Tesla Model S P85D er en av de aller raskeste bilene vi har testet. Den raskeste fram til nå, faktisk. Nylig gjorde den illsinte, femsylindrede Audi RS3 kort prosess på P85D i våre akselerasjonsmålinger - både i mellomakselerasjon (60-100 og 80-120 km/t) og 0-100 km/t.

Den elleville RS3-en gjorde 0-100 km/t på 3,9 sekunder - på våt asfalt!

Rekorden står definitivt for fall. Nå som P90D-drivlinjen med «Ludicrous-mode» og launch-kontroll er på plass i Model S og kommende Model X, venter vi egentlig bare på en tilgjengelig bil og en snøfri testbane.

På typisk elmotor-vis er kreftene tilgjengelig fra start. Her er det ingen turbo som må spoles igang og turbotrykk som må bygges opp. Her er det full kraft fra gasspedalen trykkes mot gulvet. Og det er ikke småtteri de to elmotorene pumper ut til hvert sitt hjulpar. Total ytelse er 469 hestekrefter, men  aktiverer du «Ludicrous-mode», justeres ytelsen opp til 532 hestekrefter og voldsomme 967 Newtonmeter.

Det gir fenomenale akselerasjonsegenskaper. Tesla lover en 0-100 km/t-tid på ned mot tre sekunder for Model S P90D (Tesla bruker en testprosedyre der de trekker fra tiden for de første 30 centimeterne for det de kaller «rollout», altså en rullende start).

Model X P90D er nesten like kjapp. Så kjapp at bilnettstedet Dragtimes.com hevder den er verdens raskest akselererende serieproduserte SUV. Oppgitt 0-100 km/t-tid i Ludicrous-mode er 3,4 sekunder!

I Dragtimes.com's akselerasjonsmålinger gjorde Model X P90D 0-100 km/t på 3,357 sekunder. Det er omtrent det samme som Top Gear klarte med Model S P90D med det samme gps-baserte testutstyret vi bruker i våre tester.

Her følger tre videoer av akselerasjonen i Model X P90D.

https://www.youtube.com/watch?v=sZ5xJuOYQBE

https://www.youtube.com/watch?v=5l19X6xrlJc

https://www.youtube.com/watch?v=CXFeYHufFKk

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!