Lexus UX 250h E-four

Prøvekjørt: Lexus UX

Det er mye å like ved den nye UX – Urban Crossover på Lexus-språk. Spørsmålet er hvordan firehjulsdriften takler norske vinterforhold.

Pluss ikon
<b>BEST I BYEN:</b> Den nye Lexus UX er laget for «urbane utforskere». Så vil tiden vise om den også takler norske vinterforhold.
BEST I BYEN: Den nye Lexus UX er laget for «urbane utforskere». Så vil tiden vise om den også takler norske vinterforhold.
Sist oppdatert

STOCKHOLM (Vi Menn Bil/Side3): Det oser urban livsstil hele veien når Lexus inviterer verdenspressen til prøvekjøring av førseriebiler i Stockholm.

«Lexus UX er designet for den moderne, urbane utforskeren som søker en frisk, tidsriktig og dynamisk innfallsvinkel til luksuriøs bilkjøring», sier Chika Kako, utviklingsansvarlig for Lexus UX.

Ha-hm, ny årsbeste i verden for tåkeprat.

Hvordan de ordene klinger i ørene når du forserer de siste kilometerne til hytta gjennom snødrevet vet vi ennå ikke. For testsløyfene i Stockholm var lagt opp for den urbane utforskeren, hvem det nå måtte være.

De fleste norske byer kjører du gjennom på et kvarter, ikke er det mye å se og de aller fleste politikerne ønsker fossildrevne biler – uansett hvor mye «selvladende hybrider» de måtte være – dit pepper’n gror.

<b>F-SPORT:</b> Som andre Lexus-modeller får UX-serien en mer sportslig utstyrsversjon, med blant annet større 18-tommers hjul.
F-SPORT: Som andre Lexus-modeller får UX-serien en mer sportslig utstyrsversjon, med blant annet større 18-tommers hjul.

Men for ordens skyld: Skulle vi noen gang få lyst til å utfordre ettermiddagstrafikken i Paris, er det mye som tyder på at Lexus UX er i stand til å isolere deg fra den verste galskapen.

Få bilfabrikker er flinkere til å omsette sine visjonære og ofte luftige tanker om hvordan en bil skal føles til metall, skinn og kunststoff. Så jeg er ikke de minste overrasket når UX glatter over brolegningen foran Kungliga slottet og demper lyden fra grovasfalten på Medel-Svenssons innfartsveier.

Eller at den nyutviklede toliters bensinmotoren svarer med kun svak summing når du klinker gassen i bunnen for å rekke riktig fil i neste lyskryss.

<b>KATTEMYK:</b> Den nye toliters bensinmotoren spiller godt på lag med elmotorene og den trinnløse automatkassen.
KATTEMYK: Den nye toliters bensinmotoren spiller godt på lag med elmotorene og den trinnløse automatkassen.

Navigasjonen er nemlig også temmelig førserie og av typen «sving til venstre NÅ!». Mens all tidligere informasjon tyder på at ytterste høyre er helt korrekt, i likhet med det politiske landskapet her borte.

Men UX klarer de brasene også, 0–100 km/t går på 8,5 sekunder for den forhjulsdrevne varianten, mens den firehjulsdrevne «E-four» bruker 8,7 sekunder. Systemytelsen for bensin- og elmotorer samlet ligger på 178 hk.

Mange elementer bidrar til at det senker seg nettopp den kjølige, moderne luksusfølelsen Lexus sier det skal gjøre på førerplass. De toppspekkede Luxury og F-Sport-versjonene med elegant skinninteriør, muligheten for adaptivt hjuloppheng, den smidige drivlinjen og ikke minst de artige interiørdesignet er med på å sette stemningen.

<b>ANNERLEDES:</b> Kantete design og mange framspring skiller Lexus fra mange av konkurrentene innvendig.
ANNERLEDES: Kantete design og mange framspring skiller Lexus fra mange av konkurrentene innvendig.
<b>ELEGANT: </b>Skinninteriør og godt utstyrsnivå er med på å gi ordentlig luksusfølelse. Plassen er skreddersydd for fire og litt bagasje.
ELEGANT: Skinninteriør og godt utstyrsnivå er med på å gi ordentlig luksusfølelse. Plassen er skreddersydd for fire og litt bagasje.

Der de tyske produsentene slår hverandre i hodet med sømløst integrerte skjermer og dashbordstil, tør Lexus være annerledesbilen som har selvtillit nok til ikke å løpe i dragsuget etter Tesla.

Hvilket bringer oss tilbake til vinterkvelden med dårlig, norsk sleaføre. Vel – dragsuget etter den D-merkede Teslaen i front kan du nok glemme å henge deg på.

Kort fortalt er «E-four» en elmotor integrert i differensialen på bakakselen. ESP-systemet (VSC – Vehicle Stability Control i Lexus-terminologi) bestemmer når og hvor mye elmotoren skal bidra. Det gir i første rekke bedre grep ved akselerasjon på glatt underlag, men VSC-systemet kan også bruke elmotoren for å bedre stabiliteten. En viktig begrensing er at elmotoren på bakhjulene bare er i funksjon opp til 70 km/t.

<b>NATTENS DRONNING: </b>Dekorlys skal gjøre Lexus UX attraktiv når kveldsmørket senker seg over byen.
NATTENS DRONNING: Dekorlys skal gjøre Lexus UX attraktiv når kveldsmørket senker seg over byen.

Erfaringene med lignende systemer, for eksempel på Lexus egen NX, eller Volvos T8-modeller er at de fungerer best som starthjelp og gir god akselerasjon ut av svinger. De bidrar i liten grad til kjøredynamikken, slik vi opplever på mer avanserte mekaniske systemer, eller biler med en elmotor på hver aksel.

Men når Lexus UX kommer på norske veier i mars 2019 skal vi være blant de første som finner en snøflekk og ser hvordan det fungerer i praksis.

For selve bilen gir et godt førsteinntrykk. De kompakte crossovermodellene er svært populære om dagen, og Lexus UX utfordrer snobbe-konkurrenter som nye Audi Q3, Volvo XC40 og Mercedes GLA med annerledes design og ulike løsninger.

Prisene er ennå ikke klare, men vil neppe sette UX sjakk matt i forhold til tilsvarende modeller.

Og den kanskje viktigste oppgaven har Chika Kako og hennes team lykkes godt med: Nå har alle de trofaste CT 200h-eierne en moderne crossover å bytte til, uten å forlate Lexus-merket.

Lexus UX 250h E-four

  • Motor, cm³: 1987 pluss elmotor
  • Effekt, hk ved o/min: 178 (samlet bensin- og elmotor)
  • Egenvekt, kg: 1600–1680
  • Tilhengervekt, kg: 750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 450/184/152
  • Standard dekkdimensjon: 215/60-17
  • Forbruk, NEDC l/mil – kWh/mil: 0,45-0,48
  • CO₂-utslipp, g/km: 106–114
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,7
  • Toppfart, km/t: 177

Flere saker:

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2018, og sist oppdatert 13/10 2023.

Les også