Prøvekjørt: Skoda Superb 2008

Stolt storebror

Med sin helt nye Superb tar Skoda lite hensyn til VW-gruppens andre modeller. Her er det full gass, i fullt alvor.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært god plass bak

+ Motoriseringer og ytelser

+ Pris

- Litt stumpete understell

- Ingen svingmester

Tekniske data: Skoda Superb 2.0 TDI DSG

  • Motor:R4, 1968 ccm
  • Ytelse, hk ved o/min: 140 v/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min:320 v/1800
  • Egenvekt, kg:1512
  • Bagasjerom, l:565 - 1670
  • Forbruk EU-mix, l/mil:0,68
  • CO2-utslipp, g/km:177
  • 0-100 km/t, sek:10,2
  • Toppfart, km/t:205
  • Dekkdimensjon:205/55 R16
  • Pris fra, kr:356 400

Mer info finner du her.

Dette er andre generasjon Skoda Superb, og den kommer til en forhandler nær deg til høsten. Vi har prøvekjørt bilen, og den leverer absolutt varene. I tillegg får du et hav av alternativer å velge blant, både med tanke på utstyr og motorer.

Kjøreegenskaper: 3

Med en akselavstand på vel 2,7 meter, ligger det i kortene at bilen byr på komfort. Dette er ikke bilen du slenger inn i en sving og gir bånn jern, for så å bli dratt ut av svingen igjen. Ikke engang med V6'eren under panseret. Den har likevel et harmonisk chassis som er fast og fint, og som tar imot underlaget på en tilfredsstillende måte. Demperne sliter litt med retur i de kvasseste traversene, men dette er et problem de fleste biler i dag sliter med.

Motor: 4

Det blir flust av motorer å velge blant, men i Norge er det klart at den 1,4 liters bensinmotoren vil sjarmere mange. 125 lekne hestekrefter passer bilen godt, for selv om bilen er stor, så er den ikke nevneverdig tung. VW-gruppens kjente 1,9 TDi blir selvfølgelig et av alternativene, og da er utslippet nede på 136 g/km. Slikt passer norske avgifter godt. Begge motorene fungerer helt fint i Superb. Du kan velge manuell eller DSG automatgir. Sistnevnte er 7-trinnsversjonen som ble lansert for ikke lenge siden.

Ytelse: 4

I og med at Superb er bestykket med gruppens nyeste motoralternativer, så har den også motorer som er svært kultiverte, og med dreiemoment fra lavt turtall uansett hvilken du velger.

1,4-literen byr på maksimalt moment allerede fra 1500 o/min. Det ligger der til 4000 omdreininger, hvor effekttoppen tar over. Dermed blir det ingen hull, og nettopp dette gjør de små motorene så kjørevillige. Skulle du trenge mer krefter enn folk flest, så blir også 160-hesteren fra 1,8-literen å finne i Superb. Da har du flust å ta av.

1,4-literen gjør unna 0-100 km/t på 10,5 sekunder, og har en toppfart på 201 km/t. Om du velger diesel og 1,9 Tdi-motoren, blir tallene henholdsvis 12,5 sekunder og 190 km/t.

Interiør: 4

Det første som slår oss, er at dette interiøret er hentet fra Passat, men etter hvert ser vi at det er mer raffinert. De store plastflatene i Passat er her noe mer tildekket og ser mer innbydende ut. Og blanke kromringer rundt instrumentene er også delikat. Og velger du en godt utstyrt modell, så oser det mye og eksklusiv bil ut av nye Superb. Detaljene er heller ikke fraværende, som egen justering for varmen i baksetet, og medfølgende paraply i en egen lomme i bakdøren.

Plassen er et kapittel for seg. Bak har du beinplass som selv den mest langbente diva skal få problemer med å bruke opp, selv med platåsko. Hvem trenger en meter beinplass? Sikkert drosjenæringen.

Eksteriør: 4

Superb er ny, og ser også ny ut. Det forundrer oss litt at Skoda har fått lov å lage et såpass eksklusivt design på et merke de fleste tror skal være familiens billigste. For nye Superb er både pen og helhetlig. En skikkelig bonus finner vi i bakluken, som er todelt. Du kan velge om du vil åpne den som et lokk eller om du vil åpne den som en stor luke, hvor hattehyllen også løftes; da får du en gigantisk stor lasteåpning, og du kommer til det gigantiske bagasjerommet på en lett måte.

Komfort: 3

Som nevnt gir den lange akselavstanden svært god komfort på landeveien. Alt utstyret innvendig, og ikke minst plassen, er med på å gjøre Superb til en langtraver. Du har det bra, og støynivået er nær upåklagelig så lenge du ikke velger Greenline; denne er lettet for dempemasse, noe som gjør at støy fra hjulhus og vei slipper lettere igjennom. Til gjengjeld kjører du noe billigere.

Understellet er dessverre noe stumpete ved kryssing av traverser og hull i veibanen. Dette skyldes delvis kort fjæringsvei, som igjen er en nødvendighet på grunn av lang akselavstand.

I baksetet snakker vi virkelig komfort, spesielt dersom du plukker godis fra utstyrslisten. Da kan du få det så godt du bare vil. Hva med å ansette sjåfør?

Sikkerhet: 4

Du får inntil ni kollisjonsputer, hvorav én sitter under rattet; den skal beskytte knærne dersom uhellet er ute.

Alle modeller har det du trenger av elektroniske hjelpemidler som standard. Du kan deaktivere kollisjonsputen på passasjersiden dersom du ønsker det. Bak har du selvfølgelig ISO-fix, og barnesikring på dørene.

Av tilbehør kan du få utstyr som Bi-Xenon, lykter med hjørnebelysning, dekktrykksmåler og mye mer. Alt i alt har Superb en tilfredsstillende liste med sikkerhetsdetaljer. Så gjenstår det bare å se hva Euro NCAP sier, for den har ennå ikke vært kollisjonstestet av dem.

Pris/Utstyr: 5

Du kan i grunnen sy sammen den bilen du vil ha, og få de prisene du ønsker. Et ferdig sammensatt regnestykke er ennå ikke tilgjengelig, men importøren lover oss en startpris på under 300 000 kroner. Det kan se ut til å være en god deal, litt avhengig av hva startpakken inneholder.

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris

Konklusjon

Nye Skoda Superb er en stor og fornuftig bil. Motoralternativene er norgesvennlige, utstyr kan du få i fleng, og bilen ser relativt delikat ut. Når den også kjører som forventet, er den et godt alternativ for en kommende storbileier, særlig om du er i drosjenæringen.

Vår karakter

Se flere saker fra: Skoda Se flere saker fra: Test: Skoda Superb
Dette er Norges billigste bil

Test: Skoda Citigo 1,0 Green Tec Elegance, 2012

Dette er Norges billigste bil
Veil. pris: 156590

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Super bil – hvis du ikke har det travelt

Test: Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv.

Super bil – hvis du ikke har det travelt
Veil. pris: 291200

Ingen avskyelig snømann

Test Skoda Yeti 2,0 TDI CR 4x4 DSG, 2011

Ingen avskyelig snømann
Veil. pris: 444830

Noen smiler hele veien

Test: Skoda Superb stasjonsvogn 2,0 TDI 170 4x4, 2010

Noen smiler hele veien
Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn

Test: Skoda Superb Stv 1,4 TSI, 2010

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn
Veil. pris: 335850

God familiebil

Test: Skoda Octavia stv 1,6 TDI 4x4 Laurin&Klement

God familiebil
Veil. pris: 366900

- Kjøp heller vanlig Octavia

Test: Skoda Octavia Greenline stv, 2010-modell

- Kjøp heller vanlig Octavia
Veil. pris: 243600

Denne Skodaen får terningkast 6

Test: Skoda Fabia 1,2 TSI, 2010

Denne Skodaen får terningkast 6
Veil. pris: 189700

Stor og snill

Test: Skoda Fabia 1,9 TDi Sport 2007

Stor og snill
Høyrøstet sjarmør

Skoda Fabia 1,4 TDI

Høyrøstet sjarmør
Tsjekk forbruket

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline 2008

Tsjekk forbruket
Sparebluss

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI 2006

Sparebluss
Luksus til lavpris

Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG, 2008

Luksus til lavpris
Veil. pris: 356400

Super familiebil

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 140 DSG, 2010

Super familiebil
Veil. pris: 376300

Stolt storebror

Prøvekjørt: Skoda Superb 2008

Stolt storebror
Frakteksemplar

Langtest: Skoda Superb 2,0 TDI DSG Ambition

Frakteksemplar
Kjernefamiliebilen

Test: Skoda Octavia 1,4 TSI DSG stv, 2009-modell

Kjernefamiliebilen
Veil. pris: 295930

Skoda Octavia har alt

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009-modell

Skoda Octavia har alt
Pappa-racer

Test: Skoda Octavia RS 2008

Pappa-racer
Fristende familiepakke

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 2008

Fristende familiepakke
Lille tøffe-tøff

Test: Skoda Roomster Scout 1,9 TDI 2007

Lille tøffe-tøff
Fornuftig original

Test: Skoda Roomster 1,9 TDI 2007

Fornuftig original
Norges neste folkebil?

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Norges neste folkebil?
Dette er en god jukse-SUV

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 2WD, 2010

Dette er en god jukse-SUV
Veil. pris: 302800

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning