Test Kia Sorento PHEV

Innertier

Kia Sorento har manglet et par ting for å sette skapet helt på plass i stor-SUV-klassen. Men på fjerde forsøk står det der det skal. 

Pluss ikon
<b>BALANSERT:</b> Utvendig har Kia etter vår mening fått til et velproposjonert SUV-design, uten brautende designelementer. 
BALANSERT: Utvendig har Kia etter vår mening fått til et velproposjonert SUV-design, uten brautende designelementer.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

I år er det tid for fjerde utgave av Kia Sorento, stor-SUV-modellen i den sørkoreanske fabrikkens modellutvalg.

Sorento har holdt det gående fra 2002, men uten å gjøre det helt store inntrykket hos norske bilkjøpere.

Det har i utgangspunktet ikke vært noe i veien med bilen, men når nordmenn skal ta seg råd til en større SUV-modell, må det helst være et snev av prestisje involvert.

Tidligere Kia Sorento har vært typiske representanter for en stor SUV der rimelig pris – særlig for det amerikanske markedet – har vært prioritert.

Hvilket har gitt solide biler, men som har manglet den lille ekstra magien flere av prestisjemerkene byr på.

<b>SPREK NOK:</b> 1,4-liters turbomotor høres ikke mye ut, men i kombinasjon med elmotor får du solid akselerasjon og avslappet motorkarakteristikk. 
SPREK NOK: 1,4-liters turbomotor høres ikke mye ut, men i kombinasjon med elmotor får du solid akselerasjon og avslappet motorkarakteristikk.  Foto: Terje Bjørnsen

Sikter oppover

Med den nye utgaven kommer også Sorento i ladehybridutgave. Det er sedvanlig godt nytt for norske bilkunder, siden slike drivlinjer svært ofte er gode, mens avgiftslettelser gir hyggelig pris.

Effekten slår også inn for Sorento – en godt utstyrt basismodell koster fra 590 000 kroner, mens den komplette Exclusive-versjonen vi kjører på test koster 660 000 kroner.

Mye penger, ja vel. Men tatt i betrakting at flere av de bilene Sorento strekker seg mot ligger i 900 000-kronersområdet, likevel et godt tilbud.

<b>PÅ PLASS:</b> I Exclusive-versjonen har du det du trenger av utstyr, både for komfort og sikkerhet. 
PÅ PLASS: I Exclusive-versjonen har du det du trenger av utstyr, både for komfort og sikkerhet.  Foto: Terje Bjørnsen

Spørsmålet sniker seg selvfølgelig umiddelbart inn: Snakker vi fortsatt asiatisk stor-SUV på sparebluss, eller kan det nyeste tilskuddet i Kia-flokken bite fra seg på en hittil ukjent måte?

Hvis utseendet vitner om hvilke egenskaper bilen kan by på, har Sorento et lovende utgangspunkt. Proporsjonene er vellykkede, med et markert frontdesign og et elegant uttrykk på hekken.

I motsetning til en del andre, nye stor-SUV-er, klarer Sorento balansen mellom pondus og brauting på en utmerket måte.

<b>KVALITET:</b> Totalinntrykket er langt mer premium- enn folkebil. 
KVALITET: Totalinntrykket er langt mer premium- enn folkebil.  Foto: Terje Bjørnsen

Går ikke tom for plass

Med 4,8 meter lengde er den stor, men forbløffende lettmanøvrert. Solide utvendige mål sørger for rommelige forhold på innsiden. Sorento er en sjuseter, med to nedklappbare ekstraseter i bagasjerommet.

Baksetet er skyvbart slik at du kan velge hvordan du vil prioritere mellom bakseter, ekstraseter eller bagasjerom. Det sørger for en velkommen omdreining på fleksibilitetsskruen.

Nøkkelordet er uansett stor og Sorento neppe den bilen du går tom for plass i med det første.

Og gode nyheter for dem som klarer seg med to seter: Varebilversjon er underveis.

Med vellykket kombinasjon av 1,4-liters bensinturbo og elmotor er det først og fremst hengervekt (1500 mot 2500 kilo) som kan være grunnen til å kikke på den 150 000 kroner dyrere dieselversjonen.

Men det går ikke mer enn et par minutter med ladehybriden, før tankene om firesylindret knatrediesel forsvinner i horisonten.

4WD med variasjon

I motsetning til en del andre ladehybrider på markedet, det firehjulsdrift besørges av en elmotor som driver bakhjulene helt på egen hånd, bruker Kia Sorento et mer tradisjonelt 4WD-system. 

Bensin- og elmotor sitter foran og driver bakhjulene via en mellomaksel og en elektronisk styrt og hydraulisk aktivert clutch ved bakakselen. Ved normal kjøring vil bilen i hovedsak være forhjulsdrevet, men når elektronikken registrerer behov for kraft på bakhjulene, overfører clutchen drivkrefter til bakhjulene. 

I tillegg har du mulighet til manuelt å velge kjøreprogrammene Snow, Mud og Sand på førerplass for å tilpasse 4WD-systemet til forholdene. 

Den samlede systemeffekten er på 265 hk og 350 Nm – ikke de helt store tallene sammenlignet med dyrere og mer potente alternativer.

Men så skal det nok en gang vise seg at tallenes tale ikke forteller hele sannheten, og at drivlinjen framstår som kraftfull og harmonisk i vanlig bruk.

Spurtstyrken blir ikke den samme som hos konkurrenter med 300 til 400 hester, men vi tør påstå at 0–100 km/t på 8,6 sekunder holder til husbruk og litt til.

<b>SMART:</b> Når du bruker retningsviseren, dukker det opp et blindsonebilde i dashbordet.
SMART: Når du bruker retningsviseren, dukker det opp et blindsonebilde i dashbordet. Foto: Terje Bjørnsen

Godfølelsen på plass

Slik det sømmer seg en Kia inneholde Exclusive-versjonen utstyr du kanskje må opp i sekssifrede beløp for å få på plass i noen av prestisjealternativene, og det er ikke noe som minner om tidligere tiders enkle løsninger. Her fungerer assistent- og komfortsystemer svært bra under vår test.

<b>LIMOUSINEAKTIG:</b> Med baksetene i bakerste posisjon benplassen enorm. 
LIMOUSINEAKTIG: Med baksetene i bakerste posisjon benplassen enorm.  Foto: Terje Bjørnsen

Dessuten har den nye Kia Sorento fått på plass det forgjengerne manglet: Denne udefinerbare, men likevel svært merkbare følelsen av kvalitet. Det gir seg utslag i en litt tung, gedigen følelse av komfort når du er på langtur. Uten at det går utover veiegenskapene, for der kjennes bilen kjapp og stødig på hjulene – konseptet tatt i betrakting.

Det mangler fortsatt litt på perfekt: Det er for mye vei/dekkstøy i motorveifart at Sorento helt passer inn i 900 000-kroners galoppen.

I stedet kan du sette pris på at hybridsystemet gjør jobben slik det skal: I vår test endte den elektriske rekkevidden på 50 km, og på 200 km brukte bilen 0,48 liter per mil. Det er pent for en bil i totonnsklassen.

<b>NOK Å TA AV:</b> Bagasjerommet er fleksibelt, med to ekstraseter under gulvet og lengderegulering av baksetet.
NOK Å TA AV: Bagasjerommet er fleksibelt, med to ekstraseter under gulvet og lengderegulering av baksetet. Foto: Terje Bjørnsen

Dommen

Den nye Kia Sorento treffer akkurat der den skal, med egenskaper som virker større enn prislappen. Nei, den er ikke en full match for langt dyrere luksus-SUV-er, men er nær nok til at hver form for billigfølelse er henvist til historiebøkene.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1598+EL

Effekt, kW/hk: 195/265

Dreiemoment, Nm: 350

Egenvekt, m/fører, kg: 2057

Tilhengervekt, kg: 1500

Lengde/bredde/høyde, cm: 481/190/170

Bagasjerom, liter: 175–2007

Standard dekkdimensjon: 235/55-19

Batterikapasitet, kWh: 14

Rekkevidde, WLTP km: 57

Rekkevidde i test, km: 49

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,46

CO₂-utslipp, g/km: 38

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,7

Toppfart, km/t: 193

Pris fra, kr: 589 900

Pris testbil fra, kr: 659 900

TESTDATA

0–100 km/t, sek,: 8,6

60–100 km/t, kickdown: 4,7

80–120 km/t, kickdown: 5,7

Støy 50 km/t, dBA: 61,0

Støy 80 km/t, dBA: 64,5

Støy 100 km/t, dBA: 67,5

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,48

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 29 2021

Denne saken ble første gang publisert 18/05 2021, og sist oppdatert 18/05 2021.

Les også