Førsteinntrykk: Solifer Finlandia 715 S

Fullspekket jubileumsbil

Her kan du få en helintegrert jubileumsmodell med mye utstyr til hyggelig pris.

Sist oppdatert

Bobilene fra Solifer produseres ikke i svenske Dorotea, hvor de produserer campingvognene. Denne bobilen kommer derimot fra LMCs fabrikk i Tyskland. Og den spesiallagde modellen 715 Solifer Finlandia S som vi ser nærmere på her, inneholder en jubileumspakke med over 30 detaljer som høyner utstyrsnivået betraktelig.

Det medfører også at prisen ikke stopper på 749 000 kroner, men ligger ganske nøyaktig 100 000 kroner over den til grunnversjonen.

To alternativer

Du kan velge mellom to motoralternativer. Den bobilen vi testet hadde automatversjonen med 140 hester. Det andre alternativet har en manuell girkasse, og 130 hester.

Sikten er utmerket, og dødvinkelen blir minimal takket være et vindu bak passasjersetet. Det er aircondition i førermiljøet, og også elektriske speil, doble kollisjonsputer, cruise control og ESP med traction.

Et skinntrukket ratt og dørmatte med logo i førerområdet øker statusnivået en smule.

Ser vi på sikkerhetsutstyret, finner vi brannalarm, ryggekamera og Duo Control med kollisjonssensor.

Les flere førsteinntrykk og tester på Allt om Husvagn & Camping

SITTE NED: Sofaen gjør at det er plass til fem personer rundt bordet. Taksengen finner du over sittegruppen. FOTO: Produsent
SITTE NED: Sofaen gjør at det er plass til fem personer rundt bordet. Taksengen finner du over sittegruppen. FOTO: Produsent

MInske risikoen for fukt

Tekniska data

Pris: Fra kr 749 000-849 000 kroner med jubileumsutstyr

MOTOR: Automat 148 hk, (eller manuell 130 hk)

UTVENDIG (L/B/H): 740/232/270 cm

INNVENDIG (L/B/H): Ikke oppgitt/218/198 cm

TOTALVEKT: 3 500 kg

VEKT M/FØRER: 3 072 kg

ANTALL SETER MED BELTE: 4

ANTALL SENGER: 4

Som tidligere nevnt er denne bobilen produsert hos LMC, og da kommer vi uunngåelig inn på hvordan karosseriet er bygd opp. Her er tak og gulv forsterket med glassfiber. På undersiden av bilen er også glassfiber en effektiv beskyttelse mot for eksempel steinsprut eller korrosjon fra etsende veisalt.

Innenfor det ytre sjiktet av karosseriet finner du XPS, som er et isolerende og stabilt materiale med en overflate som er vannavvisende. For å minimere risikoen for fukt er det brukt PU-lister i stedet for konvensjonelt treverk. Varmen kommer fra en Alde 3010. Den er vannbåren, og omfatter også gulvvarme.

Plass til fire voksne

Vi vrir på førerstolen, og går inn i selve bodelen. Planløsningen heter TR LB, og det innebærer at det er et stort baderom helt bakerst, samt to separate senger rett ved siden av.

Planløsningen kjenner vi igjen fra sortimentet til LMC, men da fra de helintegrerte modellene deres.

I sittegruppen er det plass til fire voksne og et barn, noe man må anse som mer enn helt greit. Sittedybden varierer fra 46 til 42 centimeter avhengig av posisjon. Og som vanlig er den beste komforten i forsetene, selv om det finnes litt sidestøtte i de andre setene med belter.

Bordet er 100 x 62 cm, og kan justeres på alle mulige og umulige måter. To spotlys sørger for belysning.

I høyeste laget

Kjøkkenet er L-formet, og ikke særlig stort. Men det fungerer. Kjøleskapet, med tetning mot ventilasjonsristen, tar 108 liter, og fryseavdelingen er på 11 liter.

De fire skuffene under kjøkkenbenken har plass til bra med matvarer, kasseroller og lignende, og den femte skuffen har plass til bestikk. Skuffene har såkalt soft-close, men vi skulle gjerne sett at noen av dem hadde utstyr som kunne holde innholdet på plass under kjøring.

Over kjøkkenbenken finnes dobbelt 230-volts stikk, sprutvern, delt skjerm for brennerne, og vifte. Skal vi være pirkete, er benkehøyden på 95 cm i høyeste laget. Den retningsgivende standardhøyden her er på bare 90 cm.

Seng ikke for storvokste

PLANLØSNING: Bobilen har et stort baderom helt bakerst, samt to separate senger langs hver side. FOTO: Produsent
PLANLØSNING: Bobilen har et stort baderom helt bakerst, samt to separate senger langs hver side. FOTO: Produsent

Overfor sittegruppen finnes det taksenger som sammen med de større sengene nede utgjør alle sengeplassene i Solifer Finlandia 715 S. Men det bør legges merke til at heller ikke de sistnevnte er noe for storvokste, siden de bare er henholdsvis 191 og 183 cm lange.

Vi mener sengene bør være på minst 195 centimeter. Og skal vi pirke litt mer, finnes det heller ikke plasser til eksempelvis nattlektyre, briller eller mobiltelefon.

Og når vi første er i gang og pirker på detaljer, så hadde det vært bedre med vendbare spotlys for å få godt lys, enn stavdiodene som er montert her. Derimot er avstandsplatene som hindrer oss fra å få direktekontakt med veggen et pluss. Som romavskillere er det benyttet tekstilgardiner.

Badet dekker de fleste behov

Om ikke lengden på enkeltsengene er helt i vår smak, er det enklere å bli fornøyd med baderommet. Det separate dusjrommet måler 73 X 66 centimeter, og det burde holde for de aller fleste behov.

Takvinduet fungerer som ventilasjon over vaskeservanten. Det er også montert holder for toalettpapir, håndkleholder, 230-volts stikk og greit med oppbevaringsrom.

Rikelip med skap

Lengst inn til venstre ved baderommet, sett fra bodelen, er garderobeskapet plassert, og det er på 132x63x38 centimeter (høyde/bredde/dybde). Men her mangler det både ventilasjon og belysning. Ser vi på de andre lagringsrommene, finnes det rikelig med overskap med skikkelige ventilasjonsspalter.

Det er halve oppbevaringsrom under de store sengene, og helt åpent under sofaene i sittegruppen. Oppbevaringsrommene under sengene kan også nås via lastelukene på utsiden. De finnes både på venstre og høyre side av bilen.

Godt utstyrt

PLASS: I sittegruppen er det plass til fire voksne og et barn, noe man må anse som mer enn helt greit. FOTO: Produsent
PLASS: I sittegruppen er det plass til fire voksne og et barn, noe man må anse som mer enn helt greit. FOTO: Produsent

Andre detaljer i bobilen er det også verd å legge merke til: Heki takluke, myggnetting i dør, vedlikeholdsfritt forbruksbatteri, fjernkontroll for belysning, klargjort for radio/høyttaler, utetermometer, LED-lys i bodelen, lettmetallfelger og markise på 5,5 meter.

Så hva blir dommen for jubileumsmodellen?

Den er en godt utstyrt, helintegrert bobil med en svært gunstig pris. Til vanlig ligger en helintegrert bobil på godt over millionen. Her stopper den på 849 000 kroner. Og dermed kan du frigjøre penger som kan benyttes til å finansiere mer ambisiøse reisemål.

Les også:

Genial bobil som ikke koster skjorta

Denne ga oss hakeslepp

Bobil? Sjekk disse kjøpstipsene

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også