofaen skyldes primært at den har dårlig korsryggstøtte. Også lengden på sitteputa er i korteste laget. Anbefalingen for en slik plass er 45 centimeter, men vi måler bare 42. Spiller tre centimeter noen rolle? Tro oss, det gjør det! Men vi liker de regulerbare nakkestøttene i sofaen.

MIDDELMÅDIG KOMFORT: De justerbare nakkestøttene hjelper på komforten i sofaen, men pilotstolene er uansett best å sitte i. © Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Den femte sitteplassen – ved entrédøren – er etter vår mening bare en ekstra plass, og intet sted å tilbringe en hel kveld. Over dette setet er forresten TV-armen montert.

Vi noterer oss ellers for følgende detaljer ved sittegruppen: leselamper på skinner, forlengbart bord, høyttalere, 230-voltuttak og doble overskap.

Senkesengen krever egentlig ingen klatring for å komme opp i, men stige følger nå med uansett. Leselampene her er integrert i en takkonsoll, og er ikke vridbare. Takluke og forheng gjør at den/de som sover her kan stenge resten av bobilen ute.

ENKELTSENGER: De langsgående enkeltsengene er delt av en funksjonell midtkonsoll, og her er det skap og hyller til det du trenger. © Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Flott og smart bad

Hygienerommet er veldig bra. I utgangspunktet ser vi en toalett med vask, men ved å vri hele veggkonsollen nitti grader har man plutselig et dusjkabinett med 77x59 centimeter gulvplass og trerist. Genialt!

Avstanden fra gulvet opp til vasken er ellers på 90 centimeter, noe som er fem centimeter høyere enn anbefalt. Benplassen foran toalettet er bra, lysbryteren er i barnevennlig høyde, ventilasjonsluke i taket er på plass, kroker for håndklær det samme. Og det er godt med skapplass til hygieneartikler.

Over i kjøkkenavdelingen gleder vi oss over AES-kjøleskap og frys med automatisk energivalg (strøm, gass, batteri), doble 230-voltuttak og god LED-belysning. Vi kunne imidlertid ha ønsket oss et uttrekkbart skjærebrett siden blussene sitter i en triangelform og opptar mye av kjøkkenbenken. Det hadde heller ikke vært dumt med hyller til overskapene, samt en beskyttelse mot mulig fettspruting i senga som ligger mot kjøkkenet.

De langsgående enkeltsengene får pluss i margen for distanseskiver rund baut, samt justerbare hovedender. Samme gode skussmål får midtkonsollen som skiller de to sengene. Der finnes både overskap og hyller til sengelektyre og for eksempel mobiltelefon.

UTFORDRER RYGGEN: Garderoben under sengene tvinger deg ned på kne. © Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

Utfordrer ryggen

En stor takluke og vridbare leselys på skinner er også bra. Mindre bra er garderoben (automatisk belysning) under sengene. Hengelengden der er på bare 64 centimeter, og du må ned på kne for å hente fram et plagg.

Går vi videre liker vi myggnetting og søppelbøtte integrert i entrédøra. Videre har Globebus I 4 el-trinn, markise og sykkelstativ.

Garasjen har lasteluker på begge sider. Rommet er oppvarmet og opplyst, og har et 230-uttak. Dessverre finnes gassflaskene i et skap i garasjen – det blir fort utfordrende for ryggen.

Det finnes mye godt å si om Globebus I 4, men enkelte ting trekker også ned. Og så er det jo en smakssak om man ønsker denne eller en annen planløsning.

TRANGT: Bluss og vask tar mye av plassen på kjøkkenbenken. © Anders Wallsten / Allt om husvagn & camping

© Dethleffs

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!