Visuelt er ikke dette noe for meg. En tannkremhvit oppstæsjet SUV på 21-tommers hjul med noen gummiremser til dekk? Nei, ellers takk.

Jeg synes at en Alpina skal være diskré. Den fås naturligvis også i mørkeblått, og du sparer litt penger om du begrenser deg til basisversjonens 20-tommere. Det er slik jeg skal forestille meg at bilen er, for da har jeg en bil som ser ut slik den føles. Altså slik den oppfører seg på veien.

Så da begynner vi med motoren i XD3 Bi-Turbo, som ikke akkurat mangler dreiemoment. Den har den velkjente trelitersdieselen med to turboer, som Alpina har gjort større. Alpina har kort og godt sørget for mer luft. Større luftinntak, større turbooer og intercooler.

Resultatet er et maks dreiemoment på 700 Nm, som er mer enn i en Ferrari F12 Berlinetta.

Føles veldig rask

Greit, en BMW X3 er nok litt tyngre enn du kanskje trodde (og jeg vedder på at den er litt større enn du antar). Men likevel: Under fem sekunder til 100 km/t? Ikke dårlig det.

XD3 føles grunnleggende og ordentlig kjapp, og gir deg den typen knusende fart framover som gjør at man legger merke til en skinnende hvit terrengmaskin som dette.

BMW tilbyr allerede denne motoren i sin X3. Men her har du 36 flere hester og 70 Nm mer bånndrag.

SONY DSC=

FORETRUKKET: Den mørkeblå varianten er å foretrekke. Sammen med 20-tommere. FOTO: Alpina

Det som virkelig gjelder

Men når det gjelder hvor bra den er har vi ikke kommet til den beste delen ennå: Nei, det er ikke den utvendige utsmykningen.

Heller ikke førermiljøet, med sin Alpina-plakett og en midtkonsoll som merkelig nok er trukket i alcantara.

Det som skiller Alpinaen fra resten, er ikke den ekstra turbo-plystringen, 38 prosent større intercooler eller en ny manifold som takler høyere eksostemperaturer.

Nei, det som virkelig hever Alpinaen over røkla, er kjøreegenskapene.

Hvordan klarer Alpina å gi sin XD3 en så ekstraordinær oppførsel på veien? Kanskje skyldes det at den ikke har såkalte punkteringsfrie Run-Flat-dekk?

Dette er jo en SUV, så litt krenging må man regne med. Men takket være den svært direkte styringen, entusiasmen og trøkket, kan denne lett måle seg med en Porsche Cayenne.

Når vi ser på prisen, må det være hva Alpina håper på.

=

DISKRÉ: Et emblem på rattet og en plakett med navnet på vedkommende som har vært ansvarlig for bilen er omtrent det eneste som avslører Alpina-avtrykket. FOTO: BMW

DOMMEN:

Er veldig kjapp og kjører bra. Hvem vil bruke så mye på en X3? Ikke veldig mange. Og det betyr at XD3 vil bli sjelden.

RIVALEN:

Porsche Cayenne S Diesel - Koster litt mer, men er større og har en 382 hk diesel. Vi ville valgt den i stedet.

SONY DSC=

DYR: Skal du hente en XD3 Bi-Turbo til Norge, blir det dyrt. FOTO: Alpjna

Tekniske data Alpina XD3 Bi-Turbo

Motor 2993 ccm 6 syl. I rekke, diesel, dobbelt turbo, 4WD,

Dreiemoment 700 Nm

Forbruk 0,69 l/mil

Utslipp 180 g/km CO2

0-100 km/t 4,9 sek

Fabrikk 350 hk

Vekt 1910 kg

Pris: 56 000 euro - cirka pris i Norge: 1 090 623 kroner

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!