Sist søndag slo Mark Webber lagkamerat og verdensmester Sebastian Vettel og vant sesongavslutningen i formel 1 søndag. Foreløpig er de imidlertid begge som parenteser å regne i formel 1-historien sammenlignet med Michael "Schummy" Schumacher.

To tiår med Schummy

1969

Født i Hürth, Vest-Tyskland, seks år før broren Ralf; et forsprang som han beholder gjennom hele deres påfølgende F1-karriere.

1973

Pappa Rolf modifiserer unge Michaels tråbil ved å sette inn en motorsykkelmotor. Schumacher krasjer den raskt i en lyktestolpe, muligens for å hindre den i å vinne et mesterskap.

1975

Vinner sitt første gocart-løp som seksårig. Gjør et irriterende hopp på pallen.

1981

12 år gammel blir han frustrert over at Tyskland nekter å utstede lisenser til førere under 14 år, men unge Michael snor seg rundt reglene, og tar lisens i Luxembourg.

1983

Vinner det tyske Gocart-mesterskapet. Stemmeskifte.

1987

Blir europeisk Gocart-mester. "Denne fyren kan bli enda bedre enn Satoru Nakajima," sier en imponert tilskuer.

STARTET TIDLIG: Schumacher startet, som mange andre F1-førere, med gokart-kjøring i ung alder.

1991

Gjør debut i F1 i belgiske Grand Prix under merkelige omstendigheter, som reserve etter at den vanlige Jordan-føreren Bertrand Gachot blir fengslet etter å ha sprayet tåregass i ansiktet til en drosjesjåfør i London. Tross null erfaring på Spa, kvalifiserer Schumacher som syv i feltet før han bryter under første runde med kløtsjproblemer. Rett til signering med Benetton for resten av sesongen.

1992

Hos Benetton tar Schumacher sin første Grand Prix-seier noensinne i et vått belgisk Grand Prix, og det er starten på en kjærlighetsaffære med både Spa og våte løp. Avslutter sesongen på tredjeplass i Drivers' Championship, og Mansell vinner.

1994

Vinner første World Championship med Benetton på en sleip måte. Han leder i runde 36 under sesongens siste løp, ett poeng foran Damon Hill, og Schumacher sklir inn i autovernet. Når Hill sniker seg forbi spretter Schumacher tilbake på banen igjen, treffer Williams-bilen og tvinger begge bilene ut av løpet. Schumacher blir ikke straffet for hendelsen, og tar dermed tittelen og passerer dermed Jürgen Klinsmann som Englands dårligst likte tysker.

SLEIP SEIER: I 1994 vant Schumacher ved å krasje inn i Williams' Damon Hill.

1995

Forsvarer verdensmestertittelen, sikrer Benettons første konstruktørtittel og blir den yngste doble verdensmesteren i historien til Formel 1. Kolliderer et par ganger med Damon Hill for godt mål. Englands hatforhold til Store Schumacher er sementert.

1996

Går til Ferrari - et team uten en verdensmester siden 1979 - for 50 millioner dollar. Tross at han vinner tre løp, inkludert et vått spansk Grand Prix hvor han tok inn en runde på hver fører opp til 3. plass - klarer Schumacher bare å avslutte som nr. 3 i mesterskapet.

1997

Enda en kontrovers i siste løp for sesongen. Han leder mesterskapet med ett enkelt poeng foran Jacques Villeneuve og ligger foran, og alt virker lovende da Schumachers Ferrari får en lekkasje som gjør at Villeneuve tar han igjen. Når Williams-bilen passerer, svinger Schumacher over banen, men denne gangen tvinger han seg selv ut av løpet mens Villeneuve er uskadet. Kanadieren tar tittelen. Schumacher diskvalifiseres fra Drivers' Championship for denne hendelsen.

KRASJER IGJEN: Også i 1997-sesongens siste løp forsøkte Schumacher seg på et tjuvtriks for å vinne. Den gangen gikk det imidlertid ikke like bra.

1998

Et pent og rolig år. Schumacher beordres til 10 sekunders tilleggstid når han leder det britiske Grand Prix, venter til siste runde med å kjøre inn til gropa, krysser mållinjen før han stopper i Ferrari-gropa for å sone straffen sin, og har dermed allerede fullført løpet sitt. Seieren står. Genialt. Senere dette året, da han forsøker å dra inn en runde på David Coulthard i øsende regn på Spa, kjører Schumacher inn i hekken til McLaren-bilen, slik at begge bilene må bryte. Etter å ha parkert Ferrarien, stormer Schumacher inn i McLaren-garasjen og beskylder Coulthard for å ha prøvd å drepe ham. Et nytt nivå på hyklerskalaen. Avslutter til slutt på andre etter Häkkinen i Driver's Championship.

1999

Brekker et bein etter krasj i stor fart under det britiske GP. Går glipp av tre løp, men tar tetposisjon med nesten ett sekund i comeback-løpet. McLarens Mika Häkkinen tar førertittelen, men Schumacher hjelper Ferrari til første Constructors' Championship på 16 år.

2000

En ny æra starter. Schumacher holder Häkkinen unna og sikrer sin tredje verdenstittel, og den første med Ferrari. Tar sin 41. karriereseier på Monza og ligger likt med sitt idol, Ayrton Senna. Gråter som en unge på pressekonferansen etter løpet.

2001

Tittel nummer fire, og mange flere rekorder. Tar sin 52. seier på Spa og slår dermed Alain Prosts rekord. Lar generøst nok broren Ralf ta en sjelden seier i Canada, og fulgte ham over mållinjen for å spikre den eneste brødreseieren i Formel 1 noensinne.

2002

Dominans. Tar tittelen allerede da seks løp står igjen, tar rekordsettende 11 seiere og avslutter på pallen i hvert eneste løp. Likevel tar han seg tid til å lage en del rabalder. Når Ferrari-kollegaen Rubens Barrichello har ledelsen inn i den siste svingen under det østerrikske Grand Prix, senker den brasilianske kjøreren farten og lar lagkameraten passere og ta hjem seieren. Etterpå fordømmer FIA ordrene som teamet har gitt.

2003

Sikrer seg sjette kjørertittel etter tøff konkurranse i sesongen, og slår Fangios 46 år gamle rekord. Viktigere: Blir internasjonal ambassadør for Republikken San Marino.

2004

Enda mer dominans. Tar kjørertittelen igjen, og slår sin egen rekord ved å vinne 13 løp i denne sesongen. Donerer 10 mill. dollar til hjelpearbeider i Det indiske hav etter at hans livvakt, Cramer, dør i tsunamien.

DOMINERER: På denne siden av årtusenskiftet dominerer Schumacher sporten fullstendig.

2005

Slutten på en æra. Vinner bare ett løp og avslutter sesongen på tredje plass mens Fernando Alonso tar sin første tittel. Men alt er ikke bare sorgen, siden Schumacher blir verdens første sportsutøver som er dollarmilliardær.

2006

Fremdeles liv i gamlegutten. Etter å ha fått raskeste tid under kvalifisering i Monaco, parkerer han bilen sin i Racasse-svingen, blokkerer banelinjen og hindrer Alonso fra å kjøre en ren runde. Schumacher sier at bilen bare kvelte seg, men arrangørene er uenige og tvinger ham til å starte bakerst i feltet. Like etter blir han tildelt FIA Gold Medal for Motor Sport som en anerkjennelse for arbeidet med å bedre sikkerheten til kjørerne. Dytter Alonso helt til grensen, men tross en heroisk klatring fra 19. til fjerde plass i sluttløpene i Brasil klarer han ikke sitt åttende mesterskap i sitt siste Ferrari-løp.

2007

Går ut av F1. Flytter til et gods - med sin egen bensinstasjon - ved Genfersjøen. Rir på hester. Spiller fotball. Gjør mye veldedighetsarbeid. Får en skrape av politiet etter å ha kapret en taxi i Bayern, byttet plass med sjåføren, og kjørt "i høy hastighet" med familien ombord for å rekke et fly. Englendere begynner motvillig å akseptere at Schumacher kanskje kan være en bra kar.

PARKERER: I Monaco prøver Schumacher seg på enda et tjuvtriks ved å ""parkere"" bilen midt i en sving - og dermed ødelegge kvalifiseringen til Alonso.

=

2009

Går nesten tilbake til F1-banen med Ferrari når Felipe Massa blir slått ut av et tilfeldig uhell under trening, men tvinges til å avlyse returen grunnet en nakkeskade han fikk i en motorsykkelkrasj tidligere dette året. Luca Badoer tar Massas sete. Badoer viser seg å være elendig. Schumacher blir avslørt som den mystiske kjøreren The Stig under det populære motorshowet TopGear, hvor hans begrensede kunnskaper om ender kommer fram.

2010

Han er tilbake! I en alder av 41 går han til F1 med Ross Brawns Mercedes-team. Får straffeplass som nr. 10 i feltet i ungarske GP etter å ha tvunget Barrichello mot en betongvegg i 290 km/t på langsiden. "Jeg synes jeg ga ham akkurat nok plass," sa han. "Det er det farligste jeg har vært med på," sa Barrichello. Senere bad Schumacher om unnskyldning.

2011

Glimt av den gamle Schumacher når han avslutter en håndfull løp blant de fem beste, og lærer den yngre garden noen lekser. Feirer diskret 20 år i F1 ved å bruke en forgylt hjelm under GP på Spa. I den ypperste hyllesten dukker Schumacher opp i Vi Menn Bil TopGear, i artikkel som feirer hans to tiår på toppen.

2012

Erstatter Massa hos Ferrari, og fortsetter med å vinne Drivers' Championship for åttende gang, og tar tittelen fra Vettel og Hamilton i sluttløpet. Det er i hvert fall lov å drømme, ikke sant?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!