Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi

Den er lekker, den er rommelig, den kjører knallbra, og den har en perfekt drivlinje. Synd prisen er alt annet enn perfekt...

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig drivlinje

+ Flotte kjøreegenskaper

+ Lekker – både utvendig og innvendig

+ Flott ergonomi

- Pris på bil og utstyr

- Skal ha litt bensin

- Ikke kollisjonstestet

Den vakre Audi A5 er ikke blitt mindre vakker med to dører til og en kombibakluke. Bare mer praktisk. Dessuten er testbilen bestykket med en av de beste drivlinjekombinasjonene vi kan tenke oss; en relativt sprek og behagelig, turbomatet bensinmotor, paret med automatgir og firehjulstrekk.

Bilen plasserer seg et sted mellom Audis egne A4 og A6, men skiller seg likevel ganske så mye fra disse - både hva utseende og opplevelse angår.

Biler som dette, altså med coupéform, men fire dører, kalles gjerne firedørscoupéer. De er ganske enkelt kombicoupéer, uten at det har noen som helst betydning.

Kjøreegenskaper: 6

A5 Sportback er en nydelig bil å kjøre. Understellet er herlig avstemt. Den har masser av storbilfølelse, med flott komfort og deilig stabilitet, likevel er den lettkjørt, trivelig og sporty når svingene kommer tett. Bilen gir gode tilbakemeldinger, uten å være masete og slitsom. Den er ingen sportsbil, og kunne hatt enda bedre styrefølelse for den virkelig aktive kjøreturen, men gir likevel hverdagssportslighet i store mengder.

Motor: 6

Den turbomatede toliteren har masser av kraft, både på lave turtall, i mellomregisteret og på toppen. Dette akkompagneres med trivelig lyd, som oppfordrer til turtallsbruk.

Dobbeltclutch-S tronic-girkassen med sju trinn gjør en fullgod jobb uten menneskelig inngrep, og henter hele tiden det beste fra motoren. Den girer svært raskt, og behagelig. Noen ganger kunne den vært enda kjappere i reaksjonen, men man har jo muligheten til å gire manuelt, også.

Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 6

Tekniske data Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic

MOTOR, CM3: R4, 1984

EFFEKT, HK VED O/MIN: 211/4300-6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1500-4200

EGENVEKT, KG: 1690

TILHENGERVEKT, KG: 1700/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 471/185/139

BAGASJEROM, LITER: 480-980

DEKKDIMENSJON: 245/40R18Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,75

CO2-UTSLIPP, G/KM: 174

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,6

TOPPFART, KM/T: 241

PRIS FRA, KR: 647 500

PRIS TESTBIL, KR: 826 500

Med 211 hk og 350 Nm - sistnevnte holder seg på dette hele veien mellom 1500 og 4200 o/min - er A5 Sportback en kvikk bil. S tronic-dobbeltclutchautomaten henter hele tiden ut det beste fra motoren, og bidrar til svært hyggelige prestasjoner. 0-100-sprinten er oppgitt til 6,6 sekunder, og toppfarten skal være 241 km/t.

Testmålingene imponerer; den ikke bare oppleves som kvikk, den er det også. Forbikjøringsintervallene går unna på kort og trygg tid. Det hjelper også i det daglige at det høye dreiemomentet er tilgjengelig over et så stort område; man behøver ikke så mange girskift, og kreftene er alltid til stede.

Eksteriør: 6

Audi A5 er en lekker bil. Og den ble ikke noe mindre lekker i Sportback-utgave. Særlig snuta er lekker; du ser med en gang at det er en A5 du møter, og ikke bare en vanlig A4. Den ser mye flottere ut enn en vanlig A4, og gjør samtidig ganske mye for å skjule hvor stor den faktisk er.

Taklinjen faller mye bakover, noe som kunne gått på bekostning av den innvendige plassen. Men Audi har gjort et smart grep, som gir plass til hoder der bak.

Interiør: 5

Kvalitetsopplevelsen, ergonomien og utseendet er som i andre Audi-modeller; herlig. Vår testbil er ganske så påkostet, noe som gir ekstra krydder for opplevelsen. Plassmessig savner vi ingen ting foran, og på tross av at taket skråner sterkt bakover er det god plass i baksetet. Audi har nemlig lagd to utsparringer i taktrekket, som gir ekstra hodeplass. Dette hjelper; selv om det fortsatt ikke er enormt med takhøyde i A5 Sportback, har man det bra.

Bagasjerommet er også av trivelig størrelse, nærmere bestemt 480 liter før du legger ned bakseteryggene. Da får du 980 liter å fylle. Kombicoupé-bakluka - den er hengslet i bakkant av taket - gjør inn- og utlasting til en enkel affære. Den gjør imidlertid at høyden ikke blir spesielt god.

Komfort: 5

Understellet er svært godt avstemt, og på tross av sportsunderstell - ikke S line-understell - og 18-tommere har den ingen problemer med å holde hjulene på bakken. Det verken slår eller banker når brå ujevnheter møtes. De brede dekkene - 245 millimeter brede, for å være presis - høres riktignok, men likevel er dette en svært behagelig bil å være i.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 7,7

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,6

STØY TOMGANG, dBA: 41,7

STØY 50 KM/T, dBA: 63,9

STØY 80 KM/T, dBA: 67,6

STØY 100 KM/T, dBA: 68,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,96

Sikkerhet: 4

Verken A5 eller A5 Sportback er kollisjonstestet av EuroNCAP i skrivende stund. Men lillesøster A4 fikk fem av fem stjerner i en fersk test, der voksenbeskyttelse endte på 93 prosent, barnebeskyttelse 84 prosent, fotgjengersikkerhet fattige 39 prosent og sikkerhetssystemer 71 prosent.

I 2004 fikk storesøster A6 fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet, fire av fem for beskyttelse av barn, og bare en av fire for fotgjengersikkerhet.

A5 Sportback er bestykket med alt vi ønsker oss av sikkerhetsutstyr, i tillegg til at kjøreegenskapene og firehjulstrekksystemet bidrar til å øke sikkerhetsnivået ved kjøring.

Pris/utstyr: 2

A5 Sportback har i utgangspunktet en relativt hyggelig prislapp; med 180-hesters turbomotor blir den din for 430 800 kr i skrivende stund. Det er under 30 000 kr mer enn for en A4 sedan med samme motorisering. Testbilen, med 211-hesters, turbomatet toliter, firehjulstrekk og S tronic-automatgir, begynner på 647 500 kr. Det er rundt 65 000 kr mer enn for en tilsvarende A4.

Foto: Andreas Handeland

647 500 kr er mye for en bil. Men så er dette også en veldig fin bil. Med det man må ha av utstyr. Utfordringen er at bilen gjerne også skal ha litt ekstra godis, og på sedvanlig Audi-vis er ekstrautstyrslista omfattende. Noe av utstyret har fornuftig prislapp, mens enkelte elementer er ordentlig kostbare.

Testbilen, som ruller på 18-tommere, har utvidet navigasjonssystem, utvidet skinnpakke, sportsseter og litt av hvert av elektronisk utstyr for økt komfort, sikkerhet og glede, koster 826 500 kr. Uten at den oppleves som overdådig utstyrt.

Miljø: 3

På tross av at bilen har 211 hk, firehjulstrekk og automatgir, er snittforbruket etter EU-normen oppgitt til 0,75 l/mil. CO2-utslippet skal være 172 g/km.

Vår forbruksmålingsrunde, som setter en del høyere krav til en bil enn EU-syklusen, siden den i større grad foregår med stigninger og raskere veipartier, akkurat slikt så mange av oss kjører på til daglig, ga 0,96 l/mil i snitt. Det er ikke voldsomt imponerende. Men vi veit også at denne bilen kan kjøres mer nøysomt enn dette om man virkelig går inn for å kjøre økonomisk.

Foto: Andreas Handeland

Foto: Andreas Handeland

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 826400

Konklusjon

Audi A5 Sportback er lekker å se på, og med sportsunderstell og 18-tommere har den nydelig balanse mellom det komfortable og det sportslige. Drivlinjen er herlig, og bidrar til å gjøre dette til en året-rundt-gledespakke.

Det koster imidlertid så mye at en firer på terningen i totalkarakter er alt vi kan strekke oss til. Særlig når du putter på litt ekstra utstyr - noe man gjerne gjør på en bil som dette.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A5
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag