TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Norges neste folkebil?

Skoda Yeti er en billig og bra kompakt-SUV.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Trygg og forutsigbar

+ Fleksible bakseter

+ Forholdsvis rimelig

- En smule kjedelig

- En del motorstøy

SUVer har lenge vært populære biler her til lands. Høy bakkeklaring og firehjulsdrift har vært tiltalende for mange nordmenn med kronglete vei de siste meterne opp til hytta. De mindre SUVene tok for alvor av da Honda lanserte sin CR-V i 1997. Siden den gang har det gått slag-i-slag, og nå kan du gå inn i nærmest hvilken som helst bilforhandler og finne en komapkt-SUV på utstillingsgulvet.

Skoda Yeti sklir rett inn i dette segmentet, men den gjør det helt klart ikke ubemerket. Med de fleste av VW-gruppens motoralternativer tilgjengelig, samt DSG (foreløpig kun på bensinmotoren) og firehjulsdrift er den klar til å ta opp kampen mot konkurrenter som Ford Kuga og Nissan Qashqai. Når bilen i tillegg er trivelig å kjøre, og prisene er fornuftige, ser vi ingen grunn til at Yeti ikke kommer til å bli en storselger her til lands.

Kjøreegenskaper: 5

Yeti kjører nesten like godt som en personbil. Den minner ikke rent lite om merkebroren Octavia, og det er det absolutt ikke noe feil med. Det er ikke fryktelig inspirerende, men det er trygt, forutsigbart og akkurat passe gøy.

Den understyrer gradvis mer når du presser den gjennom svingene, og den har ingen markert slippgrense.

Når bilen i tillegg klarer alt man kan forvente, og litt til, når man tar den med på dårlige skogsbilveier, kan vi ikke gjøre annet enn å gi den karakter fem.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Også Yeti har fått den nye dieselmotoren med Common Rail-teknologi. Toliteren på 140 hester i vår testbil støyer mindre enn de gamle pumpedyse-motorene, men det er likevel på langt nær stille. Vi merker fort at støydemping er et av stedene Skoda bruker mindre penger enn de andre merkene i VW-gruppen.

Toliteren er ikke blant de mest kultiverte dieselmotorene på markedet, heller. Ketsjupeffekten er fortsatt påtagelig, men det er ikke så ille at det er plagsomt.

Les også:

Stor oversikt over de beste firehjulstrekkerne

Ny mini-SUV fra BMW

Ytelser: 4

Yeti føles aldri rask, og det viser også våre målinger at den ikke er. 0-100 går unna på drøye 11,5 sekunder, men det er i mellomakselerasjonen toliteren er sterkest. 60-100 går unna på 7,9 sekunder i fjerde gir. Girer du ned enda ett hakk, kommer du deg opp i motorveifart på 6,3 sekunder. Det holder til å gi Yeti det forbikjøringspotensialet den trenger, uten at du har noen overflod av krefter.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi har fått både positive og negative tilbakemeldinger på bilens utseende. De negative går først og fremst på lyktearragementet i fronten, som ikke faller i smak hos alle.

Vi syntes Skoda har fått til et småbarskt utseende, men Yeti skiller seg ikke veldig ut på veien. Den blir en smule anonym, men det er nok mange bilkjøpere som setter pris på den egenskapen.

Interiør: 4

Oversiktlig og enkelt er inntrykket av førerplassen. Både design og materialvalg er likt det vi har sett i forskjellige skoda-modeller tidligere, og gir ikke noe luksusinntrykk.

Baksetene er delt i tre, og kan både skyves frem og tilbake og felles ned individuelt. Dette fører til at man har stor fleksibilitet hva forholdet mellom bagasjeplass og beinplass i baksetet angår.

Bagasjerommet er forholdsvis kort dersom normalt høye personer skal sitte komfortabelt i baksetet, men her har Yeti en fordel av den tredelte seteløsningen. Det er bare å skyve setet som ikke brukes fremover, og man får forholdsvis god plass til oppakning.

Vi vil likevel ikke anbefale Yeti for familier med tre barn som skal på langtur. Da blir nok både bagasje- og beinplass i minste laget.

Les også:

Årets viktigste bilnyheter

Er dette en ekte SUV?

SUV-ene vi elsker

Komfort: 4

Yeti verken hevder seg, eller taper, på dette punktet. Kjørekomforten er gjennomsnittlig på gode og middels dårlige veier, men når asfalten begynner å sprekke opp klarer den ikke å sluke ujevnhetene godt nok.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Alle som har kjørt bilen sier at de sitter godt, og ettersom Yeti er en kompakt-SUV, er det heller aldri noe problem med plassen i høyden.

Dekkstøyen er til tider irriterende, men det kan nok ha sammenheng med at vår bil var utstyrt med Pirrelis sportsdekk P-Zero Rosso. Med et sett mindre sportslige og mykere sommerhjul, og ikke minst på vinterføre, vil nok dekkstøyen avta en hel del.

Sikkerhet: 5

Yeti er ikke krasjtestet av Euro NCAP enda, men det er ingen grunn til å tvile på at bilen kommer til å gjøre det bra der.

På sikkerhetsutstyrsfronten finner vi alle forkortelsene vi kan forvente. ESP er naturlig nok standard, og det samme gjelder de syv kollisjonsputene som er plassert rundt i bilen.

Det er også mulig å få svingbare bi-xenon-lykter som ekstrautstyr, en funksjon som er veldig nyttig på mørke, norske høstveier.

Pris/utstyr: 5

Yeti fåes med en hel rekke forskjellige motoralternativer. Det minste, billigste, og kanskje mest populære valget blir nok en 2-liters dieselmotor på 110 hestekrefter og firehjulstrekk. Da starter prisen på levelige 299 900 kroner.

Vår testbil hadde hakket større motor, med 140 hester under panseret. Denne versjonen starter på 354 900 kroner. Det er omtrent på samme nivå som Nissans Qashqai med diesel og firehjulstrekk, og drøye 10 000 kroner billigere enn Ford Kuga.

Skoda har ikke arvet priskulturen på ekstrautstyr fra merkebrødrene, og dermed skal det være å få en godt utstyrt bil for en levelig pris.

Foto: Skoda

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Yeti klarer ikke å underholde eller engasjere i noen spesiell grad, men den er en trygg, komfortabel og billig firehjulstrekker. At Yeti kan bli en suksess her i Norge, ser vi ikke bort fra. Den står ikke voldsomt tilbake for konkurrentene på noen områder, men den har heller ikke de spesielle egenskapene som gjør at den skiller seg ut på samme måte som noen av konkurrentene.

Se alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Skoda Se flere saker fra: Tre knallgode firehjulstrekkere Se flere saker fra: Honda CR-V er best Se flere saker fra: De 10 sikreste familiebilene 2009 Se flere saker fra: Fem rimelige med 4x4 Se flere saker fra: Test: Skoda Yeti
Dette er Norges billigste bil

Test: Skoda Citigo 1,0 Green Tec Elegance, 2012

Dette er Norges billigste bil
Veil. pris: 156590

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Super bil – hvis du ikke har det travelt

Test: Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv.

Super bil – hvis du ikke har det travelt
Veil. pris: 291200

Ingen avskyelig snømann

Test Skoda Yeti 2,0 TDI CR 4x4 DSG, 2011

Ingen avskyelig snømann
Veil. pris: 444830

Noen smiler hele veien

Test: Skoda Superb stasjonsvogn 2,0 TDI 170 4x4, 2010

Noen smiler hele veien
Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn

Test: Skoda Superb Stv 1,4 TSI, 2010

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn
Veil. pris: 335850

God familiebil

Test: Skoda Octavia stv 1,6 TDI 4x4 Laurin&Klement

God familiebil
Veil. pris: 366900

- Kjøp heller vanlig Octavia

Test: Skoda Octavia Greenline stv, 2010-modell

- Kjøp heller vanlig Octavia
Veil. pris: 243600

Denne Skodaen får terningkast 6

Test: Skoda Fabia 1,2 TSI, 2010

Denne Skodaen får terningkast 6
Veil. pris: 189700

Stor og snill

Test: Skoda Fabia 1,9 TDi Sport 2007

Stor og snill
Høyrøstet sjarmør

Skoda Fabia 1,4 TDI

Høyrøstet sjarmør
Tsjekk forbruket

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline 2008

Tsjekk forbruket
Sparebluss

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI 2006

Sparebluss
Luksus til lavpris

Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG, 2008

Luksus til lavpris
Veil. pris: 356400

Super familiebil

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 140 DSG, 2010

Super familiebil
Veil. pris: 376300

Stolt storebror

Prøvekjørt: Skoda Superb 2008

Stolt storebror
Frakteksemplar

Langtest: Skoda Superb 2,0 TDI DSG Ambition

Frakteksemplar
Kjernefamiliebilen

Test: Skoda Octavia 1,4 TSI DSG stv, 2009-modell

Kjernefamiliebilen
Veil. pris: 295930

Skoda Octavia har alt

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009-modell

Skoda Octavia har alt
Pappa-racer

Test: Skoda Octavia RS 2008

Pappa-racer
Fristende familiepakke

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 2008

Fristende familiepakke
Lille tøffe-tøff

Test: Skoda Roomster Scout 1,9 TDI 2007

Lille tøffe-tøff
Fornuftig original

Test: Skoda Roomster 1,9 TDI 2007

Fornuftig original
Norges neste folkebil?

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Norges neste folkebil?
Dette er en god jukse-SUV

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 2WD, 2010

Dette er en god jukse-SUV
Veil. pris: 302800

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag