Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren

Vi har testet Toyota Prius, bilen som gjør både naturen og lommeboken en tjeneste.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Forbruk

+ CO2-utslipp

+ Komfort

+ Kvalitet

- Kjøreegenskaper

- Noe traust eksteriør/interiør

Tekniske data: Toyota Prius

  • Lengde: 445 cm
  • Bredde: 172,5 cm
  • Høyde: 149 cm
  • Vekt: 1300 kg
  • Forbruk: 0,43 l/mil bl. kjøring
  • CO2: 104 gr/km bl. kjøring
  • Pris fra: 264 800.-
  • Pris testbil: 304 200.-

Toyota Prius er den store avgiftsvinneren, ingen tvil om det. C02-utslippet på lave 104 gram er årsaken.

Vi booket inn en bil til test for å se om en såpass spesiell bil, med spesielle kraftkilder, duger som hverdagsbil i storbyen.

Kjøreegenskaper: 3

Prius er på ingen måte noen kjøremaskin, noe den heller ikke er laget for å være. Fjæringen er myk og god, men underholdningsfaktoren bak rattet er lav.

Som i andre modeller fra Toyota sitter man hele tiden med en følelse av kontroll og trygghet, og i bykjøring er god svingradius kjekt å ha rundt trange hjørner.

Prius er meget retningsstabil og skal provoseres mye for å settes ut av kurs.

Motor: 5

I stedet for "motor" bør vi kanskje si "motorer" her. For det er nettopp det som er det spesielle med Prius. Én bensinmotor, én elektromotor. En kombinasjon som hittil er den beste på markedet.

Kort fortalt opererer Hybrid Synergy Drive (HSD) i praksis på følgende måte: Elektromotoren bistår bensinmotoren ved pådrag, og gir godt dreiemoment og respektable ytelser. Ved nedbremsing, eller regenerativ nedbremsing som Toyota kaller det, lades batteriet opp igjen.

Blir batterinivået for lavt, sørger generatoren i motoren for lading slik at batteriet aldri trenger å lades manuelt.

Bensinmotoren i Prius har såkalt start-stop-funksjon, og ved igangkjøring og akselerasjon opp i lave hastigheter brukes kun elektromotoren. Trengs kraft fra bensinmotoren, dras denne i gang av elektromotoren. Enkelt og genialt.

Les alle våre biltester her.

Ytelser: 4

Den 1,5 liter store bensinmotoren yter ikke mer enn 77 hester, noe de fleste vil kalle snaut i dagens sammenheng. Men vi må ikke glemme elektromotoren som plusser på 68 hester og ikke mindre enn 400 Nm fra første stund.

Motorkombinasjonen sender kreftene gjennom en trinnløs automatisk girkasse, via forhjulene og ned i bakken. Dette sender igjen Prius fra 0-100 km/t på respektable 10,9 sekunder. Det er bra for en miljøbil.

Eksteriør: 2

Prius er kanskje blitt penere enn det den en gang var, men er vel fortsatt ikke det man kan kalle et glansbilde. Vi kan forstå Toyotas forsøk på å virke futuristisk og nytenkende, for under skallet er de jo nettopp det.

Tilbakemeldingene på designen gjennom testperioden gikk stort sett i negativ retning. Synd er det når vi ser på Toyotas mer luksuriøse familemedlemmer Lexus - de kombinerer flott design med hybrid motorisering på en meget elegant måte.

Toyota er best på kvalitet. Se resultatet av den omfattende kvalitetsundersøkelsen her.

Det blir selvfølgelig feil å sammenligne to biler i hver sin ende av prisskalaen. Men Prius er et bra konsept, og vi føler at en friskere og mer spennende design kanskje ville gjort kundene mer oppmerksomme.

Interiør: 3

Grå flater dominerer inne i Prius. Dashbord, ratt, gulvteppe, tak og stoler er alle i forskjellige gråtoner. Praktisk, men også noe kjedelig.

Også på dashbordet går den futuristiske designen igjen, uten at det ser spesielt flott ut. Brukervennligheten er derimot bra, alle knapper og spaker er ryddig satt opp innenfor rekkevidde for føreren. Speedometeret er digitalt og sitter i en liten skjerm helt oppunder frontruten.

En kjørecomputer på toppen av midtkonsollen gir deg den infoen du trenger og litt til. I tillegg til klimaanlegg og navigasjon, vises det til enhver tid forbruk og fra hvilken motor kraften kommer fra. Nesten som et tv-spill; der det fort kan gå konkurranse i å se hvor lavt utslippet egentlig kan gå. Noe som igjen kan føre til mindre fokus på kjøringen, pass på!

Komfort: 4

Komforten i Prius er overraskende bra. Fjæringen er som nevnt tidligere myk og god, og bilen sluker ujevnheter i veien bedre enn langt dyrere biler. Skranglelyder er fraværende, og kvalitetsfølelsen er tilstedeværende hele tiden.

Liker du Toyota? Vi har testet de fleste modellene.

En artikkelforfatter høyere enn snittet savner at førersetet ikke sklir langt nok bakover for riktig sittestilling. Men er man under 185 centimeter lang, vil ikke dette være et problem. Setene er myke og gode, støtten i sidene og under lårene er også tilfredsstillende, men mangelen på lengdejustering av rattet trekker ned.

Prius ser ikke veldig stor ut utvendig, men innvendig er det overraskende mye rom. Både beinplassen og høyden under taket er upåklagelig. Bagasjeromsplassen er derimot noe begrenset på grunn av batteripakkens plassering.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP kollisjonstestet Toyota Prius i 2004 med meget godt resultat. Fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for barna. Fotgjengersikkerheten kan forbedres med sine to av fire stjerner, men alt i alt en god score for hybriden.

Alle moderne elektroniske hjelpemidler er på plass, som igjen bidrar til økt sikkerhet for fører og passasjerer.

Pris/utstyr: 4

Prius har en startpris på 264 800 kroner, og vår testbil strøk så vidt over 300 000-kronersgrensen med sine 304 200. Det er en grei sum for en godt utstyrt bil med god plass, lavt forbruk og god kvalitet.

Toyota krever i tillegg 4100 kroner for metallic lakk og 8100 kroner for frakt med levering i Oslo.

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 304200

Konklusjon

Prius er vinneren i sitt segment, soleklar og nesten alene. Honda har med sin Civic Hybrid sagt at de vil være med, men om Toyota har merket noe særlig til det, tror vi ikke.

1716 Prius er allerede solgt i Norge, og målet gjennom 2008 er på 1200 biler.

Det er først når man kjører en at man legger merke til alle Priusene som faktisk ruller på norske veier. Det er nesten som frontruten har et Prius-filter.

Vi kjørte en snau uke både i by og på landevei, og vi har nesten ikke greid å komme over halvliteren på mila. Sånt gjør både naturen og lommeboken glad.

Vår karakter

Se flere saker fra: Toyota Se flere saker fra: Test: Toyota Prius
Mer spennende Toyota-knert

Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014

Mer spennende Toyota-knert
Veil. pris: 204800

Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

Bra, men ikke best

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. 2013

Bra, men ikke best
Veil. pris: 373100

Lettkjørt og gjerrig hybridbil

Test: Toyota Yaris Hybrid, 2012

Lettkjørt og gjerrig hybridbil
Veil. pris: 190400

En fremtidig klassiker

Test: Toyota GT86, 2012

En fremtidig klassiker
Veil. pris: 448000

Rimelig familie-hybrid

Test: Toyota Prius+ Seven, 2012

Rimelig familie-hybrid
Veil. pris: 387700

Bestselgeren har aldri vært bedre

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D stv., 2012

Bestselgeren har aldri vært bedre
Veil. pris: 309300

En av Norges viktigste småbiler

Test: Toyota Yaris 1,3 Multidrive S (aut.), 2011

En av Norges viktigste småbiler
Familie-Toyotaen du bør kjøpe

Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012

Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Veil. pris: 342600

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier

Test: Toyota Verso S 1,4 D4-D 2011

Den beste billigbilen for småbarnsfamilier
Veil. pris: 229900

Endelig en Prius med stikkontakt

Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt
Toyota på sitt beste

Test Toyota Auris 1,4 D-4D, 2010

Toyota på sitt beste
Friske Toyota-takter

Test Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S, 2010

Friske Toyota-takter
Veil. pris: 236000

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota

Test: Toyota Urban Cruiser D4-D 4wd, 2010

Miljøvennlig små-SUV fra Toyota
Veil. pris: 283200

Lettkjørt og sikker bil

Test Toyota Auris Hybrid, 2010

Lettkjørt og sikker bil
Veil. pris: 258400

Ryddige Auris

Test: Toyota Auris 1,4 D-4D 2008

Ryddige Auris
Veil. pris: 232700

En smule X-faktor

Test: Toyota Auris X 2008

En smule X-faktor
Toyota Auris: Sikkert stikk

Toyota Auris: Sikkert stikk
Storselgeren møter kjørefavoritten

TEST: Toyota Avensis mot Honda Accord

Storselgeren møter kjørefavoritten
Gode, gamle Avensis

Test: 2008-modell Toyota Avensis D-4D 2008

Gode, gamle Avensis
Veil. pris: 347100

Deilig dovenskap

Test: Toyota Avensis 2,0 Multidrive S, 2009-modell

Deilig dovenskap
Veil. pris: 428600

Vi har kjørt nye Avensis

Test: Toyota Avensis 2,0 D4-D 2009-modell

Vi har kjørt nye Avensis
Veil. pris: 322800

Den tøffeste Toyotaen

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D T-Sport

Den tøffeste Toyotaen
Veil. pris: 400570

Bilen som kommer frem overalt

Test: Toyota Land Cruiser 150 GX D-4D aut., 2010

Bilen som kommer frem overalt
Veil. pris: 969700

Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Offroad-kongen

Test: Toyota Land Cruiser V8 D-4D 2008

Offroad-kongen
Mye bedre

Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre
Større 7-seter fra Toyota

Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota
Veil. pris: 392000

Hvor smart kan minibilen bli?

Test: Toyota iQ 1,0 VVT-i 2009

Hvor smart kan minibilen bli?
Veil. pris: 155000

Prius er avgiftsvinneren

Test: Toyota Prius HSD

Prius er avgiftsvinneren
Veil. pris: 304200

Kjapp make-up

Test: Toyota RAV4 Cross Sport 2008

Kjapp make-up
Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
I kjente spor

Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor
Sikrere, men fortsatt morsom

Test Toyota RAV4 2004

Sikrere, men fortsatt morsom
Det sportslige alternativet

Test Toyota RAV4 2,0 150 hk bensin 2002

Det sportslige alternativet
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Praktisk for sju

Test: Toyota Verso 2,2 D-4D 2008

Praktisk for sju
Toyotas aller heftigste

Test: Toyota Yaris TS 2008

Toyotas aller heftigste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag