Første tur

Det blir ikke barskere enn dette

Amerikas favoritt-pickup har nå blitt enda bedre. Ut i skogen, og opp i trærne

Publisert Oppdatert

Å kjøre 2012-utgaven av Ford Raptor er som å oppdage et ekstra kapittel på slutten av favorittboka di - eller å våkne opp en dag og finne ut at bikkja snakker.

Den er ikke lenger fornøyd med å skremme vettet av alle andre den møter på veien.

Nei da, denne modellen kommer nå med ekstra evner til å klatre opp fjell som en geit ville betakket seg for å bestige.

Disse nye talentene er der takket være montering av en Torsen-differensial på forakselen, noe som hjelper monsteret å jobbe seg opp fjellvegger og gjennom dyp søle og sand ved å sende kraften til hjulet med best grep.

Det finnes mange tekniske detaljer om hvordan dette fungerer, men den viktigste tingen er at det fungerer nesten feilfritt uten at føreren trenger å gjøre særlig mye.

Nesa rett opp

Vi taklet seksjoner av den absurde Hell's Revenge-ruten gjennom månelandskapet i Moab i Utah.

De ville ha vært en utfordring for alle typer terrengkjøretøy - sist gang kjørte vi en Range Rover her - og den klarte alt med letthet. Den eneste skaden som noen av de åtte bilene fikk var på eksosrørene bak. Men det var også alt.

UNNA VEI: Ford F-150 SVT Raptor pløyer seg uten problemer gjennom gjørma.

UNNA VEI: Ford F-150 SVT Raptor pløyer seg uten problemer gjennom gjørma. Foto: Ford

De har innsett av den nye Raptoren vil, eller kan, kjøre mye med nesa pekende rett opp mot himmelen, så som ekstrautstyr kan du bestille et frontkamera som vises via den midtre GPS-skjermen, slik at du kan se når du er i ferd med å sende et hjul over kanten.

Eller hvor du vil lande når alt går veldig galt.

Mer eksklusiv enn en superbil

Andre nye egenskaper inkluderer nye hjul med innvendig monterte vekter så de ikke får seg en smekk hvis du, ja, smekker til noe.

Setene er både oppvarmede og avkjølte - godt nytt for kjøpere i Dubai, hvor en Raptor anses som mye mer eksklusiv enn en superbil. Og en hel haug med innvendige greier, inkludert anodisert blå aluminiumdekor, og nye ting å titte på i førerens infoskjerm.

Utover dette er det samme, rene Raptor-glede. Samme 6,2-liters Boss 417-hesters V8, samme lange Fox-dempere, og samme "pell deg vekk"-attityde. Så du kan det moro med å kjøre fort i Raptor-størrelse - og nå også kjøre veldig langsomt.

Spesifikasjoner Ford F-150 SVT Raptor

NESA I VÆRET: Fjellklaring i Hell's Revenge, Utah.

NESA I VÆRET: Fjellklaring i Hell's Revenge, Utah. Foto: Ford

Motor: 6210 ccm, V8

Drift: 4WD

Hk: 417

Nm: 588 Nm,

Forbruk: 1,8 l/mil

0-100 km/t: 7,5 sek,

Toppfart: 160 km/t

Vekt: 2728 kg

PRISEN: Forhandles ikke i Norge

DOMMEN: Pickupen kan nå gjøre enda mer - takket være en ny Torsen-differensial og mer stæsj.

Les også:

Denne gamle terrengkjempen utvikler seg litt videre

KOMFORT: Setene er både oppvarmede og avkjølte.

KOMFORT: Setene er både oppvarmede og avkjølte. Foto: Ford

Tidenes villeste Ford Mustang

Alt du vil vite om BMW M5

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag