Prøvekjørt: Volvo XC60 D5

Tar sikkerheten noen steg videre

"Never change a winning team", heter det, og Volvos hyggelig utfordring har vært å fornye en kjempesuksess uten å skylle barnet ut med badevannet.

Pluss ikon
VELLYKKET: Nye XC60 er en svært vellykket videreutvikling av en braksuksess. Foto: Martin Jansen
VELLYKKET: Nye XC60 er en svært vellykket videreutvikling av en braksuksess. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Volvo er på offensiven. Først kom en splitter ny XC90, så kom V70-arvtageren S90 og V90 og nå er tiden kommet til XC60. Den ble lansert for første så langt tilbake som 2008, men har vært en sammenhengende salgssuksess siden. Så sent som i fjor ble det solgt over 2200 XC60 i Norge, som gjorde den til landets femte mest solgte SUV etter biler som Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, VW Tiguan og Mazda CX-5. Nye XC60 er allerede en suksess. Lenge før bilen kom til landet hadde nærmere 1600 nordmenn signert kjøpekontrakt på en bil de bare hadde sett bilder av. Noen få får bilen sin før sommeren, langt flere får i september. Plug in-hybriden XC60 T8 Twin Engine utgjør 94 prosent av forhåndssalget. Kun 5,5 prosent har valgt diesel. "Resten" har valgt bensin.

Vi fikk dessverre ikke prøvekjørt T8 under presentasjonen i Spania. Versjonen var ikke tilgjengelig. Vi fikk prøve D5- og T6-versjonene. Basert på prøvekjøringen av disse, kan vi konkludere med at de som har bestilt meget sannsynlig blir fornøyde.

Sammenlignet med forgjengeren er standardchassiset uten luftfjæring blitt spenstigere uten at man har gamblet med komforten, ifølge nordmannen Robert Wallgren. Han er Volvos sjef for understell og kjøredynamikk for XC60, XC90 og V90. Bilene vi fikk kjøre var Inscription-versjoner, noen som betyr mye utstyr, blant annet dynamisk chassis med luftfjæring. Da kan du selv velge karakter på demping, styring og gassrespons. T6-versjonen (bensin) har både turbo og kompressor, og 320 hk. Sjelden feil, bortsett fra vesentlig ting som pris og forbruk. Med en prislapp på 890 000 kroner blir den et sjeldent syn på norske veier. D5-versjonen (diesel), som med ny Powerpuls-teknologi er blitt kvikkere på de første meterne, vekker begeistring. Vi synes D5-motoren passer XC60 bedre enn den største bensinmotoren.

Noen stillere?

Elektrisk mål

Volvo Cars har kunngjort at alle deres biler lansert fra og med 2019 skal ha en elektrisk motor. Selskapet skal lansere fem helelektriske biler mellom 2019 og 2021..

Tre av dem blir Volvo-modeller, og to av dem elbiler med høy ytelse fra Polestar - Volvo Cars eget selskap for høyytelsesbiler. Samtlige detaljer om disse modellene blir kunngjort på et senere tidspunkt.

De fem bilene blir supplert av et utvalg bensin- og diesel-plug-in-hybrider, samt 48 volts milde hybrider som alternative versjoner av samtlige modeller. Dette gjør Volvo til bilprodusenten med det bredeste utvalget av elektrifiserte biler.

På bilene satt 20-tommers felger kledd med 245-dekk. Veistandarden i Spania er generelt bedre enn i Norge, men vi blir ikke overrasket om XC60 er den mest stillegående og best støyisolerte Volvoen. Vi skal sjekke dette når bilen kommer til Norge. I D5-versjonen var det ikke mulig å høre dieselen fra cockpiten. XC60 er kun åtte mm smalere enn storebror XC90, men 26 centimeter kortere og med kortere akselavstand noe som gir positive utslag på kjøreopplevelsen sammenlignet med XC90. Lillebror er både kvikkere og mer underholdende å kjøre. Førermiljøet følger samme mal som V90 og XC90. De fleste knappene er ryddet vekk og erstattet av en berøringsskjerm.

Det finnes morsommere SUV-er å kjøre dersom målet er å holde høyest mulig hastighet i svingen, men neppe noen sikrere. Et nytt sikkerhetssystem – Oncoming Lane Mitigation – bruker styreassistenten (Steer assist) til å styre bilen tilbake i kjørebanen dersom den merker at bilen er på vei over i motsatt kjørefelt. BLIS (Blind Spot Indication System) er en videreutvikling av blindsonevarsling, og griper inn og reduserer faren for kollisjon ved filbytte dersom den oppdager en bil i blindsonen. Med det halvautomatiske førerstøttesystemet Pilot Assist, styrer, akselererer og bremser bilen selv i opptil 130 km/t.

Tekniske data

Motor, cm³: 1969

Effekt, hk ved o/min: 235/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 480/1750-2250

Egenvekt, kg: Ca 1920

Lengde/bredde/høyde, cm: 468/199/166

Bagasjerom, liter: 505

Maksimal tilhengervekt, kg: 2400

Standard dekkdimensjon: 235/55R19

Forbruk, NEDC l/mil: 0,55

CO₂-utslipp, g/km: 144 0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,2

Toppfart, km/t: 220

Pris fra, kr: 699 900

Pris testbil, kr: 744 900 (Inscription)

Pris sammenlignet med konkurrentene

Motor HK 0–100 km/t Pris, fra

Volvo XC60 D4 Diesel 190 hk 8,4 sek 640 000

Volvo XC60 T8 Twin Engine Plug-in bensin 407 hk 5,3 sek 690 000

Mercedes GLC 220 d 4M Diesel 170 hk 8,3 sek 617 900

Mercedes GLC350e 4M Plug-in bensin 327 hk 5,9 sek 546 400

BMW X3 xDrive20d Diesel 190 hk 8,1 sek 617 600

Ford Edge 2,0 TDCii Diesel 180 hk 9,9 sek 636 000

Jaguar F-Pace 2,0 Diesel 180 hk 8,7 sek 697 900

Lexus NX 300h Hybrid bensin 197 hk 9,2 sek 521 600

Denne saken ble første gang publisert 04/08 2017, og sist oppdatert 19/08 2017.

Les også