Forbrenningstoalett i bobil

Her er restene etter et do-besøk

Nå kommer forbrenningstoalettet til bobilene.

Pluss ikon
ASKE: Alt som er igjen etter et toalettbesøk er litt aske. FOTO: Geir Svardal
ASKE: Alt som er igjen etter et toalettbesøk er litt aske. FOTO: Geir Svardal
Sist oppdatert
SPESIALSTÅL: På innsiden av toalettet er det spesialstål. FOTO: Geir Svardal
SPESIALSTÅL: På innsiden av toalettet er det spesialstål. FOTO: Geir Svardal
TØMME: Asken må tømmes etter sytti forbrenninger. FOTO: Geir Svardal
TØMME: Asken må tømmes etter sytti forbrenninger. FOTO: Geir Svardal

Bobilene bruker i dag kassett-toaletter som tømmes - for det meste av menn - før det skvulper over. Og slik vil det nok være for en overveldende majoritet i flere år fremover.

Men nå er det nytt og revolusjonerende alternativ klar for markedet. Forbrenningstoalettet. En løsning som har vært der for hytter og hus i rundt 15 år (rundt 45 000 enheter er solgt så langt, noen av dem også til Cabby campingvogner), men som først nå er hundre prosent klar til å slippes løs på bobilistene.

- Ingen tømming, ingen avfallshåndtering bortsett fra å fjerne litt aske en sjelden gang, ikke vann, bark eller tilsetninger, veldig hygienisk og rent, systemet tar lite plass, har lav vekt, er enkelt å bruke og har høy kapasitet.

Salgssjef Thomas Krogedal i Echotech, som er selskapet bak forbrenningstoalettet Cinderella Motion, lister opp alle fordelene produktet har i forhold til tradisjonelle toaletter. Vi kan jo for egen del legge til "større frihet med bobilen".

Men vi kan også med en gang føye til det som nok mange mener er den største ulempen. Prisen. For regn med at det koster 42 000 - 45 000 kroner å få ettermontert et forbrenningstoalett.

Hvorfor så dyrt? Svaret er todelt. Komponentene er hovedsaklig produsert i Nord-Europa, er teknologisk avanserte (brannhemmende kompositt-skall og innvendig ramme av spesialstål som tåler syre/urin så vel som høye temperaturer og temperatursvingninger), og det er dessuten en tidkrevende og dermed relativt dyr prosess å få toalettet montert (en til halvannen dag).

Så skal en håpe på et pristilbud, må antageligvis det komme via konkurranse mellom aktørene som monterer doen. Trøsten får være at toalettet er ment å vare minst like lenge som bobilen ellers.

Nå hevder Krogedal at få kunder i Norge og Europa ellers har klaget over prisen på det eneste toalettet i verden (hele systemet er patentert) som fjerner avføring der og da, og ikke barer bringer det videre til destruksjon et annet sted.

At forbrenningstoalettet etter hvert vil dukke opp i nye bobiler er også temmelig sikkert, men Krogedal anser ettermarkedet for å være det største i en god del år fremover.

Rent teknisk er produktet ferdig utviklet og testet. Mange forhandlere og produsenter har i følge Krogedal meldt sin interesse, men de holder helt bevisst igjen.

- Nå har vi produktene på lager, og begynner å markedsføre dem. Samtidig jobber vi opp servicepunkter på strategiske steder. Velger ut forhandlere og kurser dem. Når man kjøper et så vidt dyrt produkt er det viktig at det finnes noen å henvende seg til om det oppstår noe. Og de som monterer må vite hva de holder på med. Det er noen kriterier som skal være oppfylt for at doen skal fungere optimalt.

Forbrenningstoalettet er som sagt velprøvd. Det spesielle ved bobil-versjonen er at alle komponenter er krympet og produsert med tanke på at de skal stå i en enhet som beveger seg.

I BOBIL: Slik ser Cinderella-toalettet ut i en bobil. Du kan se det og få en demonstrasjon (på en måte) på Caravanmessen. FOTO: Geir Svardal
I BOBIL: Slik ser Cinderella-toalettet ut i en bobil. Du kan se det og få en demonstrasjon (på en måte) på Caravanmessen. FOTO: Geir Svardal

Hvordan virker det?

Det nærmeste vi kan komme på, er rengjøringsprosessen av stekeovner i moderne komfyrer. Pyrolyse. Ovnen varmes opp til rundt 500 grader, og skitten omgjøres til aske.

I forbrenningstoalettet havner avføring og urin i en pose, og "skylles ned" i et forbrenningskammer (se video). Der omgjøres dette til aske ved at kammeret varmes opp til en makstemperatur på drøye 500 grader.

- Kammeret tåler rundt 70 forbrenninger før det må tømmes, forteller Krogedal, som vi møtte på Caravanmessen i Lillestrøm.

Avhengig av temperatur tar forbrenningsprosessen mellom 40 og 120 minutter, men brukerne trenger ikke å tenke på dette - toalettet er umiddelbart klart til ny bruk når noen har vært der.

Stort sett alle bobiler - også de aller minste - kan få et forbrenningstoalett, så lenge de har propan og 12-voltsspenning. Det bygges inn i en kasse, og selve doen er da 50 centimeter i dybden og 39 centimeter i bredden.

Ecotech er en del av Sirius Eco Group, som er kontrollert av Sjøvik-konsernet i Molde. Fabrikken og administrasjonen for Cinderella-toalettene ligger i Lyngen i Troms, mens salget styres fra Oslo.

Se her hvordan forbrenningsdoen virker:

</p> </div>

Les også:

Norges dyreste bobil - og de billigste

"SUV-bobil" med 4WD

Kjøpe bobil? Her er kjøpstipsene.

Denne saken ble første gang publisert 19/09 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også