test: Isuzu D-Max

Grovkornet

Isuzu D-Max har fått mindre motor. Det er ikke bare positivt.

Pluss ikon
D-MAX: Prisen er D-Max' beste salgsargument. (FOTO: Martin Jansen)
D-MAX: Prisen er D-Max' beste salgsargument. (FOTO: Martin Jansen)

Lastebilprodusenten Isuzu lagde sin første pickup i 1963. Siden har selskapet solgt over seks millioner av sorten på verdensbasis. Nå er en ny D-Max på plass med kosmetiske endringer på eksteriør og interiør. Under panseret har det skjedd mer. 2,5-turbodieselen med et sylindervolum på 2499 cm³, er blitt erstattet av en versjon med mindre slagvolum uten Ad Blue-tilsetning.

SOM FØR: Førermiljøet er tilnærmet uforandret sammenlignet med forgjengeren. (FOTO: Martin Jansen)
SOM FØR: Førermiljøet er tilnærmet uforandret sammenlignet med forgjengeren. (FOTO: Martin Jansen)

1,9-literen er har én hestekreft mer og lavere dreiemoment. Den skal imidlertid ha høyere dreiemoment på hjulene, noe som skal gi D-Max raskere akselerasjon over hele fartsområdet enn dagens versjon. En egenutviklet turboteknologi sørger for mer kraft og raskere respons. Vår målinger viser at den er marginalt raskere enn forrige generasjon. Nye D-Max er raskere enn Hilux i mellomakselerasjon, men tregere enn Navara og Ranger som begge har mer hester og dreiemoment.

Høyere forbruk og støy

SKJERM: Den åttetommers skjermen fra Alpine i midtkonsollen er ny. 
 (FOTO: Martin Jansen)
SKJERM: Den åttetommers skjermen fra Alpine i midtkonsollen er ny. (FOTO: Martin Jansen)

D-Max kommer med helt ny sekstrinns automatgir, som vi synes maser mye under press. Det må stadig gire ned i motbakker. Testforbruket ender på 0,85 l/mil. Det er høyere enn trippforbruket som ifølge kjørecomputeren var på 0,76 l/mil – og det oppgitte EU-forbruket på 0,7 l/mil.

TØFFING: Isuzu D-Max er en rustikk pickup. Mindre slagvolum til tross, den trekker og laster like tungt som før. (FOTO: Martin Jansen)
TØFFING: Isuzu D-Max er en rustikk pickup. Mindre slagvolum til tross, den trekker og laster like tungt som før. (FOTO: Martin Jansen)

Dommen

Nye D-Max er en ujålete, rustikk og solid arbeidshest, men vi synes ikke den representerer noe nevneverdig løft sammenlignet med 2,5-literen. Det holder antagelig likevel i konkurransen. Nyttelasten og trekkegeskapene er fortsatt blant de beste, den virket like dønn solid som tidligere, og prisargumentet kan ingen ta fra den.

I tillegg er det høyere enn da vi testet 2,5-literen i 2014 – i samme testrunde. Da endte vi med et snittforbruk på 0,81 l/mil.

Ifølge Isuzu skal nye D-Max støye mindre. Da vi testet D-Max i 2014 syntes vi den støymessig klarte seg brukbart i pickupklassen. 70,5 dBA i 100 km/t var et akseptabelt resultat, omtrent som i en moderne småbil.

TEKNISK DATA: Isuzu D-Max6AT (dobbel cab)
TEKNISK DATA: Isuzu D-Max6AT (dobbel cab)

Våre målinger viser at nye D-Max støyer mindre på tomgang enn forgjengeren, men ikke i fart. Den kommer heller ikke godt ut av sammenligningen med konkurrentene når det gjelder støy. Bilen vi testet sto på piggfri vinterdekk. De støyer ventelig mer enn sommerdekk, hvis ikke motoren uansett hadde overdøvet det.

Mer utstyr

Plus og minus

Pluss

Pris og praktiske egenskaper

Minus

Drivlinje. Støy

Førermiljøet er stor sett som før. Brukervennlig, men fortsatt er det hardplasten som dominerer. Den 6,2-tommer store skjermen i toppen av midtkonsollen er erstattet av en åttetommers multimedieenhet fra Alpine. Kartvisning og ryggekameraet er bra, men for øvrig blir vi ikke helt fortrolige med brukergrensesnittet. Sammenlignet med for eksempel Sync 3 i Ford Ranger er dette milevis unna.

Mer gledelig er det at D-Max kommer med mer komfortutstyr, som LED-kjørelys, 18-tommers aluminiumsfelger, bedre skinnseter, bakkestartassistent (hill holder), nedoverbakkeassistent opptil 30 km/t (hill descent control) og åtte høyttalere (double cab).

Denne saken ble første gang publisert 08/10 2017, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også