Prøvekjørt: Nissan X-Trail e-4ORCE 7-seter

De to elmotorene driver hjulene, men du trenger ikke lade

En gang så populære Nissan X-Trail vender tilbake til røttene, men med en svært uvanlig motorisering.

ELBIL-AKTIG: X-Trail oppleves som en elbil å kjøre, men du trenger ikke bekymre deg for lading. Det besørges av en bensinmotor som ikke er koblet til hjulene.
ELBIL-AKTIG: X-Trail oppleves som en elbil å kjøre, men du trenger ikke bekymre deg for lading. Det besørges av en bensinmotor som ikke er koblet til hjulene. Foto: Guillem Hernandez
Sist oppdatert

Nissan X-Trail ble lansert så tidlig som i 2001 og var en skikkelig firehjulstrekker i kompaktklassen der Toyota RAV4 hadde satt standarden.

Les også: SUV-ene som var superpopulære

Siden har X-Trail beveget seg mer i retning crossover, men helt nye X-Trail vender tilbake til SUV-røttene, mener Nissans produktsjef, Adrien Levesque.

Den ser kraftigere og mer muskuløs ut enn forgjengeren og kan sågar fås som syvseter. Ikke dårlig for en modell som er blitt litt kortere.

Les også: Test av tredje generasjon Nissan X-Trail

SUV: Sammenlignet med forgjengeren er X-Trail blitt mer "SUVete" med store hjulbuer, plastdeksler og skliplateimitasjon.
SUV: Sammenlignet med forgjengeren er X-Trail blitt mer "SUVete" med store hjulbuer, plastdeksler og skliplateimitasjon. Foto: Produsenten

Uvanlig motorisering

I Norge har X-Trails suksess vært ensbetydende med diesel. Det er ikke aktuelt nå. I stedet er det tale om en 1,5-liters turbobensin mildhybrid. For Norges del er det imidlertid E-4orce-versjonen som er mest interessant.

SKINN: Med øverste utstyrsnivå Tekna kommer X-Trail standard med komfortable seter med ekte perforert skinn, mens dashbordet, midtkonsollen og dørpanelene er kledd med syntetisk skinn.
SKINN: Med øverste utstyrsnivå Tekna kommer X-Trail standard med komfortable seter med ekte perforert skinn, mens dashbordet, midtkonsollen og dørpanelene er kledd med syntetisk skinn. Foto: Martin Jansen
KNAPPER: 12,3-tommer berøringsskjerm og et fornuftig utvalg knapper. Høyeste utstyrsnivå, Tekna, omfatter mye utstyr, blant annet et utmerket head up-display og mange sikkerhetssystemer.
KNAPPER: 12,3-tommer berøringsskjerm og et fornuftig utvalg knapper. Høyeste utstyrsnivå, Tekna, omfatter mye utstyr, blant annet et utmerket head up-display og mange sikkerhetssystemer. Foto: Martin Jansen

Den kommer med en uortodoks motorisering: et batteri forsyner elmotorene med strøm. Så langt høres dette ut som et helt standard opplegg for elbil.

Men batteriet lades ikke opp via en ladekontakt, men en innenbords 1,5-liters bensinmotor som fungerer som et aggregat.

Det unike med systemet er at bensinmotoren ikke er koblet til akslingene. Den brukes utelukkende til å forsyne batteriet med kraft, mens hjulene helt og holdet drives av elmotorene.

7-SETER: Tredje seterad må anses som nødseter.
7-SETER: Tredje seterad må anses som nødseter. Foto: Martin Jansen
FLATT: Både andre- og tredje seterad kan felles flatt ned, noe som frigjør solid med bagasjeplass.
FLATT: Både andre- og tredje seterad kan felles flatt ned, noe som frigjør solid med bagasjeplass. Foto: Produsent

Tankegangen er ikke ny. Drivlinjen kan minne om dieselelektriske systemer som har vært i bruk i skipsindustrien siden tidlig på 1900-tallet.

Les også: Denne heftige Nissan-SUV-en ble kvalt av utslippskravene

Fredelig

Fordelen med at bensinmotoren kun benyttes som generator sammenlignet med en konvensjonell drivlinje med bensin eller diesel, er en stillere kjøreopplevelse, samt lavere forbruk og utslipp, ifølge Nissan.

JUSTERES: Andre seterad kan flyttes i lengderetning. At bakdørene kan åpnes i nesten 90 graders vinkel er en drøm for småbarnsforeldre med tanke på barneseter.
JUSTERES: Andre seterad kan flyttes i lengderetning. At bakdørene kan åpnes i nesten 90 graders vinkel er en drøm for småbarnsforeldre med tanke på barneseter. Foto: Martin Jansen

Nylig prøvekjørte vi X-Trail i Slovenia. Vårt inntrykk er at den oppleves som en elbil helt til du gasser på eller batteriet trenger påfyll. Da hører du bensinmotoren som jobber. Støynivået oppleves likevel som beskjedent.

Forbruket er oppgitt til 0,65 liter per mil, men dette skal vi teste nøyere på hjemmebane. Mange eiere av dieselbiler har nok opplevd et lavere gjennomsnittlige forbruk enn dette. Den fredelige drivlinjen, sittekomforten og understellet gjør X-Trail til en behagelig kjøreopplevelse. E-4orce-versjonen som vi prøvde har elmotorer på begge akslingene som besørger firehjulstrekk.

Det er ingen fysisk forbindelse mellom akslingene. I stedet sørger elektronikken fortløpende for å fordele kreftene dit det trengs.

Nyttig

X-Trail har forskjellige kjøreprogrammer, blant annet sport, noe som virker helt bortkastet. Den er ikke sportslig, men det er bare en fordel for en bil som dette.

OFFROAD: Vi prøvekjørte nylig X-Trail i Slovenia. En liten runde i en orkestret offroad-løype demonstrerte at den har et firehjulstrekk-system som i bør takle litt skralle hytteveier.
OFFROAD: Vi prøvekjørte nylig X-Trail i Slovenia. En liten runde i en orkestret offroad-løype demonstrerte at den har et firehjulstrekk-system som i bør takle litt skralle hytteveier. Foto: Guillem Hernandez

Da er det mer nytte i bakkekontrollhjelpen (hill descent) og offroad-programmet som endrer gassresponsen og fordelingen av kreftene på hjulene sammenlignet med standardoppsettet.

Nyttig er det også at X-Trail kan trekke henger (19 410 kroner for hengerfeste), at bakseteraden kan skyves i lengderetning og at den kan fås som syvseter. Tredje seterad er imidlertid for nødseter å regne.

VADE: X-Trail skal tåle å kjøre gjennom vann med maks 45 centimeters dybde.
VADE: X-Trail skal tåle å kjøre gjennom vann med maks 45 centimeters dybde. Foto: Guillem Hernandez

Nissan mener X-Trail-hybriden spiller en funksjon i overgangen fra forbrenningsmotorer til en helt elektrisk bilhverdag. (Nissan-bilene skal være 100 prosent elektriske i 2030). Ikke alle kan velge helt elektrisk eller er modne for det, er kronargumentene til Nissan.

2001: Første generasjon X-Trail ble lansert for over 20 år siden.
2001: Første generasjon X-Trail ble lansert for over 20 år siden. Foto: Martin Jansen

Hadde X-Trail kommet som elbil hadde den trolig solgt som varmt hvetebrød i Norge. Den rollen er det i stedet splitter nye Ariya som innehar.

Les også: Nissan Ariya - her stemmer det aller meste

Salgsforventningene til X-Trail er beskjedne i Norge, men Nissan Norge regner med at e-4orce-versjonen vil utgjør 90 prosent av det antatte salgsvolumet.

FORDEL: Det kommer ikke til å bli solgt mange X-Trail i Norge. Fordelen med bilen er at den ifølge Nissan kan leveres raskt i en tid der mange bilprodusenter sliter med å levere biler på grunn av forsyningssituasjonen.
FORDEL: Det kommer ikke til å bli solgt mange X-Trail i Norge. Fordelen med bilen er at den ifølge Nissan kan leveres raskt i en tid der mange bilprodusenter sliter med å levere biler på grunn av forsyningssituasjonen. Foto: Martin Jansen

Tekniske data Nissan X-Trail e-4orce 7-seter

Motor, cm³: 1497

Elmotor, kW: 150 + 100

Effekt, kW/hk ved o/min: 157/213 - 4600

Dreiemoment, Nm ved o/min:: 330+195 ved 2400-4400

Egenvekt, kg: 1910

Lengde/bredde/høyde, cm: 468/184/173

Akselavstand, cm: 271

Bakkeklaring, cm: 19,5

Vadedybde, cm: 45

Bagasjerom, liter: 575 - 1396

Tilhengervekt, kg: 1650

Taklast, kg: 100

Standard dekkdimensjon: 235/50 R19

Forbruk, l/mil, WLTP: 0,67

CO2-utslipp, g/km: 148

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,0

Toppfart, km/t: 180

Pris fra, kr: 626 356**

* Foran/bak

** Prisen gjelder e-4orce (4WD). E-Power (2WD) koster fra 561 550 kroner. 524 569 kroner for 1,5 mildhybrid

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 55 2022

Denne saken ble første gang publisert 26/10 2022, og sist oppdatert 26/10 2022.

Les også