Range Rover Evoque Cabriolet

Noe av det særeste du kan kjøpe

Er dette noe for deg?

FIRESETER: Baksetene er relativt trange, så her er det i hovedsak plass til to voksne og litt bagasje.

FIRESETER: Baksetene er relativt trange, så her er det i hovedsak plass til to voksne og litt bagasje.

Publisert

De siste årene har bilbransjen utviklet nye nisjer fortere enn du kan si Mitsubishi. Denne gangen er det Land Rover som har kommet på banen med det de kaller verdens første luksus-SUV-cabriolet. Det har riktignok vært en del SUV-lignende cabrioleter tidligere, men de færreste har vært spesielt luksuriøse.

For noen år siden prøvde Nissan seg med en takløs versjon av SUV-en Murano, men den ble aldri solgt i Norge. Nissans forsøk på å tiltrekke seg kunder som manglet både smak og praktisk sans feilet imidlertid spektakulært i USA, og da bilen gikk ut av produksjon i 2014 hadde de solgt langt under 10 000 biler totalt. Nå skal altså Land Rover prøve seg på det samme.

Evoque finnes allerede i en todørs coupé-versjon, og denne danner basisen for cab-modellen. Range Rovers minstemann er allerede relativt trang på alle måter, og det blir på ingen måte bedre når man fjerner taket. Range Rover selv skriver i pressemeldingen som følger lanseringen at bilen har fått et “generøst bagasjerom på 251 liter”. Det er akkurat like mye som minibilen Volkswagen Up kan skilte med - ikke spesielt generøst, med andre ord. Til Range Rovers forsvar er det heller ikke så mye dårligere enn andre kabrioleter der ute, men disse er som regel ganske mye mindre enn Evoque.

251 LITER: Bagasjerommet er på størrelse med det du finner i minibilen Volkswagen Up.

251 LITER: Bagasjerommet er på størrelse med det du finner i minibilen Volkswagen Up.

Ikke spesielt sportslig

Da vi testet Evoque tilbake i 2011, var vi ikke spesielt imponert over de dynamiske egenskapene. Dermed er det vanskelig å tro at denne versjonen skal være spesielt mye bedre. Det er med andre ord en cabriolet som ikke har noen som helst sportslighet i seg og en SUV uten de praktiske egenskapene man forventer. Land Rover er imidlertid kjent for terrengegenskapene sine, så hvis du har lett etter en kabriolet til å kjøre i skogen med, kan denne være noe for deg. Vi mistenker imidlertid at det ikke er så veldig mange av dere.

Evoque kabriolet kommer til Norge på vårparten neste år, og prisene er ikke klare enda. Salgssjef hos den norske importøren, Jakob Moer Aanonsen, bekrefter imidlertid at en pris som ligger et sted mellom 50 og 100 000 høyere enn de tradisjonelle variantene er sannsynlig. Det vil bety en startpris godt over halvmillionen for en dieseldreven versjon.

Til tross for at det er snakk om en ekstremt sær bil, sier Aanonsen at de har flere konkrete interessenter. - Basert på interessen regner vi med å selge rundt 20 av disse bilene i Norge, sier han til Klikk.no

LEKRERE: Nissan Murano ble ingen salgssuksess i cab-versjon. Range Rover Evoque er i det minste mye penere å se på enn japaneren.

LEKRERE: Nissan Murano ble ingen salgssuksess i cab-versjon. Range Rover Evoque er i det minste mye penere å se på enn japaneren.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning