Dette er den nye Jaguar XKR-S - en oppspritet versjon av den stille, legendariske XKR. Den har fremdeles den 5-liters kompressormatede V8-motoren, men Jaguar har jobbet med sine digitale fastnøkler og lokket fram 542 hk og 679 Nm moment; opp fra de ikke spesielt dårlige 503 hk og 625 Nm på standardbilen.

Andre endringer inkluderer en helt ny versjon av Jaguars utmerkede dynamiske fjæringssystem, finpusset for ekstra slipp av chassisguruen Mike Cross - oppgraderte dempere, massive bremser (380 mm foran og 376 mm bak - større enn Lamorghini Murciélagos på 380/335), en heftig ny eksos og funksjonell karosseristyling. De ekstra aerotiltakene gjør ikke bare at den ligner litt på en pyntet Nissan GT-R (ikke en dårlig ting). Den funker også, og kjøler bremser og reduserer løft.

Bilen har hentet forbedret styring fra Speed Pack-tilbudet til XKR; et system som lar servokreftene bli svakere desto raskere du kjører for å gi følelse og stabilitet. Det trenger XKR-S: Toppfarten er 300 km/t. Det finnes ingen offisielle tall ennå, men med mer kraft og elektronisk differensialbrems burde XKR-S klare 0 til 100 på under 4,5 sek. Vi har også fått vite at den skal slippe ut under 300 g/km - best i klassen.

Bilen kommer i sommer, til under millionen - i England.

LES OGSÅ:

Alt du må vite om sommerdekk

Tyvtitt på den nye Top Gear-sesongen her

Se Top Gear kjøre Porsche 959 mot Ferrari F40

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!