Henriks utrolige bussbobil

Skoleeksempel

«Vanlife» har lenge vært ganske vanlig: Ta en varebil, innred den som bobil og dra ut i den store, vide verden. Eller du kan gjøre som Henrik Szokoll
– bygge om en amerikansk skolebuss.

Pluss ikon
<b>PÅSKESTEMNING:</b> Liten tvil om at denne bobilinnredede skolebussen vekker oppsikt. Den er et skoleeksempel på ombygging.
PÅSKESTEMNING: Liten tvil om at denne bobilinnredede skolebussen vekker oppsikt. Den er et skoleeksempel på ombygging. Foto: Anders Wallsten
Publisert

Det er liten tvil om at bussen blir lagt merke til. Kyllinggul og over ti meter lang. Vi er vant til å se den ikoniske, amerikanske skolebussen på film, dog i noe varmere gulfarge, men hva gjør en slik buss på svenske veier? Vi dro til Pålsboda, på den svenske landsbygda rett sør for Örebro, for å møte eieren og det digre sjarmtrollet.

– Egentlig er jeg en fan av militære jeeper, men da jeg googlet amerikanske skolebusser og så annonsen for bussen, fikk jeg en idé som jeg fikk lyst til å realisere, sier østerrikskfødte Henrik.

<b>MEDTATT:</b> Slik så bussen ut da Henrik Szokoll kjøpte den. 
MEDTATT: Slik så bussen ut da Henrik Szokoll kjøpte den.  Foto: Privat

Problemet var bare at bussen befant seg 300 mil unna. I Spania. Der hadde den kjørt, eller rettere sagt fungert som kafé.

– Min far, en kamerat og jeg dro ned og sluttførte handelen. I annonsen på nett hadde vi oppdaget at bussen manglet passasjersete, noe vi påpekte for daværende eier. Vel fremme i Spania oppdaget vi at eieren hadde skrudd fast et MB-sete ved å bore fire hull i gulvet, forteller Henrik.

Belte til setet? Å nei, det var det dårlig med. Ferden gikk derfor til en byggevareforretning der det ble handlet inn lastestropper av den typen flyttefirmaer bruker. Etter litt mekking var setet utstyrt med bilbelte. Neppe helt lovlig, men bedre enn ingenting.

<b>KREATIV EIER:</b> Det er ikke noe i veien med gjennomføringsevnen til Henrik Szokoll. 
KREATIV EIER: Det er ikke noe i veien med gjennomføringsevnen til Henrik Szokoll.  Foto: Anders Wallsten

– Selgeren bodde oppe i fjellene ovenfor Valencia. Fra rundt 700 meter over havet gikk jomfruturen på hårnålssvinger ned til hovedveien. Bare det var et eventyr i seg selv, ler Henrik som på dette tidspunktet var en relativt fersk innehaver av lastebillappen.

<b>FYRER MED VED: </b>Et sjeldent syn i en bobil: vedovn.
FYRER MED VED: Et sjeldent syn i en bobil: vedovn. Foto: Anders Wallsten
<b>BAKERST:</b> Soverommet er helt bak i bussen.
BAKERST: Soverommet er helt bak i bussen. Foto: Anders Wallsten

2500 arbeidstimer

Uten større problemer ble bussen kjørt hjem til Sverige. Der startet det virkelige arbeidet. Bussen var mer eller mindre ribbet for inventar, utenom et lite kjøkken helt bakerst.

– Jeg visste hvordan jeg ville innrede bussen før kjøpet. Jeg er nok ganske nerdete og er møbelsnekker av yrke, så i det store og hele hadde jeg planene klare. Jeg ville ha hvelvet tak for å oppnå en viss båtfølelse, forklarer Henrik.

Det tok rundt 2500 arbeidstimer innen skolebussen var klar. Bare det å slipe ned alle karosseridelene tok cirka 200 arbeidstimer. Henrik ville ha en kraftigere gulfarge enn bussens originale lakk som er mer oransje i kuløren.

<b>RESTAURANTKRAN:</b> Rustikt og gjennomført.
RESTAURANTKRAN: Rustikt og gjennomført. Foto: Anders Wallsten
<b>KOMFORT:</b> Langsgående sofa bak passasjersetet. Koppholdere i US-stil.
KOMFORT: Langsgående sofa bak passasjersetet. Koppholdere i US-stil. Foto: Anders Wallsten

– Alt er veldig nøye utført. Vater og laservater er flittig benyttet. Det første jeg konstruerte var takstativet. Så ble alle vinduene fjernet. Jeg la ledningsnett og installerte elektrisk gulvvarme. Jeg har også laget alle skapdørene. Som isolasjon har jeg brukt polyuretan. Plasseringen av vanntankene krevde også en del tankevirksomhet på grunn a vektfordelingen. Bare gråvannstanken er på 400 liter, røper Henrik. Prikken over i-en er ovnen midt i doningen.

<b>INSTAGRAM:</b> Er du nysgjerrig på bussen, så kan du følge Henrik på Instagram: wayfarer.bus
INSTAGRAM: Er du nysgjerrig på bussen, så kan du følge Henrik på Instagram: wayfarer.bus Foto: Privat

– Den hadde høy prioritet. Ovnen er både kul og skaper en koselig stemning. Er det veldig kaldt utenfor, fyrer vi med ved og så pellets. Det blir forbasket varmt skal jeg love deg, flirer Henrik.

Lekre detaljer

Ved siden av står komfyren i standard boligstørrelse med fire bluss og stekeovn. På motsatt side er det raus vask med restaurantkran og digre skuffer for bestikk og annet kjøkkenutstyr.

Henrik peker på ulike komponenter i inventaret, blant annet forskjellig typer alarmer. Det er ikke til å unngå å løfte et øyenbryn når han avslører at bussen er utstyrt med 38 stikkontakter.

På baderommet, som har våtromstapet som han har fikset selv, finnes en kul detalj: Håndtaket til den mekaniske stangen som åpnet og lukket døren til skolebussen er blitt dorullholder.

<b>SLAGVOLUM:</b> 7,3-liters turbodiesel V8 krever 2,5 til tre liter på mila. 
SLAGVOLUM: 7,3-liters turbodiesel V8 krever 2,5 til tre liter på mila.  Foto: Anders Wallsten

Hvis vi skal forsøke oss på en sammenfattet beskrivelse av Henriks kongstanke, så er bobilbussen en kombinasjon av rustikk maskulinitet og lun hjemmehygge.

Innredningen er selvsagt preget av en solid dose yankee-stil? Noe annet ville være rart, nærmest historieløst. Opprinnelsen er tross alt et erkeamerikansk ikon.

Vi spør Henrik om hvordan han oppfatter andres meninger om hans gule koloss?

– Jeg vil si at 99 prosent er positive. Særlig barn liker den. Kanskje er det den gule fargen som tiltrekker seg oppmerksomhet, sier Henrik, som planlegger en langtur sammen med sin samboer.

<b>SJÅFØR:</b> Henrik trives bak rattet i sin drøyt 10 meter lange bussbobil.
SJÅFØR: Henrik trives bak rattet i sin drøyt 10 meter lange bussbobil. Foto: Anders Wallsten
<b>SKAP:</b> Ingen prekær mangel på skapplass.
SKAP: Ingen prekær mangel på skapplass. Foto: Anders Wallsten

I fjor ble det 70–80 overnattinger på 46 forskjellige steder. I år planlegger paret å gjøre en to måneder lang roadtrip gjennom Europa. Vi håper Henrik får en like fantastisk reise som all gleden han sprer med sin påskegule skolebussbobil.

Tekniske data

Merke: International 3800

Årsmodell: 1996

Motor: V8, 7,3-liters turbodiesel

Gir: Firetrinns automat

Dieseltank, liter: 300

Forbruk, l/mil: 2,5-3

Hestekrefter: 200

Lenge/høyde meter: 10,2/3,4 (med takstativ) 

Egenvekt, kg: 9000

Totalvekt, kg: 12 500

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2024

Denne saken ble første gang publisert 19/01 2024.

Les også