Knallår for bobiler

Stadig flere oppdager bobillivets gleder. 2015 ble et knallår for bransjen.

Pluss ikon
SUKSESS: Hymer ble Norges mest solgte bobilmerke i 2015.
SUKSESS: Hymer ble Norges mest solgte bobilmerke i 2015. Foto: Hymer
Sist oppdatert

Bobilsalget 2015

1. Capron (404 bobiler - opp 3,6 %)

2. Hymer (303 bobiler - opp 32,3 %)

3. Adria (232 bobiler - opp 39,8 %)

4. Rapido (185 bobiler - ned 5,1%)

5. Dethleffs (180 bobiler - opp 11,8 %)

6. Carthago (159 bobiler - opp 25,2 %)

7. Challenger (135 bobiler - ned 33,2 %)

8. Bürstner (128 bobiler - ned 39,6 %)

9. LMC (108 bobiler - ned 32,5 %)

10. Pössl (100 bobiler - opp 38,6 %)

Legg merke til:

14. Solifer (63 bobiler - opp 1475 %)

Solifer ble i fjor merket som "LMC" på statistikken, fordi bobilene ble bygget der. I år er mange av disse merket som "Solifer", minus modellen Action som inngår i Capron, og som det produseres rundt 100 av i året, samt noen flere. I følge daglig leder Ola Heggen hos SoliferPolar Norge er det reelle salgstallet for Solifer i Norge i 2015 på over 200 bobiler, og i så tilfelle er Solifer i realiteten landets fjerde største bobilmerke i dag.

2772 bobiler ble solgt i 2015 - en oppgang på 215 biler fra 2014. Men som på all salgstsatistikk finnes her vinnere og tapere. Vinnerne ble først og fremst Hymer og Adria, som begge har stor salgsmessig fremgang fra året før, og legger beslag på andre- og tredjeplassen. Førsteplassen er som vanlig "holdt av" til Capron, som ikke er noe merke, men enn fabrikk som produserer flere bobilmerker (Sunlight, Carado m. fl).

Vi har tidligere skrevet en kommentar til dette - en kommentar som har bidratt til at Opplysningskontoret for Veitrafikken (som lager salgsstatistikken) og Norges Caravanbransjeforbund (NCB) nå skal ha et møte, for å prøve å bryte opp det i statistikken feilaktige og forvirrende begrepet "Capron" i det enkelte merke, slik at statistikken blir riktig.

Norges mest solgte bobilmerke i 2015 ble i realiteten Hymer, som økte salget fra 229 i 2014 til til 303 året etter.

Det spørs likevel om ikke Adria er det mest fornøyde merket; slovenerne er nå landets nest mest solgte bobilmerke, og har blikket stivt festet på topplassen - plassen de har i Sverige og Finland.

Nytt godt år?

På premiumsiden holder Carthago skansen som Norges suverent mest solgte; fra 129 til 157 bobiler, en økning på 25 %. På bybobil-siden er Pössl suverene, med en økning fra 33 til 100 biler. Med det inntar de tiendeplassen på listen. Ellers ser vi at Westfalias nye satsing på Norge begynner å sette spor i statistikken - i 2014 ble det solgt én bil, tretten i 2015.

AGRESSIVE: Slovenske Adria har blitt et svært populært merke i Norge, og har tatt sikte på førsteplassen på neste års salgsstatistikk.
AGRESSIVE: Slovenske Adria har blitt et svært populært merke i Norge, og har tatt sikte på førsteplassen på neste års salgsstatistikk. Foto: Adria

NCB-sjef Tor Alvern er selvsagt selvsagt fornøyd, og spår at også 2016 blir bra for bransjen.

- 2016 forventes å bli som 2015, men med en liten nedgang i Vest-Agder, Rogaland og Hordaland grunnet stor påvirkning av lav oljepris med tilhørende høyere arbeidsledighet. Men vår kundegruppe er ikke i så stor grad direkte påvirket av dette, og resten av landet opplever ikke samme nedgangen. Samtidig er rentenivået særdeles lavt, og med dagens regler vil det jo faktisk lønne seg å ha noe gjeld. Bobiler holder seg jo også særdeles godt i pris når de har blitt noen år gamle, og vil dermed være en relativt gunstig investering i frihet.

 

ENER: Pössl er i dag landets suverent største merke i klassen for bybobiler.
ENER: Pössl er i dag landets suverent største merke i klassen for bybobiler. Foto: Geir Svardal

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2016, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også