Mansory Mercedes SLS AMG Cormeum - Top Gear

Sjekk denne SLS-en

Alt som er dyrt ser ikke bra ut.

NEBB: Mansory har gjort at SLS ligner mer på forgjengeren SLR enn seg selv.
NEBB: Mansory har gjort at SLS ligner mer på forgjengeren SLR enn seg selv. Foto: FOTO: Top Gear Magazine
Sist oppdatert
KARBONORGIE: Omtrent hver eneste millimeter av interiøret er dekket av karbonfiber.
KARBONORGIE: Omtrent hver eneste millimeter av interiøret er dekket av karbonfiber. Foto: FOTO: Top Gear Magazine

Det er lite ved Cormeum som minner om SLS, sier Mansory. Vi skjønner ikke helt hvorfor de vil glemme den, men samme det..

Fronten er mer lik forgjengeren SLR, med den femdelte grillen og en Mercedes-stjerne som er erstattet av en lang snute og litt hønsenetting.

Måkevingedørene har fått lov til å bli, men nå er de lagd av karbonfiber. I likhet med stort sett alt annet, som hekkvingen i GT-stil, dashbord, konsoll og ratt. Alt karbonet og smidd aluminium har gjort den 90 kilo lettere enn SLS.

Den har også nye fjærer og dempere og er derfor 20 mm lavere. V8-motoren på 6,3 liter har fått kompressor, og nå er 571 hk blitt til 669 hk, med muligheter for å ta ut 800. Og prisen?

Rundt 2,2 millioner kroner før norske avgifter. Pluss en donor-SLS, som i Norge koster 2,8 millioner kroner. Vel er den rask og lett, men det er mye for en SLS med nebb.

Les også:

Mercedes har klart det umulige med nye CLS 63 AMG

Vi har testet chiptrimming

Sjekk denne elektriske Rolls-Roycen

VOLDSOM VINGE: Det gjelder å holde bakhjulene i bakken. Hvorvidt vingen behøver å være så stor er et helt annet spørsmål.
VOLDSOM VINGE: Det gjelder å holde bakhjulene i bakken. Hvorvidt vingen behøver å være så stor er et helt annet spørsmål. Foto: FOTO: Top Gear Magazine

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også