Ansikt til ansikt med nye Cherokee blir jeg ikke mindre imponert enn da jeg bare så bildene av den.

Jeg må faktisk innrømme at dette er en vakker SUV, med fine proporsjoner og overflater. Hvis resten av verden ikke er enig med meg, og misliker de tredelte frontlysene, kan vel det ordnes ved første ansiktsløftning.

Det er bare rett og rimelig at den ser radikal ut, for dette er en helt ny bil. Den er bygd på en veldig forsterket versjon av plattformen som begynte livet sitt på Alfa Giulietta. Deretter vokste den fysisk til Dodge Dart, så fjæringen er ganske så avansert.

En mer avansert Trailhawk

Og siden det er en Jeep, er også drivverket avansert med valgene FWD, 4WD og 4WD med krabbegir. Du får også låsbar differensial bak på den ekstreme terrengversjonen Trailhawk. Men den har vi foreløpig ikke kjørt. Den kommer bare med en 3,2 liters V6 bensinmotoren på 275 hk, noe som betyr at den blir et sjeldent syn i Norge. Pris:(859 900 kroner i Norge. Takk for i aften)

Det kan imidlertid komme en Trailhawk diesel hit neste år. Automatversjonene har en nitrinns kasse med et lavt førstegir for terrengkjøring og tauing, og et høyt niende gir for stille, rask cruising.

=

PRIS: Jeep Cherokee koster fra 499 900 kroner i Norge. Den ble lansert i juni, og importøren satser på Limited-versjonen med 2.0-liters og 170 hk 9-trinns automat til 599 900 kroner. FOTO: Jeep

Tekniske data

Jeep Cherokee Longitude

Motor: 1956 ccm 4-syl turbodiesel

Drift: 4WD

Bakkeklaring: 201/208 mm

HK: 170 med 9-trinns automat (eller 140 med 6-trinns manuell girkasse)

Dreiemoment: 450 Nm

Oppgitt forbruk: 0,58 l/mil

CO2-utslipp 154 g/km (147 med 140 manuell)

0-100 km/t: 10,3 sek

Toppfart 190 km/t

Vekt: 1952 kg

Maks hengervekt: 2495 kg (1600 kilo med 140 hk)

Pris: 549 500 kroner (499 900 kroner med 140 manuell)

Hyggelig nøyaktig

På papiret ser alt fint ut, og det kjennes som om den gjør jobben. Det er god soliditet i måten den kjører på. Servostyringen (elektrisk, så du kan få filskiftevarsler og parkeringsassistent) er hyggelig nøyaktig.

Den føles naturligvis som den tunge og mykt fjærende bilen den er, men innenfor disse begrensningene oppfører den seg gjennomgående bra.

Kan fås med 140 hk manuell

Den trenger heller ikke dynamikken til en banebil. Med en toliters turbodiesel på 170 hk til å flytte på den tunge konstruksjonen, er den ikke lynrask.

Denne motoren kommer bare med automaten, og trenger over 10 sekunder til 100. Den nye automaten er har bra respons, men kan iblant hogge litt. Dette vil utvilsomt rettes med ny programvare. I grunnversjonen er motoren tatt ned til 140 hk, med sekstrinn manuell kasse.

Komfortabelt sted å være

De myke fjærene hjelper Cherokee til å fungere bra på røffe veier og i terrenget. Og mykheten, sammen et godt kalibrert nedre rammeverk, gir en herlig myk og rolig kjøring.

Jeep Cherokee Longitude er den enkleste Cherokee-modellen hva gjelder utstyr, men er et komfortabelt sted å være. (I Norge satser importøren på Limited-versjonen som kommer med betydelig mer utstyr).

Bak er det brukbart med plass, samt et flyttbart baksete for ytterligere økning av lasteplassen om det skulle trenges. Kupeen er fint lagd, og har flere oppbevaringsrom, mediekoblinger og strømuttak enn jeg orket å telle. Sånt teller i en familiebil.

=

DYR: Den råeste versjonen heter Trailhawk og kommer med alt tenkelig utstyr. Med bensinmotor blir den kostbar i Norge. En dieselversjon kan komme neste år. FOTO: Jeep

DOMMEN:

Med evnene til en gammeldags SUV, men med mer raffinert oppførsel.

RIVALEN:

Land Rover Freelander - Fremdeles komfortabel og god i terrenget, men ser gammel ut. Ny kommer i år.

Les også:

Den kalles ofte bare "El Macho"

Stor-SUV: Helt overlegen på utstyr

Feier de andre SUV-ene av banen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!