Bobilmuseum

En tidsreise med bobil

Erwin Hymer Museum byr på et fargerikt møte med fortidens bobiler og campingvogner.

Pluss ikon
<b>SPEKTAKULÆRT:</b> Fronten av bygningen forestiller et caravanvindu.
SPEKTAKULÆRT: Fronten av bygningen forestiller et caravanvindu. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Erwin Hymer Museum ligger litt bortgjemt til i «Hymer-land» – nærmere bestemt i Robert Bosch Strasse 7 i Bad Waldsee. Når du glir opp på det enorme parkeringsanlegget møter du et bygg som ruver, både fysisk og kulturhistorisk. Dette er ikke et museum du feier gjennom på et kvarter.

De to byggene som utgjør museet forestiller klassiske caravanvinduer – ett stående og ett liggende. Det første som møter oss på innsiden, får oss til å stusse litt. En flammelakkert bobil i brunsjatteringer, overøst av roterende varsellys fra en lysbøyle, var ikke hva vi ventet oss som anslag til en caravanreise «down the memory lane». Litt harry, rett og slett, etter vår smak.

<b>MODERNE:</b> Museet er lyst, luftig og moderne. 
MODERNE: Museet er lyst, luftig og moderne.  Foto: Geir Svardal

Fotostasjoner

Bobilen er nok ment som en appetittvekker for barn, får vi tro. For Erwin Hymer Museum henvender seg til familier og barn, like så mye som til nerden. For eksempel finnes det flere fotostasjoner der man kle seg ut i kostymer og bli avbildet foran et motiv, slik vi ofte ser i underholdningsparker. Så kan bildene hentes ved reisens slutt.

Startet tysk caravanindustri. Den visjonære caravan-gründeren Erwin Hymer i plakatform er det første som ønsker besøkende velkommen i selve utstillingen. Deretter blir man ledet direkte inn i en slags tunnel, der videoer på store skjermer viser en familie som pakker.

Og «reise» er rimeligvis et gjennomgangstema i museet. Det er det caravanlivet (minus fastliggerne) handler om – det gode liv langs landeveien.

<b>CARAVANO:</b> Hymer bygde sin første bobil i 1961.
CARAVANO: Hymer bygde sin første bobil i 1961. Foto: Geir Svardal

Tysklands første campingvogn

Vi kommer deretter inn på en «vei» som strekker seg gjennom hele museet. Der møter vi straks campingvognen med det paradoksale navnet «Wohnmobil» – Arist Dethleffs konstruksjon fra 1931, som regnes som starten på tysk caravanindustri.

<b>SÆREGEN:</b> En Schäfer Orion 1 fra 1974. Orion Reisemobile ble lagt ned i 1986.
SÆREGEN: En Schäfer Orion 1 fra 1974. Orion Reisemobile ble lagt ned i 1986. Foto: Geir Svardal

Tysklands første campingvogn er liten og stilig, laget etter ønske fra hans reisende kunstnerkone. Dette er ikke originalen, for den er gått tapt. Men Dethleffs bygde en tro kopi i 1974, og det er denne som er utstilt i museet. Erwin Hymer startet sin caravan­produksjon over 25 år etter Arist Dethleffs, og hans første campingvogn kom først i 1957.

Erwin Hymer Museum

<b>ALPIN PASS:</b> Dette er nok den mest fotograferte biten av museet.

Hvor: Bad Waldsee, ca. to timers biltur vest for München

Åpnet: 26. oktober 2011

Størrelse: 6000 kvadratmeter

Inneholder: Ca. 80 campingvogner/bobiler, opplevelsesstasjoner, digitale stasjoner, restaurant og museumsbutikk.

Nettside: erwin-hymer-museum.de

I utstillingen finner vi også Hymers første campingbil – en Caravano 1961-modell, basert på en Borgward B 611. Dessverre gikk Borgward konkurs etter at kun fire Caravano var bygget, og det medførte at Hymer tok en ti år lang pause før de igjen gikk i gang med å produsere bobiler.

<b>BEREIST:</b> Hjemmesnekret campingbil basert på VW T1 fra 1956.
BEREIST: Hjemmesnekret campingbil basert på VW T1 fra 1956. Foto: Geir Svardal

Drømmesteder

Drømmesteder. Forseggjorte «Alpin pass» tar besøkende opp til andre etasje. Hele tiden møter man campingvogner, campingbiler og bobiler fra tiden da campingen var en ny trend i Europa.

Av og til er det lagt opp til avstikkere, der man for eksempel kan studere hvordan dagens caravanprodukter blir en realitet, fra tegnebrett til ferdig produkt.

Åtte forskjellige reisemål illustrerer drømme­steder som kan nås med for eksempel bobiler. Ett av dem forestiller vintercamping i Skandinavia. Snøen og nordlyset fascinerer og er ekstremt eksotisk for mange, selv om realiteten er at langt de fleste campende turistene rimeligvis besøker oss sommerstid.

<b>SKANDINAVIA:</b> Denne opplevelsesstasjonen fokuserer på vintercamping i Skandinavia. FOTO: Erwin Hymer Museum
SKANDINAVIA: Denne opplevelsesstasjonen fokuserer på vintercamping i Skandinavia. FOTO: Erwin Hymer Museum Foto: Erwin Hymer Museum

Fremtiden

Helt mot slutten dukker overraskende nok fremtiden opp. Eller en slags variant av den. Der står nemlig Dethleffs konseptbobil e.home, vist frem første gang i 2017.

Erwin Hymer Museum er lyst, luftig og moderne, og gjør seg hyppig bruk av farge­koder og belysning. Her finner du mange interaktive digitaliserte poster, og den som ønsker kan dykke dypt ned i caravanhistorien, og få med seg historie og statistikk – i hvert fall den som er relatert til Hymer og merker som i dag hører inn under Hymer-paraplyen.

Fakta: Erwin Hymer

 27.7.1930–12.4.2013

Tysk forretningsmann og caravangründer. Grunnla Hymer AG, som i dag produserer premium-merket Hymer, og også eier merker som Dethleffs, Bürstner, Carado, Niesmann-Bischof, Laika og Sunlight. Erwin Hymer Group ble i 2018 kjøpt opp av amerikanske Thor Industries.

<b>STARTEN:</b> Arist Dethleffs «Wohnmobil» var starten på et tysk caravanindustri.
STARTEN: Arist Dethleffs «Wohnmobil» var starten på et tysk caravanindustri. Foto: Geir Svardal

Denne saken ble første gang publisert 24/10 2019, og sist oppdatert 24/10 2019.

Les også