test av bobil

PLASS: Sengene er høye, og under dem er det garderobe/klesskap. © Anders Wallsten / Allt om Husvagn & Camping

test av bobil

FIKS LØSNING: Av plasshensyn er håndvasken plassert over toalettet. Når det skal brukes, skyves håndvasken over i dusjen.

Weinsbergs nye modell CaraCompact er, som navnet antyder, en kompakt bobil for to reisende. Den er 220 centimeter bred, og bare 40 centimeter lenger enn de lengste bybobilene.

Hvordan skal vi klassifisere den? Jo, den har kjøreegenskaper som en kompakt bobil, men samtidig plass nok til at man kan røre skikkelig på seg.

Vi tar plass bak rattet, og sikte på den pittoreske kanalbyen Söderköping. Vi holder oss unna motorveien, for vi vil teste veiegenskapene på svingete småveier.

130 hestekrefter jobber riktig så bra, og det blir en fin og ukomplisert ferd frem til vi kan dra i håndbrekket på sluttdestinasjonen.

På vei dit, i kryss kombinert med venstresvinger, takker vi for et kjøkkenvindu som gir oss god utsikt mot høyre, noe som selvsagt er bra for sikkerheten. Midt i byen velger vi å lukeparkere i en trang luke, og det blir heller ingen vanskelig nøtt å knekke.

Liten bobil med kun én interiørløsning

CaraCompact 600 MEG er alene om sin eksteriør-konstruksjon, og har altså ingen søsken med alternative interiørløsninger. Høyt plasserte enkelsenger på langs og stor garasje er altså noe du må ta med på kjøpet.

Det kan virke som om det er et lite stykke fra øverste trappetrinn til madrasskanten (72 cm), men avstanden er ikke uvanlig i bobiler der garasjen fortjener akkurat dette navnet. Den store garasjen er opplyst, har store lasteluker på hver side, og er utstyrt med maljer.

Så langt er alt vel. Men plasseringene av gassflaskene er vi ikke så fornøyd med. Vi tør ikke tenke på hvor tungt og klønete det må være å skifte disse. En prøvelse for ryggen!

Ellers kan vi nevne utstyr som isolert spillvannstank, frostsikre vannledninger, haglsikkert GRP-tak, markise og myggnetting i døra.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

test av bobil

SITTEKOMFORT: Vi synes sofaen har dårlig støtte for korsryggen. I pilotsetene derimot, sitter vi meget godt. © Anders Wallsten/Allt om Husvagn&Camping

Tekniske fakta

Chassis: Fiat-light

Motor: Fiat 2,3-liters Multijet

Dimensjoner: L: 674 cm/B: 220 cm/ H: 270 cm

Totalvekt: 3500 kg

Egenvekt: 2760 kg

Antall passasjerer: 3

Antall senger: 2 + 2 i sittegruppe

Pris: Fra 650 000 kroner

En av de smarteste detaljene

Vi klyver inn i bobilen, og nikker fornøyd til krokene som er plassert ved inngangsdøren. Praktisk; ikke minst en dag som denne, da regnet høljer ned.

Varmeutblåset ved entréen er ellers en av de smarteste detaljene i CaraCompact. Det kan nemlig rettes oppover, slik at varm luft blåser på våte plagg som henger på krokene.

Smart håndvask

Men den brilliante løsningen må likevel se seg slått av en detalj i baderommet. Håndvaskfatet kan nemlig skyves fra toalettrommet til dusjkabinen, for å frigjøre plass.

Dusjen er ellers ikke den største vi har sett (82x45 cm). På badet noterer vi for øvrig også toalettrullholder, oppbevaringsskap, diverse lommer samt ventilasjon i taket.

Langs sengene finnes lommer for diverse tøy, 230-uttak og vridbare spotlights. Bra!

Garderobe og klesskap under sengene er noe vi må leve med når vi har slike planløsninger. Å måtte gå ned på kne for å fiske frem et klesplagg er ingen optimal løsning, men mange vil jo likevel ikke finne dette spesielt besværlig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

test av bobil

SMART: Luftdysen ved inngangspartiet kan rettes oppover, mot vått tøy som henger på krokene.

Enda en fiks løsning

Hva kjøkkenet angår har Weinsberg plukket med seg en fiks løsning fra bybobilen CaraBus, der arbeidsbenken kan forlenges ved hjelp av en utfellbar plate på cirka 30x30 centimeter.

I kjøkkenavdelingen finnes dessuten to rommelige overskap, 230-uttak, et smalt kjøleskap med frys (146 liter) samt en skuff i hele kjøkkenbenkens bredde.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

test av bobil

SMART: En utfellbar bordplate blir man raskt glad i når man skal tilberedes.

Dårlig korsryggstøtte

Belysningen (i det store og hele LED) er for øvrig også klart godkjent. Men hva med sittegruppen? Dessverre har den noen mangler.

Etter mange mil på veien hadde vi håpet på å kunne notere oss for "nytelse", men her er det for dårlig korsryggstøtte, og vi har en følelse av å sitte svakt fremoverbøyd.

De bekvemme pilotstolene vil derfor sikkert velges av mange som faste sitteplasser når bobilen står stille. Dette er da også de beste plassene når man skal se TV.

Og når man først sitter her - et pluss for en ekstra vridbar bordplate på cirka 50x30 centimeter.

test av bobil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!