Ved lanseringen i november tilbys først motoralternativer, tre TFSI-bensinmotorer og fire TDI-dieselmotorer. Ytelsene strekker seg i første omgang fra 150 til 272 hk. Alle motorene følger EU6-norm og sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert med opp til 21 prosent, ifølge Audi. Eksempelvis har dieselmotoren 2.0 TDI 150 hk et C02-utslipp fra 95 g/km.

En nyutviklet S tronic automatgirkasse kan leveres til alle motoriseringene. Den største 3.0 TDI-motoren leveres med tiptronic automatgirkasse. Flere modeller tilbys også med quattro permanent firehjulsdrift.

De mest populære motorversjonene i Norge vil bli 2.0 TDI 150 hk quattro og 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic.

Samtidig bør også bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hk S tronic være interessant for mange. I tiden fremover vil motorutvalget utvides med flere motorer og drivlinjer.

Kan justere bakkeklaringen

Understellet på de nye Audi A4-modellene skiller seg vesentlig fra forrige generasjon, hevder Audi. For første gang kan man velge en variabel demperregulering med to innstillinger, sport og komfort, som også justerer også høyden på bilen.

Mer bagasjeplass

De nye Audi A4-modellene trekker også tilhengervekt på opp til 2100 kg om ønskelig. Bagasjerommet i nye Audi A4 Avant rommer nå 505 liter, 15 liter mer enn forrige generasjon. Legges baksetene ned øker volumet til 1.510 liter.

De nye A4-modellene kommer i to ulike utstyrsnivåer, hvor toppmodellen "Sport" blant annet har 17" felger, sportsseter og egne eksteriørelementer som standard. Xenon plus med LED-kjørelys, DAB +, MMI radio med blåtann-forberedelse og USB-port for smarttelefon-funksjoner, nøkkelfri startfunksjon, multifunksjonsratt og det nye sikkerhetssystemet pre sence city med nødbremsfunksjon er standard på alle modeller.

Prisene klare

Audi regner med at 2.0 TDI 150 hk quattro og og 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic blir de mest populære motorversjonene i Norge. 190-hesteren kommer på markedet før jul. Avant-modellen vil koste fra 495 000 kroner - som er en reduksjon på over 12 000 kroner,- sammenlignet med tilsvarende motorisering i forrige generasjon. 2.0 TDI 150 hk quattro vil koste fra 392 800 kroner

Audi tror også 1.4 TFSI 150 hk S tronic være interessant for mange. Den kommer imidlertid ikke før mars neste år. 1,4-bensinmotoren med 150 hk blir den rimeligste versjonen av A4 Avant. Prisen er ikke fastsatt.

Modellen med størst prisreduksjonen sammenlignet med dagens versjon er A4 Avant 3.0 TDI 218 hk quattro S tronic. Den koster nå fra 565 000 kroner. Det er en reduksjon på over 100 000 kroner sammenlignet med hva forrige generasjon kostet som stasjonsvogn med quattro firehjulsdrift og V6-motorisering.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!