prøvekjørt: audi rs 6 performance 4,0 tfsi 605 hk quattro tiptronic

Dette er en av de råeste stasjonsvognene som finnes

Audi RS 6 performance flytter seg raskere enn de fleste andre stasjonsvogner. 0-100 går unna på 3,7 sekunder.

ANONYM: Det er ikke annet enn RS 6-merket og de kraftige eksosrørene som røper at det er en av de råeste stasjonsvognene du får kjøpt. (FOTO: Martin Jansen)

ANONYM: Det er ikke annet enn RS 6-merket og de kraftige eksosrørene som røper at det er en av de råeste stasjonsvognene du får kjøpt. (FOTO: Martin Jansen)

Publisert

En bil kan utgjøre en farlig fristelse. Det er min erfaring etter noen timer med en RS6. Performance-versjonen av Audi RS6 Avant er noe av det aller hvasseste du får innen kategorien stasjonsvogn. Den 4,0-liters V8-motoren produserer 605 hk og et dreiemoment på 700 Nm mellom 1750 – 6000 Nm ved o/min. Den er god for 305 km/t, og 0–100 km/t/t skal gå unna på 3,7 sekunder. Det er raskere enn heftige sportsbiler som Mercedes-AMG GT S og Porsche 911 GTS. Bare Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ med sine 612 hk er raskere i stasjonsvognklassen – med en oppgitt akselerasjon fra 0–100 km/t på 3,5 sekunder.

Voldsom historikk

FORBRUK: Lavere enn 0,85 l/mil kom vi ikke ifølge kjørekomputeren. (FOTO: Martin Jansen)

FORBRUK: Lavere enn 0,85 l/mil kom vi ikke ifølge kjørekomputeren. (FOTO: Martin Jansen)

Forhistorien går tilbake til 90-tallet da Audi akselererte vekk fra gubbestempelet med modeller som Audi S2 Avant, S4 Plus Avant og RS2 Avant. Nordmenn var ikke helt ukjente med disse bilene, siden de kunne registreres som varebiler med grønne skilter. RS2 Avant kom med en 2,2-liters femsylindret turbomotor med 315 hk. I 2008 kom RS6 med en 5,0-liters V10-motor med 580 hk. Da Lamborghini Gallardo ble introdusert kom også den med V10-motor fra Audi.

Tekniske data og pris for Audi RS 6 performance 4,0 TFSI 605 HK quattro Tiptronic.

Tekniske data og pris for Audi RS 6 performance 4,0 TFSI 605 HK quattro Tiptronic.

Jekyll & Hyde

RS6 er på sett og vis en litt for tung superbil forkledd som stasjonsvogn. Den har nemlig alle bekvemmelighetene som man forventer av en stasjonsvogn. Med luftfjærer kan du sågar løfte den opp dersom grusveien inn til hytta er litt grov. I komfort-innstilling er den nesten som en hvilken som helst A6.

Men Mr. Hyde er aldri langt unna. RS6 kan fint trille rundt på knappe 1200 omdreininger i åttende gir i 80 km/t. Det inngår i repertoaret det også, men det er andre stilarter man forventer av RS6. Men fartsfølelsen og mer dramatisk lyd fra eksosanlegget, krever mer turtall. Klemmer du gassen i bånn, girer tiptronickassa fire-fem trinn ned på et øyeblikk, og lyden bygger seg raskt opp til et mektig crescendo. Problemet er at det sender bilen opp i "gå like i fengsel"-hastighet før man får sukk for seg. Gasspedalen må behandles som et persilleblad, dersom man skal være på den sikre siden.

FLYTT DEG: Glupske luftinntak, RS-typisk grill i bikubelook i sort høyglans og ekstra brede paneler. (FOTO: Martin Jansen)

FLYTT DEG: Glupske luftinntak, RS-typisk grill i bikubelook i sort høyglans og ekstra brede paneler. (FOTO: Martin Jansen)

Å kjøre en Audi RS6 Avant krever stor selvbeherskelse dersom fart er en fristelse man vanskelig kan motstå. Det beste er dermed å ikke ha den tilgjengelig. Selv om bortfallet av hk-avgiften har gjort RS6 billigere, så er prislappen likevel av en slik karakter at det ikke kommer til å utgjøre noe problem for mitt vedkommende med det aller første.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning