Prøvekjørt: Audi R8 5,2 FSI Quattro

Vi kjører Audis raskeste

Endelig er det ekte Lamborghini-fres over Audis superbil R8. Vi har kjørt den!

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komplett motor

+ Fantastisk lyd

+ Kjøreegenskaper i toppklasse

+ Lekkert og barskt utseende

+ Overraskende komfortabel

+ Velbalansert

- Hva med en dobbelkløtsjkasse, Audi?

Audi R8 er definitivt vill nok i utgangspunktet med sine 420 hester og spreke 4,6 sekunder til hundre. Vi kjørte bilen for to år siden og savnet aldri krefter, men var heller ikke i tvil om at R8 hadde klart mer.

Audi feide alle spekulasjoner til side og satt etter hvert R8 V10 i produksjon i forbindelse med sin egen 100-årsdag. Snakk om bursdagspresang!

Hundre opp

Det koster en halv million ekstra å kunne smykke seg med en R8 V10 i stedet for en V8. Det høres voldsomt ut, men faktum er at de to ekstra sylindrene forandrer R8 fra en heftig sportsbil til en rå superbil.

Med 105 hester og 100 Nm mer enn lillebror har bilen ytelser helt i toppklasse, som absolutt står i stil til bilens velbalanserte og skarpe kjøreegenskaper.

R8 V10 når hundre på fattige 3,9 sekunder, og stopper ikke før ved 316 km/t hvis trafikkreglene tillater slikt. Og hvis du lurte: Mye av teknikken deler R8 med konsernfetteren Lamborghini Gallardo.

Les vår test av lillebror Audi R8 V8 her.

Gåsehud-lyd

V10-motoren har et vannvittig rått og karakteristisk lydbilde, som kler superbil-utseendet godt. Låten minner litt om lyden fra Audis gamle rekkefemmere, eller gjerne to slike koblet sammen om du vil.

Den brummer sint på tomgang, blir mer og mer brutal jo lenger opp i turtall du kommer, før den går over til å nærmest skrike av fryd når du passerer 7000 omdreininger.

Velger du å kjøpe bilen med den sekvensielle R-tronic-girkassen, kan du dessuten forvente deg en herlig mellomgass hver gang kassen lynraskt legger inn et nytt gir.

Nissans GT-R har ytelser på linje med Audi R8 V10, les og se video av den her.

Til hverdag og til fest

Tekniske data: Audi R8 5,2 FSI Quattro

MOTOR, CCM:

V10/5204

EFFEKT, HK VED O/MIN:

525/8000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

530/6500

EGENVEKT, KG:

1620

LENGDE x BREDDE x HØYDE, MM

4435x171x149

DEKKDIMENSJON:

Foran: 235/35R19

Bak: 295/30R19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

1,37

CO2-UTSLIPP, G/KM:

327

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

3,9

TOPPFART, KM/T:

316

PRIS FRA, KR:

2459000

Under lanseringen på Marbella kjørte vi bilen både på bane og på vei, og totalinntrykket er overveldende. At bilen kjører ekstremt godt og presist, visste vi fra før. Men vi blir - som vi også ble forrige gang - forbauset over hvor lettkjørt R8 er, samtidig som den kan utfordre de mest erfarne førere når det går unna.

Alt skjer kontant, enten det gjelder styrefølelse og gassrespons, og man har en nesten skummelt god følelse av kontroll bak rattet i R8-en.

Firehjulstrekket gir et meget godt veigrep, men gjør også at bilen blir langt mindre nervøs enn midtmotorbiler generelt. Du har heftig fremdrift selv i lett drift ut av de skarpeste svingene.

Under normal bykjøring oppfører R8 seg eksemplarisk, faktisk på grensen til småkjedelig og komfortabel. Noen ganger opplevde vi å glemme at vi faktisk kjørte supersportsbil, siden den både er komfortabel og lettkjørt som en TT.

Det er kanskje kjipt for den som er ute etter en hardcore sportsvogn, men derimot å sette pris på for bruk til hverdags. For R8 er en herlig allrounder!

Plass i garasjen og penger på bok? Klin til, mer superbil for pengene får du neppe!

Eller hva med en Aston Martin V12 Vantage?

Les også:

Mer om Sør-Spania: Solkystens skjulte gleder

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 2459000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Slik kjører du bil - sjekk videoene Se flere saker fra: De kuleste bilene vi har kjørt Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt Se flere saker fra: Test: Audi R8
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning