Test: Mercedes-Benz GLC 300 de og Volvo XC60 T6

Detaljene skiller

To attraktive ladehybrider i kompakt SUV-innpakning. På mange områder er de overraskende like, men når vi graver dypere finner vi forskjellene mellom de to. 

Pluss ikon
<b>LIKE:</b> Mercedes og Volvo har ganske lik tilnærming i SUV-klassen. Men detaljene trekker i forskjellig retning. 
LIKE: Mercedes og Volvo har ganske lik tilnærming i SUV-klassen. Men detaljene trekker i forskjellig retning.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Volvos reise fra traust og sikker folkebil til etablert premiummerke har vært lang, men med usedvanlig stø kurs og overbevisning.

Den første utgaven av XC60 tok for alvor fatt på jobben med den nødvendige kvalitetsfølelsen og ditto egenskaper.

Godt fulgt opp av den nye generasjonen Volvo-modeller, der lade­hybridene i T8-versjoner virkelig har gjort innhugg i premiummarkedet.

Det var aldri noe spørsmål om Volvo skulle gå i retning av sportslig BMW eller snobbete Audi. I stedet ble den nordisk, fornuftig, lys og lett. Med bilegenskaper som på flere områder har gjort Volvo til en slags skandinavisk Mercedes.

I de segmentene der Volvo og Mercedes konkurrerer har de mye av den samme innfallsvinkelen – det skal være stil og klasse, men de behøver ikke være like ekstrovert eller spisset som hos de andre premiummerkene.

DUELL: Mercedes GLC 300de versus Volvo. XC60 T6
DUELL: Mercedes GLC 300de versus Volvo. XC60 T6 Foto: Terje Bjørnsen

Vært med en stund

Våre to duellanter har fått noen år på baken. GLC kom i 2015 og XC60 så dagens lys i 2017. Begge har vært gjennom facelift – henholdsvis i 2019 for Mercedes og nå i 2021 for Volvo. Bak kulissene skjuler det seg litt større endringer enn bare de sedvanlige design- og utstyrsmessige pyntejobbene.

For Mercedes sitt vedkommende har nemlig kombinasjonen dieselmotor og elmotor nå også funnet veien til GLC. Den drivlinjen kommer i tillegg til den velkjente og populære hybridversjonen med bensinmotor. Om du fortsatt kun vil ha forbrenningsmotor under panseret, tilbyr Mercedes hele rekka – opp til verstingen AMG 63 S med 510 hk. Dessuten får du GLC modellen i coupé-versjon.

<b>BEHAGELIG:</b> Helt siden 140-serien har Volvo vært de beste på seter og sittekomfort. Selvsagt stemmer det i XC60. 
BEHAGELIG: Helt siden 140-serien har Volvo vært de beste på seter og sittekomfort. Selvsagt stemmer det i XC60.  Foto: Terje Bjørnsen

Like dramatisk har ikke utviklingen vært under Volvo-panseret. Der har bensinturboen i T8-versjonene fått besøk av T6-modellen vi har på test. Det betyr litt mindre effekt (340 mot 390 hk) og dreiemoment (590 mot 640 Nm), men kanskje viktigst: En prisfordel på rundt 50 000 kroner for T6. I tillegg finnes XC60 som B5 med mildhybrid og dieselmotor, men har ingen coupéversjon.

<b>STRAM:</b> Også Mercedes kan dette med seter og sitte­stilling, og føles mer kompakt fra førerplass.
STRAM: Også Mercedes kan dette med seter og sitte­stilling, og føles mer kompakt fra førerplass. Foto: Terje Bjørnsen

Sammenlignet med den T8 som vi testet høsten 2017 er T6 naturlig nok litt tregere. Likevel snakker vi fortsatt om en meget sprek SUV-modell der 0–100 km/t går på 6,1 sekunder, mens T8 brukte 5,9. Heller ikke i forbikjøringssprinten fra 60–100 km/t er forskjellen skjellsettende – her snakker vi 3,2 sekunder for T6 og 2,9 for T8. De fleste vil nok være bedre tjent med å bruke 50 000 kroner på noe annet.

Karakterforskjeller

Om du velger diesel eller bensin i din GLC-hybrid spiller liten rolle hvis du utelukkende tenker akselerasjon. Vi kjørte bensinversjonen i 2020, og der den brukte 6,1 sekunder fra 0–100 km/t, gjør dieselversjonen det unna på seks sekunder.

60–100 km/t er også dødt løp – 3,3 på bensin og 3,2 på diesel. Forskjellen er størst når det kommer til testforbruk: 0,46 l/mil på diesel og 0,64 på bensin.

<b>FARGERIK:</b> Mercedes kaster om seg med farger og livlig grafikk i instrumenter og betjeningsskjerm. 
FARGERIK: Mercedes kaster om seg med farger og livlig grafikk i instrumenter og betjeningsskjerm.  Foto: Terje Bjørnsen

Som du sikkert skjønner – både Volvo XC60 T6 og Mercedes GLC 300de har kraft så det holder, og litt til. Men selv om de går like fort, er det ganske stor forskjell på hvordan de leverer kreftene. Mye skyldes selvsagt ulik­hetene mellom bensin- og dieselmotor. Sistnevnte har et kortere turtallsregister der mye er gjort innen 3800 o/m, mens bensinmotoren oppnår maksimal ytelse ved 5500 o/m.

<b>FUNKSJON:</b> Betjenings­skjermen og de digitale instrumentene i Volvo er lettleste og enkle i bruk, men uten den store blingfaktoren. 
FUNKSJON: Betjenings­skjermen og de digitale instrumentene i Volvo er lettleste og enkle i bruk, men uten den store blingfaktoren.  Foto: Terje Bjørnsen

Legger du til at Mercedes jobber gjennom en nitrinns automatkasse mot åttetrinns i Volvo, har du mesteparten av forklaringen på hvorfor GLC 300de virker mer direkte – nesten brutal – i kraftutviklingen. Lydbildet understreker det hele, med den dypere dieselklangen mot bensinmotorens lyse, mer anstrengte tone på høye turtall.

På batterifronten har Mercedes et par kWh ekstra å rutte med – 13,5 mot 11,6. Det betyr ikke all verden i elektrisk rekkevidde når vi kjører bilene sammen på forbrukstest. Da kommer Mercedes 42 km og Volvo 40 km. Det er ikke mer enn akkurat greit på en dag med rundt 20 grader.

Med 0,57 l/mil bruker Volvo bare en desiliter mer per mil enn Mercedes, bra for en bensinturbo kontra en turbodiesel.

<b>NØKTERN:</b> God finish, men uten de store design­faktene i Volvo. 
NØKTERN: God finish, men uten de store design­faktene i Volvo.  Foto: Terje Bjørnsen

Fint familieformat

Med motorkapittelet unnagjort kan vi konsentrere oss om andre sider ved de to fine SUV-­modellene. Utseendemessig er de ganske forskjellige. Mercedes har et rundere, mer crossoveraktig preg, mens Volvo holder seg til mer kantete SUV-former.

At Volvo virker mer voluminøs og SUV-aktig er optisk bedrag. Det skiller bare noen små centimeter på de ytre målene.

Den samme følelsen brer seg innvendig. Mercedes virker et hakk tettere, mer kompakt rundt førerplassen og i baksetet. Volvo litt lysere og rommeligere, selv om dette eksemplaret i likhet med Mercedes har sort skinninteriør.

Normalt sett velger Volvo lyse interiørfarger på sine testbiler, og ligner en nordisk sommernatt i forhold til en tysk kullgruve. Ikke denne gangen.

<b>PYNT:</b> Mercedes drar til litt ekstra på bling­fronten. Har også seteregulering <br/>i dørsiden. 
PYNT: Mercedes drar til litt ekstra på bling­fronten. Har også seteregulering
i dørsiden. 
Foto: Terje Bjørnsen

Selv om Volvo fortsatt kjennes en smule luftigere ut innvendig, viser målebåndet at forskjellene er marginale. Bitte litt bredere i baksetet, en smule lenger i bagasjerommet – det er de viktigste forskjellene. Begge har nok baksete- og bagasjeplass for en normalfamilie på fire. Går transportoppgavene i mer krevende retning, foreslår vi å ta XC90 eller GLE nærmere i øyesyn.

Fargerikt i Mercedes

Det er først når du ser på detaljene i interiøret at bilene skiller seg fra hverandre. Det gir seg særlig uttrykk på instrumenter, skjerm og betjening. Mercedes har de siste årene fått et fargerikt og kreativt oppsett både på de digitale instrumentene og skjermen i midtkonsollen.

<b>PENT:</b> Testbilen er uten de lyse fargene vi er vant med i Volvo, men dukker opp i noen dekor­plater i interiøret. 
PENT: Testbilen er uten de lyse fargene vi er vant med i Volvo, men dukker opp i noen dekor­plater i interiøret.  Foto: Terje Bjørnsen

Legg til et osean av tilpasningsmuligheter, og du har en sterk kontrast til det sirlige og stramme designet på seter, midtkonsoll og andre interiørdetaljer.

<b>PLATE:</b> Noen viktige knapper i midt­konsollen, og en pekeplate for dem som ikke vil bruke skjerm­­betjening. 
PLATE: Noen viktige knapper i midt­konsollen, og en pekeplate for dem som ikke vil bruke skjerm­­betjening.  Foto: Terje Bjørnsen

Det er ingenting å utsette på lesbarheten og funksjonaliteten på de samme elementene i Volvo. Men side om side med Mercedes blir det en smule blast og sprudler ikke på samme måte.

Ikke så rart når det handler om snusfornuftige Volvo, men desto merkeligere at vi skulle beskrive interiøret på en kvalitetstung Mercedes som sprudlende. Men kampen om det lekreste midtkonsollen haler Volvo i land, takket være sin lyse struktur og elegante girspak i krystall.

Elmotor står for 4WD

I dag er vi vant til at elbilene med sine tunge batterier plassert midt i bilen gjør kort prosess med det meste når det kommer til vei­egenskaper. Men også i ladehybridene har produsentene lært seg å plassere vekten til sin fordel, derfor holder de to godt følge på dette området.

Det er jo en grense for hvor fort det er fornuftig og behagelig å kjøre svinger på offentlig vei, og du er godt utenfor sosialt akseptabel fremferd når det begynner å knitre i stabilitetskontrollen her.

<b>STØRST:</b> Ifølge fabrikktallene skal Volvo ha rundt 70 liter større bagasjerom, og det stemmer overens med våre egne målinger. 
STØRST: Ifølge fabrikktallene skal Volvo ha rundt 70 liter større bagasjerom, og det stemmer overens med våre egne målinger.  Foto: Terje Bjørnsen

Begge kjører stabilt, Volvo med en større hang til understyring (skyver over forhjulene) i svingene, en tendens vi vet fra tidligere tester blir mer markert på glatt underlag.

Noe av forklaringen ligger sannsynligvis i 4WD-systemene, der Volvo ikke har noen fysisk forbindelse mellom for- og bakhjul. Bensinmotoren driver foran, og elmotoren bak. Det sier seg selv at elmotorens 87 hk ikke klare å balansere bensinmotorens 253 når du guffer på.

<b>MINST:</b> Med snaut 400 liter er bagasje­rommet sånn akkurat passe i Mercedes. Da er det bra at ladekablene får eget rom. 
MINST: Med snaut 400 liter er bagasje­rommet sånn akkurat passe i Mercedes. Da er det bra at ladekablene får eget rom.  Foto: Terje Bjørnsen

Mercedes har et permanent 4WD-system som fordeler kreftene fra begge motorene mellom akslene.

Det gir mer dynamiske egenskaper på vinterføre, og i vårt hode en mer delikat kjørefølelse resten av året. For de fleste er det en akademisk øvelse, men bryr du deg om de fine detaljene i veiegenskapene gjør det en forskjell.

God fremkommelighet har begge to, men vi foretrekker å sette Volvo-­drivlinjen i 4WD-innstilling når du kjører på vinterføre. Det gir inntrykk av at bakhjulene er mer med på begivenhetene, enn om bilen går i standard hybridmodus.

Komforten lider

Våre testbiler er godt utstyrt. Det er lett å kjenne seg pakket inn og tatt vare på i luksuriøse omgivelser. Begge finnes med ulike pakkeløsninger for utstyr, pluss en helg haug med nyttige og unyttige greier du kan plusse på med.

Et grundig selvstudium med utgangspunkt i egne behov er obligatorisk for den som vil gjøre gode valg. Et lite tips er at basisprisen for bensinversjonen av GLC ligger rundt 60 000 kroner lavere enn dieselutgaven. Uansett havner du fort rundt 800 000 kroner uten å ha overspesifisert hverken Volvo eller Mercedes.

<b>DYNAMISK:</b> Permanent 4WD gir Mercedes mer livlige veiegenskaper på løst eller glatt under­lag. I det daglige merkes liten forskjell. 
DYNAMISK: Permanent 4WD gir Mercedes mer livlige veiegenskaper på løst eller glatt under­lag. I det daglige merkes liten forskjell.  Foto: Terje Bjørnsen

Da er vi et prisområde hvor man virkelig kan sette strenge krav til kjørekomforten. Og her henger de to duellantene ikke helt med i timen. Ønsket om dynamiske veiegenskaper gir seg utslag i relativt fast oppsett av hjulopphenget.

Det er ikke like kompatibelt med smidig flyt over små og store ujevnheter. I overkant fast, til dels nervøst trippende er en beskrivelse på begge når de forsøker seg på annet underlag enn danseparkett.

Begge testbilene tøffer seg med 20-toms felger der 18-tommere er standardutstyr. Det ser selvsagt veldig bra ut. Men bredere anleggsflate og lavere, stivere dekksider er ikke oppskriften hverken på fjærings- eller støykomfort. Begge plukker opp merkbar veistøy fra vår grove norske asfalt.

I 100 km/t viser måleren 68 dBA – en verdi vi setter rød strek i margen på allerede for biler i 400–500 000 kroners klassen.

<b>STØDIG:</b> Volvo kjører godt, men mangler litt på 4WD-dynamikken på løst underlag. Det bryr nok de færreste seg om. 
STØDIG: Volvo kjører godt, men mangler litt på 4WD-dynamikken på løst underlag. Det bryr nok de færreste seg om.  Foto: Terje Bjørnsen

Du merker lyden som irriterende romlestøy, særlig plagsom på langtur. Erfaringsmessig blir det bedre ved å gå ned en dimensjon eller to i hjulstørrelse, og noe vi i det minste ville vurdert. Veigrepet med 20-tommere er allerede i overkant for det de fleste foretar seg på veien. Da kan man vurdere å prioritere komfort­egenskaper i stedet.

Vi Menn Bil mener:

Ja, vi vet hvor kjedelig det er med konklu­sjoner som går på den ene siden ditt, på den andre siden datt, og du får velge det som passer best for deg. Dessverre er det fort gjort å havne i den fella her; to gode biler med litt forskjellig valør. Vi skal gjøre det enkelt og brutalt: Så sant du ikke trenger den ekstra bagasjeplassen, velger vi Mercedes. Men fortrinnsvis i den rimeligere bensinversjonen.

TEKNISKE DATA

Bilmerke Mercedes-Benz Volvo

Modellbetegnelse GLC 300de XC60 T6

Motor, cm³: 1950+EL 1969+EL

Effekt, kW/hk: 225/306 250/340

Dreiemoment, Nm: 700 590

Egenvekt, m/fører, kg: 2125 2169

Tilhengervekt, kg: 2000 2100

Lengde/bredde/høyde, cm: 466/189/164 469/190/166

Bagasjerom, liter: 395–1445 468–1395

Standard dekkdimensjon: 235/60-18 235/60-18

Batterikapasitet, kWh: 13,5 11,6

Rekkevidde, WLTP km: 43 52

Rekkevidde i 200 km test: 42 40

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,18 0,24

CO₂-utslipp, g/km: 50 55

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,2 5,9

Toppfart, km/t: 230 180

Pris fra, kr: 696 000 722 000

TESTDATA

Bilmerke Mercedes-Benz Volvo

Modellbetegnelse GLC 300de XC60 T6

0–100 km/t, sek: 6,0 6,1

60–100 km/t, kickdown: 3,2 3,2

80–120 km/t, kickdown: 4,0 4,1

Støy 50 km/t, dBA: 61,0 61,5

Støy 80 km/t, dBA: 65,0 65,5

Støy 100 km/t, dBA: 68,0 68,0

Testforbruk, l/mil: 0,46 0,57

Misvisning 100 km/t: 97 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021

Denne saken ble første gang publisert 05/10 2022, og sist oppdatert 14/10 2022.

Les også