Prøvekjørt Ford Bronco Badlands

På den høye og ville hest

Den har navn etter en utemmet hest, og helt tam er Ford Bronco ikke. 

<b>HINT TIL HISTORIEN:</b> Som originalen fra 1966 har nye Bronco har runde hovedlykter pluss tverrgående lyselement.  
HINT TIL HISTORIEN: Som originalen fra 1966 har nye Bronco har runde hovedlykter pluss tverrgående lyselement.   Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Vi snakker tross alt om bilmodellen som omtales som verdens første SUV. Det dreier seg om rammekonstruksjon og stiv bakaksel, 26 centimeters bakkeklaring og like stor dempervandring.

Som første generasjon Bronco, som ble kalt G.O.A.T. (Goes Over All Terrain vehicle), har nye Bronco et firehjulstrekksystem og elektroniske hjelpemidler som skal gjøre den svært kapabel i terrenget.

Den kommer med rekke kjøreprogrammer, blant dem flere terrengmoduser.

Den har egen cruisekontroll for terrengkjøring hvor bilen selv styrer akselerasjon og nedbremsing, samt en Trail Turn Assist som reduserer svingradiusen med opptil 40 prosent.

Trail One-Pedal Drive gjør at fører kan akselerere og bremse med gasspedalen. Legg til låsbare differensialer foran og bak, lavserie og hydraulisk stabilisatorstag foran med full avkobling, og du har en bil som er SUV i akronymets rette forstand.

<b>MERKEVAREBYGGER:</b> Solid bakkeklaring og dempervandring. Støtfanger i pulverlakkert stål. 
MERKEVAREBYGGER: Solid bakkeklaring og dempervandring. Støtfanger i pulverlakkert stål.  Foto: Martin Jansen

Røtter tilbake til 1966

Første generasjon Bronco kom i 1966 og ble avduket av Ford-bossen Donald Frey som en «… completely new line of sports-utility vehicles». Frey hadde ideen til Bronco og var også mannen bak en annen ikonisk Ford-modell som hadde verdenspremiere to år før Bronco: Mustang.

<b>STANDARD:</b> 31-centimeter bred berøringsskjerm. Apple CarPlay og Android Auto 5 er standard, det samme er et B&amp;O Premium Sound lyd-system med 10 høyttalere og et 360-graders kamerasystem som også gir oversikt rundt forhjulene på bilen. 
STANDARD: 31-centimeter bred berøringsskjerm. Apple CarPlay og Android Auto 5 er standard, det samme er et B&O Premium Sound lyd-system med 10 høyttalere og et 360-graders kamerasystem som også gir oversikt rundt forhjulene på bilen.  Foto: Martin Jansen

Første Bronco ble designet av McKinley Thompson Jr. – den første afroamerikanske bildesigneren i den amerikanske bilindustrien.

Siste Bronco rullet av samlebåndet på Wayne Assembly-fabrikken utenfor Detroit i 1996, da mer familieorienterte SUV-er og crossovere hadde begynt å dominere markedet.

<b>HOLD FAST:</b> Seter trukket med skinn og kunstskinn. Legg merke til håndtaket til å holde seg fast i. 
HOLD FAST: Seter trukket med skinn og kunstskinn. Legg merke til håndtaket til å holde seg fast i.  Foto: Martin Jansen

Ikke helt ufarlig

Da Vi Menn testet Bronco i 1988, skrev Vi Menns bilekspert Terje Bjørnsen blant annet følgende: «Innvendig i Bronco’en er det rene stue-stemningen. Stolene er tykke, velpolstrede og med armlener på begge sider. Det er nesten så behagelig at du har lyst til å bli sittende, selv om kjøreturen er over. Utstyrsnivået er som det sømmer seg en amerikansk bil, med aircondition, el.vinduer, radio/kassettspiller, cruisekontroll osv. Alt til drøye 221 000 kroner …»

At V8-motoren med 188 hester slukte over to liter på mila, gjorde at det ble ganske kostbart å fylle opp den 120 liter store tanken. Helt ufarlig var den heller ikke. En norsk regel gjorde at sidevinduene måtte være dekket til, noe som ga tilnærmet null sikt i lyskryss hvor man ikke kunne kjøre vinkelrett på veien.

<b>VINTERDEKK PÅ:</b> Bronco blir enda tøffere med standarddekkene, som er all-terrain-dekk fra Bridgestone. 
VINTERDEKK PÅ: Bronco blir enda tøffere med standarddekkene, som er all-terrain-dekk fra Bridgestone.  Foto: Martin Jansen

Som første generasjon

I fjor lanserte Ford en helt ny Bronco, men det var lenge tvil om den i det hele tatt ville finne veien til Europa, langt mindre Norge på grunn av utslippsregnskapet.

Et CO2-utslipp på 338 gram per kilometer er mye, men Ford Norge har tatt et begrenset utvalg Bronco til Norge. Det dreier seg om versjonene Outers Banks og den enda mer offroad-orienterte Badlands, som vi har testet.

Det begynner å bli lenge mellom hver gang du kan få kjøpt en SUV med sekssylindret bensinmotor via merkets eget forhandlernettverk. I dette tilfelle Ford Norge.

Litt lavere: Outer Banks har litt lavere bakkeklaring enn Badlands, kommer med stigtrinn og uttrekkbart bagasjeromsgulv.
Litt lavere: Outer Banks har litt lavere bakkeklaring enn Badlands, kommer med stigtrinn og uttrekkbart bagasjeromsgulv. Foto: Produsent

Som første generasjon er nye Bronco utstyrt med sekssylindret bensinmotor, men nå dreier det seg om en 2,7-liters Ecoboost V6 med twinturbo som leverer 335 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 563 Nm. Overføringen foretas av en 10-trinns automatkasse.

<b>PISTOLSKJEFTE:</b> Dette håndtaket er til god hjelp når du skal inn i bilen. Badlands-versjonen har raus bakkeklaring, men ikke stigtrinn. 
PISTOLSKJEFTE: Dette håndtaket er til god hjelp når du skal inn i bilen. Badlands-versjonen har raus bakkeklaring, men ikke stigtrinn.  Foto: Martin Jansen
Bilen har oppdragelse: Brusopptrekker på bakre stolpe. Kanskje ikke fryktelig nyttig, men et morsomt påfunn.
Bilen har oppdragelse: Brusopptrekker på bakre stolpe. Kanskje ikke fryktelig nyttig, men et morsomt påfunn. Foto: Produsent

Knappeparadis

Førermiljøet er elbilenes ofte spartanske innredning rake motsetning. Her er det massevis av tøft utformet innretninger for den som liker den analoge følelsen og knapper å trykke på. Som den tøffe knapperaden for terrengstøtte på toppen av dashbordet og de seks AUX-inngangene i taket.

GIMMICK: Flaskeåpneren bak baklysene er en noe uvanlig innretning på en bil.
GIMMICK: Flaskeåpneren bak baklysene er en noe uvanlig innretning på en bil. Foto: Ford.com

Tøffe er også de pistolskjefte-lignende håndtakene som du kan bruke til å dra deg inn - eller egentlig opp - i cockpiten. Eller bare for å holde deg fast i.

Luftigere: Dørene kan tas av på begge Bronco-versjonene.
Luftigere: Dørene kan tas av på begge Bronco-versjonene. Foto: Produsent

Som en Jeep Wrangler har Bronco dører og takpaneler som kan tas av. At den har flaskeåpner integrert i karosseriets rammeverk er neppe veldig viktig utstyr, men et artig påfunn - en lekenhet som amerikanerne er ganske alene om.

Les også: Test: Jeep Wrangler Rubicon 4xe - Vi digger denne bilen

Kostbare saker

<b>LUFTIG:</b> God plass til beina - og resten av kroppen. 
LUFTIG: God plass til beina - og resten av kroppen.  Foto: Martin Jansen

Vi fikk ikke satt Bronco på prøve i terrenget, men det ble noen mil på landeveien. Du sitter som en konge med god oversikt.

Setene er komfortable og Bronco krenger mindre i svingene enn en kanskje skulle forvente av en så høyreist bil.

Den er absolutt ikke ukomfortabel, men er en vegg av en bil, noe som gir mye støy fra vindsus når du kommer opp i over 90 km/t.

Bronco er ikke like tørst som versjonen vi testet i 1988, men et oppgitt forbruk på 1,4 liter per mil er likevel mye.

Og når bilen koster nesten 1,8 millioner kroner, så skjønner man at Bronco er for spesielt interesserte og at den kommer i et begrenset opplag til Norge.

Avledet av krig og Mustang

Utgangspunktet for Bronco var andre verdenskrig da Ford bygde mer enn 270 000 jeep-er for US Army. – Erfaringene tok vi med oss videre og etablerte et prosjekt med kodenavn Bronco i 1963, sier Ford-arkivar Ted Ryan til The Detroit News. Bronco er slang for en utemmet hest. Prosjektet fikk grønt lys av Ford-bossen Lee Iacocca, som sammen med Donald Frey hadde mye av æren for megasuksessen Mustang.

<b>HISTORISK:</b> Ford Bronco anno 1966.
HISTORISK: Ford Bronco anno 1966. Foto: Produsenten

Bronco var et resultat av Fords erfaring med militærkjøretøyer og nettopp Mustang. Med Bronco skapte Ford et helt nytt segment som de delte med International Harvester Scout og Jeep CJ-R (forløperen til Wrangler).

1996: Produksjonen av Bronco opphørte i 1996.
1996: Produksjonen av Bronco opphørte i 1996. Foto: Produsent

Ford hadde ifølge The Detroit News flere alternative navn på blokka før Bronco ble satt i produksjon: Bravo, Gaucho, Explorer, Rustler, Sprint, Trail Blazer, og faktisk Wrangler, ble vurdert. Fra å være en rustikk, lastebil-lignende doning, utviklet Bronco seg etter hvert til å bli en større og mer luksuriøs SUV i mellomsjiktet i USA.

TEKNISKE DATA

Ford Bronco Badlands

Motor, cm³: 2694

Sylindre: 6

Gir: 10-trinns automat

Effekt, hk: 335

Dreiemoment, Nm: 563

Egenvekt, kg: 2343

Bagasjeromsvolum, liter: 546-1804

Tilhengervekt, kg: 1000

Lengde/bredde/høyde, cm: 480/194/196

Akselavstand, cm: 295

Bakkeklaring, cm: 26,1

Vadedybde, cm: 80

Standard dekkdimensjon: 285/70R17

Forbruk, WLTP l/mil: 1,4

CO₂-utslipp, g/km: 338

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,2

Toppfart, km/t:  160

Pris, fra kr: 1 768 400

Pris, testbil kr: 1 781 400

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2023

Denne saken ble første gang publisert 16/11 2023, og sist oppdatert 05/04 2024.

Les også