Er det ikke merkelig at suksessfulle VW ikke profilerer seg mer i motorsport enn å delta i Dakar-rallyet? Og der bruker de en Touareg. Ikke akkurat et "folkevogn"-produkt.

Nå endrer dette seg, eller rettere sagt i 2013, når VW debuterer i World Rally Championship med denne: Polo R WRC. Og ser den ikke bedre ut enn en Polo har gjort siden... noensinne?

Slik er en vanlig VW Polo.

VW Polo WRC

300 HK: Turbo er tingen i VW Polo WRC. FOTO: Top Gear

Den vil ha en 1,6-liters turboladet motor på drøyt 300 hester inni, og ryktene sier at Petter Solberg skal kuske dem , men ikke noe er avgjort. Firehjulsdrift er en selvfølge i maskinen.

Men ryktene stopper ikke ved Solberg. Noen hevder også at det også kan bli en gateversjon av denne: Polo R.

Kanskje forhjulsdrevet og muligens med den samme turboladete 1600-motoren, men tatt ned til drøyt 220 hk. Et råskinn fra VW? Høres fornuftig ut for oss.

VW Polo WRC

BRED: Ekstra bredde er selvsagt på rallyversjonen av VW Polo. FOTO: Top Gear

24-karats Golf

Her er mer vann på mølla for VWs racing-ambisjoner: Her er Golf24.

Med en 440 hk versjon av den femsylindrede 2,5-liters turbomotoren i Audi TT RS deltar den i utholdenhetsløp i år, og høydepunktet blir 24-timersløpet på Nürburgring 24.-25. juni.

Der vil den bli kjørt av Formel 1-legendene Johnny Herbert og Mark Blundell.

Nærmeste slektning til gatebruk er VW Golf R, som vi har testet.

Les også:

VW Golf GTI 24t.

NÜRBURGRING-GOLF: 440 hk skal gjøre susen i utholdenshetsløp. FOTO: Bildagentur Kräling Top Gear

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!