Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?

Peugeot 308 CC glimter til med mange gode egenskaper, men mangler det lille ekstra for toppscore i vår test.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Utsøkt komfort

+ Sprek diesel

+ Støysvak

+ Ok bagasjeplass

+ Sikker

+ Hyggelig innstegspris

- Automat treg ved igangkjøring

- Kostbar med stor motor

- Dårlig lårstøtte

- Høyt forbruk og utslipp

CC-bilene, eller coupé-kabrioletene om du vil, eller utviklet for deg som vil ha litt av begge verdener; vind i håret når værgudene spiller på lag - tak og bagasjeplass når hverdagsutfordringene kaller.

Det er mange om beinet, men Peugeot har forbedret sin nye CC på en rekke områder sammenlignet med forgjengeren 307 CC. Blant annet er både kjøreegenskapene og komforten bedre enn før, noe som på mange måter gjør 308 CC svært attraktiv - hvis du liker CC-biler vel å merke.

Les testen av konkurrenten Ford Focus CC

Kjøreegenskaper: 4

Tidligere har kabrioleter hatt et frynsete rykte om dårlige kjøreegenskaper, og det ikke uten grunn. Den takløse konstruksjonen har ført til høy vekt og dårlig vridningsstivhet i karosseriet, og svingegenskapene har derfor vært altfor lite presise. Også CC-bilene, til tross for forholdsvis moderne konstruksjoner, har slitt med dette.

Slik er det ikke nødvendigvis lenger, og 308 CC er et godt eksempel på det. Riktignok må man se langt etter hvasse sportsbilegenskaper, men generelt overrasker Peugeoten med både presis styring og et understell som absolutt er med på notene.

For ikke å snakke om forutsigbar og sporty balanse.

Peugeot kan lage artigere kjøremaskiner også

MOMENTSTERK MOTOR: Turbodieselen, som mange ikke forbinder med kabriolet, byr på masse krefter uten at støy sjenerer opplevelsen.

MOMENTSTERK MOTOR: Turbodieselen, som mange ikke forbinder med kabriolet, byr på masse krefter uten at støy sjenerer opplevelsen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Tekniske data

MOTOR, CCM: R4 / 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/ 4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320 (340)*/ 2000

EGENVEKT, KG: 1620

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 440 x 182 x 143

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,70

CO2-UTSLIPP, G/KM: 185

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,8

TOPPFART, KM/T: 202

PRIS FRA, KR: 342 900

PRIS TESTBIL, KR: 469 000

Hva? Diesel i en kabriolet?

I manges øyne er dette som å banne i kirken, og slettes ikke godtatt. Undertegnede velger å se på det med litt andre øyne. Kanskje litt dieselknatring kan tilgis når man disponerer inntil 340 Nm i dreiemoment?

Den velkjente toliteren har nemlig et behagelig støybilde, og leverer godt med krefter uanstrengt. Derfor trenger man ikke piske bilen for å ha godt med krefter, bare kjøre avslappet rundt på lavt turtall og nyte momentet.

Automatkassen som vår bil var utrustet med er ikke lett å bli klok på. Den er greit med ved akselerasjon, men jobber tregt både ved nedsjalting og ved igangkjøring. Det blir litt irriterende i lengden.

Ytelser: 4

En dieselmotor gir sjelden den samme følelsen av villighet og fart som en sprek bensinmotor. Likevel er det selvsagt herlig å kjenne hvordan 340 råsterke Nm jobber, selv om det er i kortere perioder av gangen enn i bensindrevne konkurrenter.

Bilen når 100 km/t på 11,8 sekunder. Det er ikke skremmende fort for det som skal være en sporty bil, men det føles likevel tilstrekkelig. Spesielt i mellompartier, noe man kan takke momentkurven for.

Eksteriør: 3

PÅKOSTET OG KOMFORTABEL: Men pass hodet for A-stolpen når du går inn eller ut av 308 CC.

PÅKOSTET OG KOMFORTABEL: Men pass hodet for A-stolpen når du går inn eller ut av 308 CC. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Peugeots nye designspråk, dominert av haikjeft-inntaket i fronten og lykter i XXXXL-format, har vært heftig diskutert siden lanseringen av familiebilen 407.

Noen elsker det, andre kan ikke fordra det, undertegnede befinner seg et sted midt imellom. For selv om alle elementene ved det noe spesielle utseendet ikke appellerer voldsomt til oss, er det gøy at noen tør å lage biler som skiller seg fra "røkla".

Og om den såpestykke-aktige CC-formen ikke appellerer voldsomt, skal det hardt gjøres å ikke sjarmeres av detaljene rundt om - blant annet diffusoren under bakfangeren.

Interiør: 4

Interiøret i 308 CC er langt mindre "sært" enn det utvendige designet, og et sted det er lett å finne seg godt til rette. Det er forseggjort, luksuriøst og faktisk ganske praktisk til kabriolet å være.

Plassen er absolutt godkjent, både i baksetet og i bagasjerommet, men inn- og utstigningen vanskelig. A-stolpen er nemlig trukket så langt tilbake at vi flere ganger i løpet av testperioden opplevde å stange hodene våre i den, og sikten ut til sidene er også begrenset på grunn av dette.

Ellers er det ingenting å utsette på verken materialvalgene eller den opplevde kvalitetsfølelsen på innsiden av 308 CC.

Hva slags familiebil bør du velge? Les vår test av forskjellige varianter her

Komfort: 5

Det CC taper på ren sportslighet, tar den igjen på herlig fransk komfort - i hvert fall nesten. For mens den på noen underlag framstår som litt stiv i hjulopphenget, sluker franskmannen på andre underlag ujevnheter og humper mesterlig.

KJØRER BEDRE: 308 CC er langt friskere i svingene enn sin forgjenger. Likevel egner den seg fortsatt best som en cruiser.

KJØRER BEDRE: 308 CC er langt friskere i svingene enn sin forgjenger. Likevel egner den seg fortsatt best som en cruiser. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Når det gjelder støy er det veldig lite som forplanter seg inn i coupeen. Vindsus er det lite av selv i høye hastigheter, og dieselmotoren hører man generelt lite til ved avslappet kjøring.

Dårlig lårstøtte: Sittekomforten er god, men kunne vært perfekt med bedre mulighet for støtte under lårene.

Dårlig lårstøtte: Sittekomforten er god, men kunne vært perfekt med bedre mulighet for støtte under lårene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sittekomforten er stort sett det eneste som kunne vært litt forbedret. Setene i seg selv er fantastiske å se på og støtter perfekt i ryggen og i sidene. Derimot savnes muligheten for å justere sitteputen opp i forkant, for støtten under lårene er tilnærmet fraværende.

Har du husket å sette på de nye oblatene?

Sikkerhet: 5

308 CC fikk nylig full pott hos EuroNCAP med fem stjerner for passasjersikkerheten til voksne, noe som egentlig ikke er noe selvfølge for toppløse biler. For henholdsvis barne- og fotgjengersikkerheten fikk CC tildelt tre av fem, og to av fire stjerner.

Det er akseptabelt, uten å imponere voldsomt.

Til sammenligning klarte Renault dette med sin Megane CC i 2004. 308 CC har alt forventet sikkerhetsutstyr på plass som standard. På grunn av den noe begrensede sikten ut, anbefales det å krysse av for parkeringshjelp på ekstrautstyrslista.

Pris/ utstyr: 4

Klarer du deg med en 120-hesters 1,6-liters motor har 308 CC en hyggelig innstegspris på 342 900 kroner, der et godt utstyrsnivå er inkludert. Med en gang man ønsker seg en større motor, klatrer man selvfølgelig fort oppover på prislistene.

Noe skyldes nok utslippet av CO2 - som ligger godt over det eksempelvis Volkswagen Eos slipper ut med 2,0 TDI-motor og DSG-girkasse.

Vår bil med toliters HDi-dieselmotor og automatgir, koster fra 418 900, men lander på ikke fullt så overkommelige 469 000 kroner, riktignok inkludert det meste av tilgjengelig snadder fra ekstrautstyrslisten.

GODT UTSTYRT: Vår bil hadde det meste av snadder fra ekstrautstyrslista, og blir derfor en nokså kostbar affære.

GODT UTSTYRT: Vår bil hadde det meste av snadder fra ekstrautstyrslista, og blir derfor en nokså kostbar affære. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 469000

Konklusjon

Peugeot 308 CC er en bil som hevder seg godt over det jevne på de fleste områder, men som likevel ikke klarer å sjarmere oss 100 prosent i senk. Rent subjektivt - kanskje den rett og slett er for sær å se på?

Den største konkurrenten og kanskje benchmark i klassen, Volkswagen Eos, skal nok få merke dens ankomst. 308 CC er nemlig en vesentlig bedre aktør enn forgjengeren 307.

Men hvilken du til syvende og sist velger, kommer nok an på hvilke egenskaper og hva slags utseende du er på jakt etter.

Ta et dykk i vårt rikholdige testarkiv

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: Peugeot 308
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling
En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag