Gran Turismo Sport. Porsche hevder at denne bilen er bortimot det samme som en GT Motorsport-bil. Det er det egentlig ikke, men GTS-en er likevel en helt fantastisk bil. Selv som kabriolet.

Alle GTS-biler bruker det bredere karosseriet til Carrera 4, og har 20-tommers felger som standard. I tillegg får du sportseksos, Sport Chrono-pakke med dynamiske motorfester og PASM-dempere som senker bilen én centimeter. Jeg mener det er verdt pengene å legge litt mer i potten enn det en vanlig Carrera S koster (1,6 millioner kroner), spesielt siden du får 30 ekstra hester.

Med manuelt gir koster 911 GTS Cabriolet 1 886 900 kroner. Du må kun plusse på 5000 kroner for å få automatkassa, men ikke gjør det. Mer om det straks.

Heller GTS enn Turbo-en

Jeg kjørte GTS rett etter en Turbo S som yter 700 Nm og har 560 hk – 130 mer enn GTS. Turbo S-en koster drøye 2,8 millioner kroner i Norge. Det er cirka én million kroner mer enn GTS.

Men faktum er at jeg foretrakk å kjøre GTS.  Bilen er ikke så ekstremt rask som Turbo S, men den naturlig pustende motoren er rikere med mer personlighet. Lyden av den er helt vidunderlig.

Dessuten føler man seg mer involvert i GTS-en. Kjøreegenskapene er så dønn riktige at du knapt nok merker at det er en kabriolet. Topp styring, og en herlig balanse i hele greia.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche 911 GTS Cabrio

PORSCHE: Vi ville valgt GTS-en med manuelt gir. FOTO: Porsche

Kabriolet og manuell, takk

Versjonen jeg kjørte, hadde en syvtrinns manuell kasse. Du må noen ganger lete litt etter riktig gir, men erfaringene etter å ha kjørt over 150 mil, tilsier at jeg heller vil ha syvtrinns manuell girkasse i stedet for PDK-automat (Porsche Doppelkupplung).

Ok, den blir noen tideler tregere fra 0–100 km/t, men det tror jeg du tåler. 4,6 sekunder er uansett ikke spesielt tregt

Og jeg ville også valgt kabrioleten, ufornuftig nok. Hvorfor? Fordi ulempene er få, og du komme ikke til å angre et sekund den dagen solen virkelig skinner fra en skyfri himmel.

Du trenger ikke engang solskinn. Med varmeapparatet på og skjerm bak nakken, er bilen like god toppløs på dager da solen glimrer med sitt fravær.

DOMMEN:

Så herlig som en vanlig 911 kan bli. Takløs pluss manuell kasse er en vinneroppskrift.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Porsche 911 GTS Cabrio

PORSCHE: Vi ville også valgt kabrioleten, ufornuftig nok. FOTO: Porsche

Tekniske data

Motor: 3800 ccm 6-syl bokser, 430 hk, 515 Nm

Ytelse: 0–100 km/t på 4,6 sek, 304 km/t

Forbruk: 0,97 l/mil

CO₂-utslipp: 228 g/km

Vekt: 1495 kg

Pris: Fra kr 1 886 900

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!