Bobil Tonke=

BÅDE OG: Klassisk design og moderne toalettløsninger hånd i hånd. FOTO: Tonke

Nederlandske Maarten van Soest fikk i 2005 i oppdrag å taue en sigøynervogn til noen venners residens i Frankrike. Det ble en overveldende visuell og emosjonell opplevelse over Nord-Frankrikes slettelandskap, der van Soest ofte stoppet for å studere dyreliv og bøndenes innhøsting.

Da han returnerte hjem, fødte han kone deres første barn - som ble døpt Tonke. Og deretter bygde van Soest sin første camper, med samme navn, fargesterkt inspirert av sigøynervogners og seilbåters eksteriør og interiør.

I dag håndbygger firmaet hans en håndfull Tonke Classic campers hvert eneste år. Flere av dem får spesialløsninger etter ønsker fra kunder. Det legges fokus på at sluttproduktet skal være vakkert, og bildene vi har fått fra Tonke mer enn antyder at de lykkes med det. Bare sjekk den utstrakte bruken av mahogni, sterke malingsfarger og kromdetaljer!

Bildene vi har her er fra Classic-seriene Fieldsleeper og Explorer. Felles for disse er et innebygget hydraulisk system som gjør at du kan skille trekkvogn og camper-delen i løpet av ti minutter. Så har du din egen sjarmerende "trehytte", pluss en trekkbil som kan brukes fritt.

Eller - som Tonke skriver på sin hjemmeside - du kan jo også ha den stående i hagen, som en gjesteplass eller arbeidsplass, eller bare som et koselig sted å innta frokosten.

Du kan også sette robuste hjul på de fire bena, slik at du for eksempel kan trille boenheten inn i garasjen, eller til en eller annen form for vinterlagring.

Nærkontakt med natur

Tonke Classic-serien tilbyr det samme som vanlige bobiler gjør. Her finnes for eksempel kjøleskap på 60 eller 90 liter, kjøkken med to gassbluss, toalett, dusj, frostfri ferskvannstank på 140 liter, 83 liters gråvannstank, kontakter for 12v/230v, LED-lys, kupévarme etc.

Bobil Tonke=

SMART: Boenheten kan stå på egne ben. FOTO: Tonke

Bobil Tonke=

OPPTATT: Kunne vært dodøren i en gammel stashytte, dette. Eller i en klassisk togvogn? FOTO: Tonke

Og kontakten med naturen er enda bedre enn i en vanlig bobil, siden du kan åpne bakdørene og få en opplevelse av nærkontakt med både blomsterenger og stjernehimler. I likhet med bobiler har de også garasjer, med plass til blant annet sykler.

Fieldsleeper er 4,62 meter langt og 2,16 meter bredt. Salongen kan gjøres om til seng, og da kan tre mennesker sove her (én fast dobbeltseng).

Explorer-bygget er mindre - nærmere bestemt 3,80 meter lang og 2,16 meter bred. Her er det soveplass til to ved at salongbord og sofa gjøres om til en dobbeltseng. Med bakdørene åpne kan du få en opplevelse av å sove under stjernene.

Dyrt, men...

Tonkes Classic-serie (de innreder også vanlige vans til campers) koster i Nederland fra 94 786 euro (Explorer 1) til 103 921 euro (Fieldsleeper 2), inklusive en Mercedes-Benz Sprinter trekkvogn - mellom 700 000 og 800 000 kroner etter skrivende stunds valutakurs.

Bobil Tonke=

NATUR: Med bakdørene oppe får du naturen tett på. FOTO: Tonke

Vi har ikke regnet på hva de vil koste importert til Norge, men det er jo åpenbart at de vil bli dyre sammenlignet med vanlige bobiler.

Men så vil du også få en håndlaget bobil som vil skinne som en juvel uansett hvor du måtte parkere. Og en boenhet som kan stå på egne ben.

Bobil Tonke=

KLASSISK: Triveligere kan det vel knapt bli i en bobil, for den som har sans for treverk og klassisk design. FOTO: Tonke

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!