Test: Toyota Land Cruiser varebil

Alene igjen

Utslippskravene har tatt knekken på Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero i Europa. Av de store japanske diesel-SUV-ene med lavserie, differensialsperrer og annet 4x4-snadder, er det bare Toyota Land Cruiser igjen. Men hvor lenge?

Pluss ikon
<b>BLACK PACK:</b> Land Cruiser i en ny utstyrsutgave kalt Black Pack. Utvendig inkluderer Black Pack helsvart, forkrommet grill og bakpynt, svarte tåkelyshus, sidespeil og beltespenner samt baklys i klart glass. 
BLACK PACK: Land Cruiser i en ny utstyrsutgave kalt Black Pack. Utvendig inkluderer Black Pack helsvart, forkrommet grill og bakpynt, svarte tåkelyshus, sidespeil og beltespenner samt baklys i klart glass.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Det er vanskelig for oss å si noe om hvor lenge Land Cruiser vil selges i Europa, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

– Men Toyota er i den situasjonen at vi ligger under EUs krav til gjennomsnittlig utslipp. Derfor kan vi også ha noen modeller som ligger over snittet.

Som diesel-giganten Land Cruiser. I et år da enormt mye vil dreie seg om elektrifiseringen er den nærmest for en raritet å regne. Nå er den store diesel-Toyota-en oppgradert. Ikke med mer batterikraft, men med flere dieselkrefter. Motoren er den samme 2,8-literen som før, men har fått samme behandling som i Hilux.

Her finner du alt vi har skrevet om Toyota Land Cruiser

Antall hestekrefter er økt fra 177 til 204, og dreiemomentet fra 450 Nm til 500. Og det merkes godt. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er forbedret fra 12,7 sekunder til 9,9. De ekstra kreftene gir den sekstrinns automatkassa et større register å spille på, noe som gir mindre mas, mindre motorstøy og mer komfort.

<b>IKON:</b> Med en offroad-arv som strekker seg over 70 år tilbake i tid har Toyota Land Cruiser en frem­tredende plass i sitt segment
IKON: Med en offroad-arv som strekker seg over 70 år tilbake i tid har Toyota Land Cruiser en frem­tredende plass i sitt segment Foto: Martin Jansen

Sjarmerende gammelmodig

Land Cruiser er en diger bil, men kjøreopplevelsen er uanstrengt og udramatisk. Selv om den er blitt sterkere inviterer den ikke til hastig kjørestil. Tvert imot. Det er bare å lene seg tilbake i de myke setene og nyte utsikten. For særlig høyere i en bil er det knapt mulig å komme.

<b>MØRKT:</b> Black Pack-stylingen inkluderer en skreddersydd, svart midt­kon­soll. Multi­­-<br/>media­systemet er oppgradert med raskere maskinvare og skjermrespons.
MØRKT: Black Pack-stylingen inkluderer en skreddersydd, svart midt­kon­soll. Multi­­-
media­systemet er oppgradert med raskere maskinvare og skjermrespons.
Foto: Martin Jansen

Men tyngdepunktet i kombinasjon med vekten er ikke uten ulemper, og de får man virkelig kjenne på dersom man bommer litt på hastigheten i svingen. Her er ingen fancy demper- eller krengningskontroll. Det er noe sjarmerende gammelmodig over Land Cruiser. Håndbrekket er manuelt, ventilasjonsdysene ser ut som de har gjort i uminnelige tider, og knappene er så store og firkantede at selv svaksynte kan betjene dem.

Les om forhistorien til Toyota Land Cruiser her

Tilkoblede tjenester

Men nå har Land Cruiser fått moderne ting som Apple CarPlay og Android­Auto, og multimediesystemet er oppgradert med raskere maskinvare og bedre skjermrespons. Systemet har også en OneBox søkemotor fra Google, som samler søketreff i en egen infoboks, samt fem års kartservice med oppdateringer over nett. Av andre tilkoblede tjeneste finnes live trafikkrapportering og informasjon om fartskameraer, parkering, bensinpriser og vær.

<b>VAREBIL:</b> Bilen vi testet var en varebil-versjon: Vare­romsmål: 2,376 m³. Bagasje­rom­met har 220V-­uttak.
VAREBIL: Bilen vi testet var en varebil-versjon: Vare­romsmål: 2,376 m³. Bagasje­rom­met har 220V-­uttak. Foto: Martin Jansen

Kjørekomforten er dessuten løftet noen hakk med cruisekontroll som automatiske holder en bestemt avstand til bilen foran. Dessuten har den luksusutstyr som ventilerte seter og et ratt som kan høyde- og lengdejusteres elektronisk. Sannelig er det ikke varme i rattet også.

Offroad-sentralen

Terrengegenskapene er det intet gammelmodig ved. Med de rette dekkene kan du ha mye offroad-moro med Land Cruiser. Rett under knappene for klimaanlegget ligger et loddrett panel i delvis aluminium som er et lite kunstverk i seg selv. Dette er sentralen for alt offroad-snadderet.

<b>OFFROAD-SENTRAL:</b> Panel med knappene og bryterne for offroad-innstillingene. 
OFFROAD-SENTRAL: Panel med knappene og bryterne for offroad-innstillingene.  Foto: Martin Jansen

Både det variable fjæringsoppsettet og den elektronisk styrte luftfjæringen bak har skreddersydde offroad-innstillinger som du kan styre med Multi Terrain Select-programmet. Du kan velge mellom fem ulike programmer som hver har sin spesifikke justering av drivlinje, bremser og veigrep for best mulig grep på underlaget.

Les også: Vi har testet nye Toyota Hilux med sterkere motor. Dette er vår dom

Det elektronisk styrte fjæringssystem, Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS), kan koble ut stabilisatorstagene foran og bak, noe som gjør at hjulene kan strekke seg svært langt for å få kontakt med bakken. Crawl-kontroll er en slags cruisekontroll for terrengkjøring der Land Cruiser krabbekjører automatisk i lav hastighet med stabilt moment.

Konkurrenter varebil:

SsangYong Rexton Y410: Fra 478 533 kroner (2,2 181 hk)

Land Rover Discovery: Fra 742 900 kroner (2.0 240 hk)

Ford Explorer ladbar hybrid: Fra 805 191 kroner (3,0 457 hk)

Land Rover Defender: Fra 954 900 kroner (2,0 240 hk)

Mercedes GLS 350 d: Fra 1 107 900 kroner (3,0 286 hk)

Mercedes G 350 d: Fra 1 475 900 kroner (3,0 286 hk)

Bakkeklaringen er på 21,5 centimeter, og med luftfjæring kan Land Cruiser løftes ytterligere noe centimeter. Med multiterrengmonitoren kan du følge på underlaget. I tillegg kommer lavserie, mulighet for sperre på senter- og bakdifferensial og nedstigningskontroll. Du kan for øvrig velge mellom tre varianter av bakre differensial: åpen, med sperre eller en Torsen Limited Slip Differensial (LSD).

DOMMEN

Det finnes digre SUV-er som gir en langt mer moderne kjøreopplevelse til denne prisen enn Toyota Land Cruiser. Men få kan matche renommeet. En virkelig 4x4-legende med en forhistorie som strekker seg tilbake til 1951.

Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D GX (varebil)

Motor, cm³: 2755

Effekt, hk: 204

Dreiemoment, Nm: 500

Girkasse: 6-trinns automat

Egenvekt, kg: 2285

Tilhengervekt, kg: 3000*

Nyttelast, kg: 590

Lengde/bredde/høyde, cm: 484/186/185

Akselavstand, cm: 279

Bakkeklaring, cm: 21,5

Vadedybde, cm: 70

Bagasjerom, liter (personbil): 621/1934

Vareromsmål: 2,376 m³

Standard dekkdimensjon: 265/60R18

Forbruk, WLTP l/mil: 0,76

CO₂-utslipp WLTP, g/km: 199

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,9

Toppfart, km/t: 175

Pris, fra kr: 598 600 (DLX)

Pris, testbil, fra kr: 760 400

*Kan fås med hengerfeste som gir 3500 kilo.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2021

Denne saken ble første gang publisert 11/02 2021, og sist oppdatert 15/02 2023.

Les også