Liker man styling og tuning er SEMA selve paradiset. De store messehallene er fylt til randen av biler proppet fulle av det beste på styling- og tuninghimmelen.  

Her får styling- og tuningfirmaene vise hva de er gode for, og som besøkende regelrett vasser du i over-toppen modifiserte biler med skrikende farger og heftige felger og dekk.

Men det er ikke alt. Messa er også et showroom for de store bilprodusentene. Toyota er en av produsentene som tar dette på alvor, og på årets messe stilte de ut hele 30 biler. En av disse var Land Speed Cruiser – et beist av en SUV.

Ingeniørene fra Toyota Motorsport tekniske senter, har helt klart holdt en nøytral linje i utviklingen av dette SUV-missilet. Se bort fra de feite hjulene, leppa under frontfangeren og i Land Cruiser-sammenheng den usedvanlig lave bakkeklaringen, så ligger fartsmonsterets eksteriør tett opp mot det originale.

Men det stopper ikke der. På innsiden ser du fort at det bor noe ekstra i den ellers så komfortable milslukeren. Bøttestoler, skikkelig seletøy og veltebur vitner om at det finnes krutt under panseret.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ENORME YTELSER: Med utgangspunkt i en 5,7-liters V8-er har Toyota ved hjelp av blant annet to svære turboer tryllet fram 2000 hestekrefter

Ikke krutt, men dynamitt!

Krutt er en underdrivelse. Dynamitt er nok en mer dekkende beskrivelse av motoren. Med utgangspunkt i en 5,7-liters V8-er har Toyota hentet ut – hold deg fast – 2000 hestekrefter!

Motoren er forsterket etter alle kunstens regler, men brorparten av den massive effekten hentes ut ved hjelp av det Toyota selv kaller «turboer på størrelse med volleyballer» fra velrennomerte Garrett.

Motoren er koblet til en automatgirkasse hentet fra ATI Performance Products hyller. ATI er spesialist på girkasser til bruk i dragracing, og har girkasser som tåler opptil 3500 hestekrefter. Girkassen i Land Speed Cruiser skal med andre ord tåle de enorme kreftene.

Toyota forteller videre at bilen rett og slett ble delt i to. Karosseriet ble løftet av mens chassiset og motoren ble møysommelig oppgradert. Deretter ble karosseriet kilt på plass med skohorn.

Ifølge Toyota skal SUV-en ha en toppfart på 350 km/t. Akselerasjonen sier de ikke noe om, men vi tipper den er minst like imponerende. Det står tross alt ikke på motorkraft og grep.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!