Prøvekjørt: Range Rover Velar

Lord Velar

Den skal kunne klatre og vade, men egner seg best til komfortabel cruising.

Pluss ikon
<b>ADEL:</b> Riktignok eies Jaguar Land Rover av indiske Tata Motors, men Range Rover Velar omgir seg med en aura av britisk aristokrati.
ADEL: Riktignok eies Jaguar Land Rover av indiske Tata Motors, men Range Rover Velar omgir seg med en aura av britisk aristokrati.
Sist oppdatert

Velar virker rent visuelt like lang som en Range Rover, men er med sine 4802 mm nesten 20 cm kortere.

Man blir imidlertid lurt av akselavstanden på 2874 mm som kun er 48 mm kortere enn storebror Rangie.

Den virker imidlertid ganske mye lavere, og med 1665 mm rager den faktisk 17 centimeter lavere i terrenget enn storebror.

Bakkeklaringen er imidlertid kun noen millimeter mindre. Standard bakkeklaring er på 213 mm og maks 251 mm i offroad-modus (med luftfjæring).

Den er også kortere og lavere enn Range Rover Sport, men noe bredere.

<b>UTEN KNAPPER:</b> Konsollen domineres av Land Rovers nye infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer.
UTEN KNAPPER: Konsollen domineres av Land Rovers nye infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer.

Avansert betjening

Velar er bygget på samme plattform som Jaguar F-Pace. Fra Jaguar kjenner vi igjen girhjulet som glir opp fra sin hvilende posisjon når man starter motoren. For øvrig er det få likheter med F-Pace. Velar kommer med Land Rovers nye InControl infotainmentsystemet Touch Pro Duo med to integrerte 10-tommers HD-berøringsskjermer.

Bilen vi prøvekjører har i tillegg såkalt interaktivt 12,3-tommerts førerdisplay for instrumentvisning (ekstrautstyr) som betjenes av berøringssensitive knapper på rattet. Disse kapasitive betjeningsknappene betjener funksjoner som visningsmodus medier og telefon. (Velar kan også leveres med head up-display. )

<b>HEKK:</b> Bakparten er den som tydeligst skiller Velar fra storebror Rangie.
HEKK: Bakparten er den som tydeligst skiller Velar fra storebror Rangie.

Ved første forsøk synes vi det enorme antall funksjoner og visningsmuligheter er rotete og forvirrende. Men etter hvert som systemene tas i bruk og funksjonaliteten sitter mer i fingrene, så fungerer det fint. Systemet bør appellere til teknoentusiaster som begeistres av litt mer avanserte brukergrensesnitt. For systemet gir virkelig et hav av valg.

Styring og chassis virker å være trimmet mot det komfortable. Ikke engang 21-tommers felger kan ødelegge inntrykket av en fløyelsmyk kjøreopplevelse.

Du får elektronisk hjelp av systemer som Torque Vectoring by Braking og Intelligent Driveline Dynamics som fordeler dreiemomentet mellom de fire hjulene.

<b>LUKK OPP:</b> Håndtakene kommer glidende ut.
LUKK OPP: Håndtakene kommer glidende ut.
<b>MODUS:</b>
MODUS:

Ikke bare posh ...

Det åttetrinns automatgiret skifter umerkelig, men evnen til å få de 380 hestene til å levere raskt er ikke helt som forventet.

Populariteten blant urban fiff og overbetalte Premier League-spillere forkludrer bildet av Range Rover som drar seg gjennom gjørma på utmarkene til en engelsk herregård, opp en ur eller vade over en elv.

Om Range Rover

Range Rover er luksusmerket til Land Rover, og inngår i Jaguar Land Rover Limited. Selskapet eies av Tata Motors som er en del av det indiske konglomeratet Tata Group. Første Range Rover ble lansert i 1970, og nåværende Range Rover er fjerde generasjon. Merket omfatter nå også Evoque, Sport og Velar. Velar bygges i Solihull, West Midlands

Det er enda vanskeligere å se for seg Velar gjøre det samme. Men den kommer med Land Rovers Terrain Response-system som justerer gassrepons, girkasse, midtdifferensial og chassis etter terrenget. På sleipt underlag, gjørme og snø flyttes dreiemomentet kontinuerlig mellom for- og bakhjulene for best mulig trekkraft.

Opptil 100 prosent av dreiemomentet kan fordeles til forhjulene. Velar kan også fås med aktiv differensialsperre som gir enda bedre egenskaper offroad og bedre trekkraft ved kurvekjøring. Hill Descent-kontroll er standard.

TEKNISKE DATA

Ranger Rover Velar 3l S/C 380hk AWD

Motor, cm³: 2995

Effekt, hk ved o/min: 380/6500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/4500

Egenvekt, kg: 1879

Lengde/bredde/høyde, cm: 480/203/167

Vadedybde: 650 mm

Terrengvinkler: 24 graders rampevinkel og 30 graders avkjøringsvinkel.

Bagasjerom, liter: 673/1731

Maks hengervekt: 2540 kg

Standard dekkdimensjon: 255/45R20

Forbruk, NEDC l/mil: 0,94

CO₂-utslipp, g/km: 214

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,7

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 847 900

Pris testbil, kr: 1 440 900

Denne saken ble første gang publisert 08/03 2019, og sist oppdatert 18/05 2021.

Les også