Toyotas første dedikerte elbil

Du kan velge dette i stedet for tradisjonelt ratt

I Toyotas nye elbil vil det ikke være mekanisk forbindelse mellom rattet og forhjulene, og rattet kan erstattes av en flystikke-lignende kontroll. 

Pluss ikon
<b>FLYSTIKKE:</b> bZ4X kan fås med en flystikke-lignende kontroll i stedet for tradisjonelt ratt, men vil ikke bli tilgjengelig ved introduksjonen av bZ4X neste år.  
FLYSTIKKE: bZ4X kan fås med en flystikke-lignende kontroll i stedet for tradisjonelt ratt, men vil ikke bli tilgjengelig ved introduksjonen av bZ4X neste år.   Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Toyota lanserte en elbil allerede i 2012. Det var en elektrisk RAV4 med drivlinje fra Tesla. Det var riktignok en begrenset produksjon og det er først nå Toyota kommer helhjertet på elbilbanen. bZ4X er navnet på modellen som blir den første av flere modeller under bZ-navnet (beyond Zero). 

I form kan bZ4X minne om Lexus UX, men den er bygget på Toyotas nye base for batteri­elektriske biler. Den er 4,7 meter lang, 20 centimeter lengre enn nevnte UX, og 10 centimeter lengre enn Toyota RAV4.

Bagasjeplassen på 452 liter er omtrent som i Kia e-Niro og Audi Q5. Akselavstanden på 285 centimeter skal klasseledende benplass, ifølge Toyota.

<b>ELBIL:</b> Toyota sverget lenge til hybrid- og hydrogenbiler, men nå åpnes det for bestilling av deres første batterielektriske bil,
ELBIL: Toyota sverget lenge til hybrid- og hydrogenbiler, men nå åpnes det for bestilling av deres første batterielektriske bil, Foto: Produsenten

Beherskede ytelser

Når det gjelder ytelsene er bZ4X mer på det jevne. Den forhjulsdrevne varianten drives elektrisk motor på 150 kW som utvikler 204 hk og dreiemoment på beskjedne 265 Nm. 0-100 km/t skal den greie på 8,4 sekunder og topphastighet er oppgitt til 160 km/t.

Modellen med firehjulsdrift har en effekt på 160 kW som tilsvarer 217,5 hk. Dreiemomentet er på 336 Nm. Topphastigheten er den samme, men den skal være noe kvikkere fra null til hundre. Tallene er foreløpige, før typegodkjenningen.

AWD-modellen kommer med elmotorer på 80 kW på for- og bakakselen, og vil ha forskjellige kjøreprogrammer som tilpasser bilen etter underlaget.

Firehjulsdriftsystemet er utviklet sammen med Subaru som kommer med en elbil på samme plattform neste år. Subarus versjon skal hete Solterra. 

<b>SAMME PLATTFORM:</b> Subaru Solterra er i likhet med bZ4X ventet til Norge neste år. 
SAMME PLATTFORM: Subaru Solterra er i likhet med bZ4X ventet til Norge neste år.  Foto: Alexander Friedrich

Varmesystem

Batteriet i bZX4 har en kapasitet på 71,4 kWh, noe som forventes å gi en rekkevidde på over 450 km (etter WLTP-normen). Endelige data vil avhenge av modell og utstyrsgrad og er foreløpige - før typegodkjenning.

Ifølge Toyota vil bZ4X ha et effektivt varmesystem, inkludert en varmepumpe, som skal besørge at rekkevidden krymper moderat selv når temperaturen faller under null grader. 

Lading til 80 prosent kan gjøres på rundt 30 minutter med 150 kW hurtiglading (CCS2). Fra start leveres bZ4X med en 1-fase ombordlader på 6,6 kW.

<b>LENGDE:</b> bZ4X er 4,7 meter lang og dermed lengre enn RAV4. 
LENGDE: bZ4X er 4,7 meter lang og dermed lengre enn RAV4.  Foto: Produsenten

Fra fjerde kvartal 2022 vil en ny 3-fase ombordlader på 11 kW være tilgjengelig. Toyota bZ4X kommer også med tak bestående av solcellepaneler som lader batteriet under kjøring og når bilen er parkert. 

Spesiell styring

bZ4X er den første serieproduserte Toyota-en som kommer med elektronisk styring - såkalt steer-by-wire. Toyota mener man kan oppnå mange fordeler ved å eliminere den mekaniske forbindelsen mellom rattet og forhjulene, som mer benplass, større frihet til å velge sitteposisjon og forenklet inn- og utstigning. 

<b>MODERNE:</b> Høy og bred midtkonsoll som glir over i en stor berøringsskjerm. Bilen kan etter hvert leveres med flystikke-lignende kontroll, men kan også fås med tradisjonelt ratt. 
MODERNE: Høy og bred midtkonsoll som glir over i en stor berøringsskjerm. Bilen kan etter hvert leveres med flystikke-lignende kontroll, men kan også fås med tradisjonelt ratt.  Foto: Produsenten

Når det ikke er noen fysisk forbindelse i styringen, blir det heller ikke overført vibrasjoner fra dekkene, men et elektronisk system skal sørge for at føreren fortsatt vil få tilbakemeldinger fra veidekket, ifølge Toyota, ved blant annet uavhengig kontroll av rattmomentet. 

<b>ELMOTORER:</b> Toyotas nye elbil kan fås med firehjulstrekk eller kun trekk på forhjulene.
ELMOTORER: Toyotas nye elbil kan fås med firehjulstrekk eller kun trekk på forhjulene. Foto: Produsenten

Det kanskje mest spektakulære ved bZ4X er at det tradisjonelle rattet kan erstattes av en One Motion Grip-kontroll, som ser ut som en spillkonsoll, som skal være enklere og smidigere å bruke uten behov for å bytte grep hånd over hånd i brå svinger. Fullt hjulutslag kommer ved å dreie rattet 150 grader.

One Motion Grip-systemet introduseres i blant annet Kina allerede neste år, men vil bli introdusert i Europa på et senere tidspunkt, ifølge Toyota. 

bZ4X har Europa-premiere 2. desember. Da åpnes det også for å kunne reservere bilen. Den skal være salg i Europa sommeren 2022. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2021

Denne saken ble første gang publisert 08/11 2021, og sist oppdatert 12/11 2021.

Les også