Bobil

Gammel mot ny bobil

På visse områder hevder likevel den brukte gamlingen seg forbausende bra.

Publisert Oppdatert

Hvordan har utviklingen vært de siste 20 årene? Vi sammenligner datidens bestselger - en Hymercamp C 544 fra 1994 - med en bestselger fra 2012: McLouis MC4-75.

Dette er biler med plass til opptil seks personer. Begge har sittegrupper som kan gjøres om til soveplasser. Hymercamp har en alkove med en dobbeltseng over førerhuset.

Alkover er en av flere måter å få senga unna på, slik at plassen i bobilen kan utnyttes helt på dagtid. McLouis har ikke alkove. I stedet har den senkeseng over sittegruppen.

Sittegruppene i bilene er litt forskjellig utformet. I Hymer tar den opp nesten hele innredningen med en langsgående sofa som er cirka to meter lang, med fire sitteplasser på den andre siden av rommet.

Kjøkkenet er plassert ved inngangen lengst bak, mot den bakerste gavlveggen. Rett overfor inngangen finner man badet.

Les flere førsteinntrykk og tester på Allt om Husvagn & Camping

GAMMEL BOBIL: Hymercamp C 544 fra 1994

GAMMEL BOBIL: Hymercamp C 544 fra 1994

I McLouis er sittegruppen integrert med de vendbare stolene i førerhuset. Og her er vaskerommet lengst bak i bilen, der Hymer har kjøkkenet. Mellom sittegruppen og badet i McLouis finner man to enkeltsenger som er montert på langs. Planløsningen gjør bilen nesten en og en halv meter lengre enn Hymer; 738 centimeter mot 598.

MCLOUIS MC4-75 (2012)

  • PRIS: Fra ca. 500 000,-
  • CHASSIS: Fiat Ducato
  • AKSELAVSTAND: 403 cm
  • MOTOR: 2,3 liter, 130 HK,
  • sekstrinns automat
  • SVINGRADIUS: 14,2 meter
  • MAKS TILHENGERVEKT:
  • 2 000 kg
  • KAROSSERI/ISOLERING: Polyuretan 33/33/70 mm
  • (vegg/tak/golv)
  • DEKK: 215/70 R15 CP 109Q
  • RESERVEHJUL: Reparasjonssett
  • GARANTIER:
  • To års nybilgaranti,
  • fem års tetthetsgaranti
  • TOTALVEKT: 3 500/3 650 kg
  • EGENVEKT: 3 065 kg
  • MAKS LAST: 435 kg
  • ANTALL PASSASJERER: 3
  • YTRE MÅL TOTALT (L/B/H): 738/235/287 cm
  • INDRE MÅL TOTALT (L/B/H): 585/220/211 cm
  • (190 cm under taksengen)
  • FERSKVANN: 110 liter
  • SEPTIKTANK: 90 liter
  • TOALETT OG VENTILASJON: Thetford med el-spyling,
  • vindu som kan åpnes, takventil i dusjkabinettet
  • VARME: Truma Combi 6EH
  • GULVVARME: Ja
  • VARMEKOLBE: Ja
  • VENTILASJON: Seks vinduer
  • kan åpnes, et takvindu, to takluker, en takventil
  • KJØKKENVENTILASJON: Vindu kan åpnes og motordrevet vifte i takluke
  • VARMTVANN: Ja
  • DUSJ: Ja, separat kabinett
  • TV -ANTENNE: Lagt opp til
  • GASSBEHOLDERE:
  • 2xP11, 1XP11 er inkludert
  • SLANGEBRUDDSVENTIL: Ja
  • JORDFEILBRYTER: Ja
  • BRANNSLOKKINGS-APPARAT: Ja

På veien/parkering

Den største forskjellen ligger i kjøreopplevelsen. Hymer har på papiret 115 dieselhester, og McLouis har 130. Motoren i Hymer er i slappeste laget, og langt unna en moderne turbodiesel når det gjelder akselerasjon og marsjfart.

Å kjøre en moderne bobil kan sammenlignes med å kjøre en personbil, takket være bredere sporvidde og et forfinet chassis. Man har ingen problemer med å følge trafikken; ikke engang i bratte motbakker.

McLouis har sekstrinns automatgir, Hymer har en manuell femgirskasse. I McLouis er det ganske stille, man har antiskrens/antispinn, airbager og trepunkts sikkerhetsseler på fire plasser.

I Hymer finnes det verken airbager, antiskrens eller antispinn. Men Hymer har kollisjonstestet bilene sine lenge, så man får anta at sikkerheten er brukbar. Men det er også slik at det er lettere å unngå kollisjoner med en ny bobil på grunn av blant annet moderne elektronikk

Boteknikk/utstyr

I denne testen ser vi på hvordan bilene er utstyrt rent teknisk og sikkerhetsmessig. I begge bilene finner vi måleinstrumenter på kontrollpanelet. I McLouis kan man få vite hvor mye vann man har i tankene, batterispenning, og om bilen er tilkoblet 230 V eller ikke.

Det finnes også hovedbryter for belysning, vannpumpe, og et display som viser temperaturer både inne og ute. Det finnes altså en del flere funksjoner i den nye bilen. Den største forskjellen er at i moderne bobiler består belysningen nesten alltid av energibesparende LED-lamper som gir batteriene lengre levetid og dermed større muligheter for fricamping.

Kjøkken/sittegruppe

Et praktisk, velfungerende kjøkken. Så enkelt kan man oppsummere den 20 år gamle bobilen. Men har det virkelig ikke skjedd noe siden 1994? Jo, selvfølgelig. Men i bunn og grunn er Hymerbilen like godt utstyrt som dagens moderne bobiler.

Her har du tre gassbluss, og både vindu og takluke kan åpnes for å få god ventilasjon. 230-uttaket er på plass. Det er også bestikkskuff, kroker, søppelbøtte, tørkestativ for oppvask, god belysning og greit med oppbevaringsplass selv om vi likte skuffene i McLouis bedre enn skapene i Hymers. Ok, volumet i kjøleskapet, Electrolux RM 4400, kan ikke måle seg med det i McLouis (80/12 liter kjøl/frys mot 154/30 liter).

Kan man lage mat like enkelt i den gamle bobilen som i den nye? Svaret blir uten tvil ja, selv om benkeplassen hos Hymer er for liten og vi må supplere med andre flater.

La oss flytte oss raskt over til bobilenes akilleshæl; sittegruppen. Hymers førerstoler ikke er vendbare. Det skiller den fra McLouis. Nå betyr ikke det så mye, siden førersetene i Hymer ikke holder samme høye standard som dagens moderne gjør.

Dessuten finnes det allerede et godt antall sitteplasser for bekvemt samvær i Hymerbilen. En kvartett kan boltre seg. Fem eller seks, ja til og med sju personer er det plass til. Slå det, den som kan.

NY BOBIL: McLouis MC4-75

NY BOBIL: McLouis MC4-75

Rent komfortmessig er den gamle og litt loslitte husbilen verken bedre eller dårligere enn McLouis, som viser seg å ha en svært komfortabel sittegruppe, og viser at korsryggstøtte i sofaen fortsatt er lavt prioritert hos bobilprodusenter i Europa.

HYMER CAMP C544 (1994)

  • PRIS: Fra ca. 130 000,-
  • CHASSIS: Fiat Ducato
  • AKSELAVSTAND: 320 cm
  • MOTOR: 2,5 liter, 115 HK,
  • femtrinns manuell
  • SVINGRADIUS: 12,1 meter
  • MAKS TILHENGERVEKT:
  • 1 800 kg
  • KAROSSERI/ISOLERING: Ingen opplysninger
  • DEKK: 195/70 R15 C
  • RESERVEHJUL: Ja
  • GARANTIER: Ikke nå lenger
  • TOTALVEKT: 3500 kg
  • EGENVEKT: 3200 kg
  • MAKS LAST: 300 kg
  • ANTALL PASSASJERER: 5
  • YTRE MÅL TOTALT (L/B/H): 598/227/288 cm
  • INDRE MÅL TOTALT (L/B/H): 489/212/220 cm (skråtak, 195 cm på det laveste)
  • FERSKVANN: 100 liter
  • SEPTIKTANK: 100 liter
  • TOALETT OG VENTILASJON: Thetford (Porta Potti), takluke
  • VARME: Trumatic C3402
  • GULVVARME: Nei
  • VARMEKOLBE: Nei
  • VENTILASJON: Fem vinduer som kan åpnes, tre takluker
  • KJØKKENVENTILASJON: Vindu og takluke kan åpnes
  • VARMTVANN: Ja
  • DUSJ: Ja
  • TV-ANTENNE: Ja
  • GASSBEHOLDERE: 2xP11
  • SLANGEBRUDDSVENTIL: Nei
  • JORDFEILBRYTER: Nei
  • BRANNSLOKKINGS-APPARAT: Ja

Soveplass\bad

For 20 år siden fantes det ikke fire faste sengeplasser i en eneste middels stor bobil. Den gang hadde man heller ikke nedfellbare taksenger. Da regjerte den praktiske sovealkoven.

Nå er det nye toner, og alkovebilene er skjøvet ut i kulden. De anses å være klumpete, og ha et vindfang som øker det allerede kostbare drivstofforbruket. De aller fleste av dagens moderne bobiler har takseng som er plassbesparende.

Men det som virkelig forbauser med taksengkonstruksjonen hos McLouis er at den i nedfelt stilling sperrer utgangen, noe som er helt vilt sikkerhetsmessig.

Også på badet har det skjedd en del. Begge har Thetford-toaletter. Den "gamle" har en datidens Porta Potti, mens McLouis har et vendbart toalett med el-spyling. Man kan dusje i begge.

Hymer har en uttrekkbar slange som er integrert i håndvaskkranen. McLouis har et separat dusjkabinett. Plastinnpakket 90-tall møter et moderne "hjemmebad", med andre ord

Inn- og utvendige oppbevaringsrom

Et skap er et skap, mens et garderobeskap er og blir et garderobeskap. Det kan vi alle skrive under på.

Har det så skjedd noe med inn- og utvendige oppbevaringsrom på 20 år? Både ja og nei. Vi gleder oss over luftespalter i overskapene hos Hymer, noe som gjør den likeverdig med den betydelig yngre konkurrenten. De stiller også likt under sengene/sofaene der cirka 50 prosent av plassen er disponibel med hver sin lasteluke med åpning fra utsiden.

Den eneste markante forskjellen er McLouis' garderobeskap. Det er utstyrt med en uttrekkbar stang som gjør at det er lett å komme til klærne.

Et ekstra pluss er at man kan komme til klærne fra både soverommet og badet.

Det kan ikke Hymer matche, selv om den har et like romslig garderobeskap som de fleste andre.

Hvis McLouis i tillegg hadde hatt ventilasjon og lys i garderobeskapet, som mange andre moderne modeller har, hadde forskjellen blitt mer markant enn den ble i dette tilfellet.

Les også:

Med bobil til fantastiske Gardasjøen

Burgunderrød bobil og fire pudler

Kjøpe bobil? Sjekk disse kjøpstipsene

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag