Top Gear: Intervju med James May

James May snakker ut

– Jeg liker musikk, drikking, klokker, fly og leketog.

Top Gear innspilling Beitostølen. James May
Top Gear innspilling Beitostølen. James May Foto: FOTO: Håkon Bonafede
Sist oppdatert

James May (48) gir ytterst sjelden intervjuer. Men Vi Menn Bils cobranding med Top Gear Magazine, samt lett bruk av tommelskruer, får han til å løsne litt på tungebåndet og fortelle litt om seg selv.

Briter flest kjenner til Bristol-fødte James Mays relativt brede interessefelt. Top Gear er på ingen måte det eneste hjemlandet forbinder med navnet, ansiktet og det lange håret, selv om bilshowet utvilsomt er det viktigste innslaget på en rikholdig CV.

I 2009, for eksempel, kommenterte May et dokumentarprogram som omhandlet førtiårsjubileet for månelandingen. Det todelte programmet kulminerte med at May ble med et U2 spionfly helt opp til grensen mot selve rommet.

Flere TV-serier

May har selv småflysertifikat, og er en ivrig hobbyflyger. At han liker drikking, særlig bitter øl og vin, vet alle som fulgte med i seriene «Oz and James's Big Wine Adventure» og «Oz and James Drink to Britain». Der tok May og Oz Clarke temperaturen på vinproduksjon i Frankrike og California, samt trålet Storbritannia og Irland på jakt etter selveste nasjonaldrikken.

Mer ukjent er det at May også er en habil sanger og musiker, med fortid som korgutt og musikkstudent.

At han videre hevder å være interessert i klokker, overrasker ikke. Det er en velkjent sak at mennesker som er interessert i biler også har et godt blikk til tikkende håndleddsprodukter med finurlig teknikk i tidvis lekker design.

Leketog

I NORGE: James May, Jeremy Clarkson og Richard Hammond koste seg mellom opptakene på Øyangen.
I NORGE: James May, Jeremy Clarkson og Richard Hammond koste seg mellom opptakene på Øyangen. Foto: FOTO: Svein-Erik Hole

Og vi har bitt oss merke i at mange bilentusiaster også er interesserte i tog.

For Mays del handler det om leketog. I det hele tatt fenger leketøy ham. Særlig de han vokste opp med. En interesse som avstedkom TV-serien «James May's Top Toys», der May presenterte leketøy og leker han selv brukte mye som barn.

Blant dem er kortspillet Top Trumps.

- Jeg fikk et sett med Top Trumps-kort med bil som tema til min åtteårsdag. På sett og vis var det disse kortene som vekket bilinteressen i meg, forteller May til Vi Menn Bil Top Gear.

Som de andre to i Top Gear, startet James May sin biljournalistiske karriere som skrivende. Et fag han fortsatt utøver, blant annet gjennom sin faste spalte i avisen The Daily Telegraph.

- Jeg liker svært godt å skrive, og personlig mener jeg at det er hva jeg er best til. Men det er enklere å lage TV, smiler May.

Fikk sparken

Den kanskje mest kjente historien fra Mays karriere som skrivende stammer fra tiden han hadde i bladet Autocar. I 1992 fikk May sparken derfra, etter at han hadde laget en skjult beskjed i en testårboka han hadde ansvaret for.

Hvert oppslag besto av fire biltester, og hver testtekst startet med en stor rød forbokstav. May kjedet seg, og for moro skyld laget han en beskjed du fikk ved å sette sammen disse røde bokstavene.

Det tok ikke lang tid før enkelte lesere oppdaget at de ved å lese de røde bokstavene fikk setningene «So you think it's really good, yeah? You should try making the bloody thing up; it's a real pain in the arse.»

TV-karrieren startet med bilprogrammet «Driven», som i 1998 gikk på Channel 4. May var programleder sammen med blant andre Jason Plato. Sistnevnte forsvant senere til Fifth Gear, mens May erstattet Jeremy Clarkson i Top Gear i 1999.

Raskest av programlederne

Resten er historie, som det heter. May ble hentet inn igjen da nye Top Gear startet, og har vært fast inventar i programmet siden 2003. Ertende kalt «Captain Slow» av sine to kolleger, selv om han faktisk er den som har kjørt fortest av dem - 417,6 km/t i en Bugatti Veyron. Mays «finest hour», kanskje.

Kallenavnet er nok snarere et uttrykk for at May liker undermotoriserte sære biler vel så godt som supersportsbiler, samt at han er mer teknisk orientert, og i mindre grad en fartsbajas, enn Clarkson og Hammond.

Noe bilparken hans vitner om. Blant bilene han har eid og eier finner vi en Bentley T2, en Triumph 2000 og en Citroën Ami. Men han har også moderne biler som Porsche Boxster S, som May hevder er den eneste bilen han har kjøpt ny.

Blir kontaktet av gale mennesker

Det er først i det nye årtusenet at jordnære May har blitt en berømthet. Berømmelse kan føre med seg så mangt, og ikke alt er av det gode. Som May sier til oss:

- Berømmelse gjør at du kommer lettere til en del ting. Ulempen er at du blir kontaktet av en del temmelig gale mennesker.

Det mest geniale ved Top Gear er kanskje sammensetningen av programledertroikaen. Clarkson, Hammond og May er helt forskjellige typer, men utfyller hverandre perfekt.

RASKEST: James May satte fartsrekord med en Bugatti Veyron.
RASKEST: James May satte fartsrekord med en Bugatti Veyron. Foto: FOTO: BBC

Det de primært har felles, ved siden av interessen for biler, er den typisk britiske humoren, med sin sarkasme, satire, ironi, og understatements.

Derfor blunker ikke May et sekund, men svarer gravalvorlig, da vi impulsivt og avslutningsvis spør ham om hva som er mest irriterende ved Jeremy Clarkson, som aldri lar en anledning til å kødde med May gå fra seg.

- Hans blotte eksistens er i seg selv det aller mest irriterende. Ikke bare for meg, men sannsynligvis for hele menneskeheten.

Denne saken ble første gang publisert 23/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også