Du vet vel hvordan noen biler personifiserer klassen de konkurrerer i? Mondeoen i familieklassen, Golfen for bakluke-bilene.

Så hvis du vil vite hvordan en luksus-GT føles, bør du kjøre en Jaguar XK. Den er bare er gentleman-aktig.

Motoren maler stille, girkassa glir mellom de seks trinnene, den tar seg mykt og raskt fram uten at det noen gang virker som om den anstrenger seg. Dette er litt av et triks; et som Jaguar han finpusset opp gjennom årene.

Stor, brummende GT

Dette er bare en ansiktsløftning, med større grill, nye frontlys, nye hjul, luftinntak og baklys. Ikke noe er endret på den naturlig pustende V-åtteren som (mest takket være lang utveksling) gir en bedragersk akselerasjon. Men aldri så rask at det blir skummelt.

Og etter de større, skarpere og superladete XK-ene, merker du at startversjonen ikke liker å bli herset like mye med.

Kjøringen blir litt mer ullen, og du er aldri helt sikker på at bilen er helt med på alt du gjør. Men jeg sverger på at den oppfører seg bedre enn en XJ Limousine, og du blir fort vant til den lette styringen.

Vil du ha en sportsbil? Da bør du kjøpe den som personifiserer klassen; Porsche 911. Vil du ha en stor, brummende GT? Her er bilen din.

=

BRUM-BRUM: Jaguar XK Coupe

Spesifikasjoner Jaguar XK Coupe

VI LIKER: Herlig behagelig å kjøre

VI LIKER IKKE: Den er ganske voksen

DOMMEN: Vil du ha en usportslig kupé? Da er dette bilen for deg. Svært avslappende.

YTELSE: 0-100 km/t på 5,2 sek, maks 250 km/t.

FORBRUK OG CO2-UTSLIPP: 1,13 l/mil og 264 g/km

TEKNISK: 5000 ccm, V8, bakhjulsdrift, 385 hk, 515 Nm, 1660 kg,

VELG DETTE EKSTRAUTSTYRET: Smartnøkkel, ca 5000,-

OG UNNGÅ DETTE: Kromdeksler til speil, ca 1500,-

PRIS: Fra 1 629 600,-

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!