prøvekjørt: TOYOTA HILUX AT 35

40 mm løft på fjæringen foran og bak høres lite ut

Skulle man tro...

Pluss ikon
TØFFING: Nye Toyota Hilux med Arctic Trucks-ombygging og filmeffekter. (FOTO: Martin Jansen)
TØFFING: Nye Toyota Hilux med Arctic Trucks-ombygging og filmeffekter. (FOTO: Martin Jansen)
Sist oppdatert

Toyota Hilux ble fjorårets mest solgte pickup med 1223 solgte biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikkens statistikk. Året før var det Isuzu D-Max, men en helt ny Hilux har ført bilen til topps på salgsstatistikken med VW Amarok og Ford Ranger som de argeste konkurrentene. Bildet kan endre seg når en ny Isuzu D-Max kommer senere i år.

Hilux regnes av mange som pickup-kongen i Norge, mye takket være renommeet som nærmest uslitelig. Det finnes utallige fanklubber og statusen som driftssikker med utrolige tåleevner er sikret for evig og alltid - ikke minst takket være Top Gears etter hvert så legendariske forsøk på å ta livet av en Hilux.

Vi testet helt nye Hilux rett før jul i fjor (Vi Menn Bil nummer 6) mot Ford Ranger og Nissan Navara. Med 2,4-liters motor med 150 hk og 400 Nm, syntes vi den var treg sammenlignet med de andre. Versjonen det her er snakk om har derimot den samme 2,8-liters motoren med 177 hk og 450 Nm som Land Cruiser. Vi synes motoren kler Hilux bedre. Den dårlige nyheten er at 2,8-motoren ikke er å få i Norge på Hilux. For denne bilen er importert fra Russland av Arctic Trucks tidlig i 2016 slik at bilen skulle rekke å være med i filmen "Børning 2".

Store dekk

Trekker 3,5 tonn

Hilux med mykt demperoppsett kan trekke 3,2 tonn, som er noe mindre enn de tøffeste konkurrentene. Men gladmeldingen til de som trenger å trekke maks er at Hilux nå er å få med Heavy Duty-fjæring som gjør at den kan trekke 3,5 tonn.

Den er løftet 40 mm på fjæringen foran og bak, og det er gjort plass til 35-tommers Nokian-dekk under skjermbredderne. LT2 AT 35-dekket leveres både med og uten pigg med dimensjonene 315/70 R17. Dekkene veier rundt 25 kilo og har et volum på 600 liter på tung last. Den tette seipingen bedrer grepet på snø, mens de store sporene skal lede vann og slaps bort fra mellom dekk og underlag. Det skreddersydde stålbeltet er forsterket i skulderområdet, med over 60 prosent mer stål enn for vanlige privatbiler.

LT2 AT 35 var inntil nylig det største Hakkapeliita-dekket, utviklet i samarbeid med Arctic Trucks. Men nå har de to selskapene også utviklet et 44-tommers dekk for ekstreme forhold.

Komfort

Utstyrspriser

Priser ombygging og utstyr:

AT 35: 168 750 kroner

AT 37: 205 000 kroner

Sperrepakke Hilux fra ARB pris pr. aksling: 30 000 kroner

Veltebøyle: 14 810 kroner

Vinsjpakke foran og bak DV9.5rsi vinsj med hengerfeste: 52 251 kroner

Viair onboard kompressorpakke (opp til AT35”) med tank: 16 500 kroner

Skidplate under radiator/motor/ gearkasse: 8600 kroner

Snorkel: 14 000 kroner

Frontbøyle EU godkjent: 8633 kroner

Arctic Trucks-ombyggingen gir Hilux et mykere oppsett og en mer komfortabel kjøreopplevelse enn originalen, mye takket være Fox-dempere. Ombyggingen og de store dekkene øker fremkommeligheten, særlig på snø dersom du justerer dekktrykket ned til mellom 4 og 5 PSI (0,27-0,34 bar) eller lavere. Vi merker litt ekstra vibrasjon og sus i bilen noe som skyldes reservehjulstativet på planet (21.383 kroner) som sikkert er en kul filmrekvisitt, men som stjeler hele lasteplasset og som gir fra seg en vibrasjonslyd du ikke vil ha. Det digre lysracket på taket til 57 000 kroner som ikke er lovlig og som kun ble bygget for filmens skyld, bidrar heller ikke til bedre kjøreopplevelse, men ser barskt ut og lyser opp hele skogen. I tillegg har Børning-Hilux helfoliering (31 205 kroner), veltebøyle (13.465 kroner) og frontbøyle med lys (23 373 kroner). Den ser definitivt tøff ut, er mer komfortabel over ujevnhetene enn originalen, men vi skulle gjerne vært reservehjulstativet og lysriggen foruten. Vi er også litt skeptiske til den blanke syvtommers berøringsskjermen på dashbordet som vi synes er upresis og treg å betjene mens vi kjører.

Da vi kjørte Hilux (personbilregistrert) med 2,4-liters motor gjennom vår faste testrunde, endte vi opp med en forbruk på 0,78 l/mil (EU-oppgitt mål 0,72 l/mil). Vi kjørte ikke AT35 gjennom samme testrunde, men kjørecomputeren viser er forbruk over literen mila med mest landeveiskjøring.

Nøkkelfakta: Hilux med mykt demperoppsett kan trekke 3,2 tonn, som er noe mindre enn de tøffeste konkurrentene. Men gladmeldingen til de som trenger å trekke maks er at Hilux nå er å få med Heavy Duty-fjæring som gjør at den kan trekke 3,5 tonn.

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2017, og sist oppdatert 02/11 2017.

Les også