BMW har laget et frittstående konsept kalt BMW 2002 Hommage. Som navnet antyder er det en hyllest av BMW 2002, spesielt Turbo-versjonen som kom i 1973. Til biler fant turboen veien først på 60-tallet (Chevrolet Corvair, 1962). Det drøyde ytterligere ti år før BMW som første europeiske merke bygde sin 2002 Turbo. Porsche og Saab fulgte deretter. 2002 Turbo var dermed den første serieproduserte bilen i Europa med turbo, og var basert på 2002 Tii (Touring International Injection). Men der Tii hadde 130 hk hadde Turbo-versjonen 170 hk, større bremser, differensialsperre og stivere understell.

Og her snakker vi turboteknologiens spede barndom, noe som innebar solid turboforsinkelse. Turboen trengte god tid før den begynte å produsere trykk, og plutselig kom resultatet i form av en ketchupeffekt. Ved rundt 4000 omdreininger, hvor det maksimale dreiemoment på 235 Nm ble levert – kom alt på en gang. Det gjaldt å holde seg fast i rattet. Det gjorde 2002 Turbo noe beryktet. Det ble bare bygget 1672 biler av 2002 Turbo - alle mellom 1973 og 1975. Den er dermed et ettertraktet samleobjekt.

2002 Turbo skilte seg også utseendemessig fra Tii med brede hjulbuer og digre spoilere. Ser man på Hommage-bilen er det liten tvil om hvilken versjon som hyllest. BMW opplyser ikke noe om hva slags motor som sitter i BMW 2002 Hommage, eller ytelsene, men det er rimelig å anta at den har turboer.

BMW 2002 Turbo

LEGENDE: BMW 2002 Turbo. FOTO: BMW

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!