Vi vet at tro kan flytte fjell. Etter VM i Falun er vi temmelig sikre på at Petter Northug også kan flytte fjell. Men vi var ganske sikre på at en Mercedes S-klasse ikke kunne flytte fjell. Inntil nå.

For innimellom kommer det biler med muskelmasse som urjotnen Yme. Som Brabus 900 Rocket.

Som navnet indikerer har den 900 hestekrefter, som er 270 hestekrefter mer enn bilen den er basert på, Mercedes S65 AMG, som i utgangspunktet er en fryktinngytende affære når det kommer til ytelser. S65 AMG har en 5,5-liters V12-motor med to turboer som yter hele 630 hk og har et dreiemoment på 1000 newtonmeter. 0-100 km/t går unna på 4,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.

Vill, villere, Brabus

Voldsomme tall, men peanuts sammenlignet med Brabus 900. Den tyske tuningspesialisten Brabus har boret og økt sylindervolumet fra 5,5 liter til 6,3 liter. De to AMG-turboene er erstattet med Brabus' egne turboladere med større kompressorenhet, større turbin, samt modifisert eksosmanifold. Innsug og rør i Brabus-motoren er gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.

Resultatet er en S-klasse som yter 900 hk allerede ved 5500 omdreininger, om massive 1500 Nm ved 4200 omdreininger. Det får selv Tesla Model S P85D til å blekne.

Toppfarten er på minst 350 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Slike ytelser krever sitt av bilen, og den kommer med Brabus’ high performance limited slip-differensial. De som kjøper bilen kan velge mellom 21- eller 22-tommers felger kledd med henholdsvis 255/35 ZR- og 295/30 ZR-dekk - eller 255/30 ZR- og 295/25 ZR–dekk fra Continental, Pirelli eller Yokohama.

Innvendig underholdning

Dessuten er den utstyrt med diverse skjørt, lepper og spoilere i karbon som skal øke lufting og marktrykket. Brabus Airmatic Sport-system har den også. Dette er en spesialutviklet kontroll for luftfjæringen som gjør at bilen kan senkes 15 millimeter lavere enn S65. Sikkert gunstig dersom man skal gi flatt jern på autobahn.

Brabus 900 kommer med et omfattende infotainmentsystem som Brabus kaller iBusiness, noe som betyr at det er fundamentert på Apple-produkter,

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!