Tekst: Øyvind Jakobsen Foto: Terje Bjørnsen

Volvo XC90 eller BMW X5?

Nye modeller - og SUV-duellen har en klar vinner.

Skoda Superb har alltid vært en stor bil, som stasjonsvogn er den enorm. Her snakker vi om andre generasjon Superb stasjonsvogn, og den er en utmerket maskin. Faktisk.

For det første, den ser bra ut, uavhengig av dekkdimensjon, felger, farge eller ekstraustyr. Superb stasjonsvogn har en slank og linjelekker fremtoning som kan minne om en Audi, noe som er flatterende.

Noe bare E-klasse kan matche

Innvendig gir den en enorm romfølelse. Fire høye voksne kan lett dra på ferie med denne. Her er plenty med både ben- og bagasjeplass. Plass til tre barneseter i bredden? Null problem.

Bagasjerommet svelger unna 660 liter, hele 1950 liter med baksetene nedfelt. Bare Mercedes E-klasse kan matche denne plassen dersom vi forholder oss til de oppgitte tallene.

Å beskrive plassen som enorm føles som en underdrivelse. Materialkvaliteten er høy. Det samme er graden av ekstrautstyr. Når det gjelder estetikken er det dermed lite å klage på.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

priser skoda Superb

STASJONSVOGN: Prisene på Superb varierer fra i underkant av 320 000 kroner til rett over 650 000 kroner. FOTO: Produsent

En skikkelig "sleeper"

Akkurat denne bilen som vi har prøvekjørt er litt en en "sleeper", en ulv i Skoda-klær. Under panseret sitter en turboladet 2,0-liters TSI-motor som yter 280 hk og 350 Nm som er tilgjengelig allerede fra 1700 omdreininger. Musklene blir sendt til firehjulsdriften via en sekstrinns dobbeltclucth DSG-kasse.

Dette resulterer i noen oppsiktsvekkende ytelser for en Skoda på 1635 kilo, som på ingen måter er stylet noe annerledes enn de andre versjonene. Den gjør 0-100 km/t på 5,8 sekunder, og den svære stasjonsvogna gir seg ikke før nåla på speedometeret viser 250 km/t. 

Den føles så rask som tallene antyder, men den er ikke gnistrende når det kommer til selve kjøredynamikken. Styringen er presis, men uten tydelige tilbakemeldinger, DSG-kassa er fin, uten å være knivskarp og chassiset er vektet mot det trygge og forutsigbare, mer enn sporty og underholdende.

Ikke at det spiller så stor rolle, for dette er en bil med raffinement. Størrelsen til tross, så er den lett å kontrollere og kjøreopplevelsen er behagelig. Støy fra dekk, vind og motor er holdt på et absolutt minimum.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

priser skoda superb

SUPERB: Materialkvaliteten er høy. Det samme er graden av ekstrautstyr. FOTO: Produsent

Starter på 318 500 kroner

2,0 TSI-motoren fås kun med de øverste utstyrsnivåene Style og Laurin & Klement i Norge. Det betyr at den koster enten 648 500 kroner eller 686 500 kroner, noe som innebærer at den er den dyreste versjonen i utvalget.

Dersom du synes det er et problem kan du alltids anse den som en lavbudsjett S4 Avant. Eller du kan velge en av de andre alternativene som starter på 318 500 kroner - fordi Superb utvilsomt er superb (det måtte komme).

DOMMEN:

Superb stasjonsvogn har alltid vært massiv, nå er den også vakker og rask.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

familiebil

FAMILIEBIL: Skoda Superb er en familiebil som dekker de aller fleste behov. Med 280 hk er den i tillegg rask. FOTO: Produsent

Tekniske data

Motor: 1984 ccm, 4 syl turbo, 4x4

Hk: 280

Dreiemoment: 350 Nm

Forbruk: 0,71 l/mil

CO2-utslipp: 160 g/km

0-100 km/t: 5,8 sek

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt: 1635 kg

Priser:

Bensin: Fra 318 500 med 1,4 TSI 125 hk

Diesel: 323 500 med 1,6 TDI 120 hk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!