Prøvekjørt: Audi Q5 2,0 TDI

Med det lille ekstra...

Audi Q5 sikter seg inn på den eksklusive og sporty delen av kompakt-SUV klassen. Men også Audis egne modeller vil merke dens ankomst.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Forholdsvis rommelig

+ Flotte motoralternativer

+ Lekker og sporty

+ Stabile og underholdende kjøreegenskaper

- Fortsatt kostbar til tross for konkurransedyktig pris

- Dyrt ekstrautstyr

- Standardsetene

Tekniske data

Audi Q5 2,0 TDI Quattro

MOTOR: R4, 1968 ccm

EFFEKT, hk ved o/min: 170 v/4200

DREIEMOMENT, Nm ved o/min: 350 v/1750

EGENVEKT, kg: 1730

MAKS HENGERVEKT, kg: 750/ 2000

BAGASJEROM, liter: 540/ 1560

FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,67

CO2-UTSLIPP, g/km: 175

0-100 KM/T, sek: 9,5

TOPPFART, km/t: 204

PRIS, FRA, kr: ca 530 000

I NORGE: Desember, bestilling f.o.m. september

Spania, Valencia: For ikke lenge siden kom Volkswagens kompakt-SUV Tiguan på markedet. Derfor er det nærliggende å tro at Audis eksklusive utfordrer er en jålete og sterkere utgave av den samme bilen. Slik er det ikke. Audi har skjønt at for å hevde seg i et innholdsrikt og populært segment - med en høyere prislapp enn de fleste typiske folkelige modellene - må man spille på andre strenger. Derfor har de basert Q5 på samme plattform som den ferske og kjøreglade fetteren A4. I teorien er det ingen dårlig idè, men hvordan er ting i praksis?

LES ALLE VÅRE BILTESTER HER

Mange om beinet

BMW X3 har for oss i Klikk.no vært den typiske fasiten på en sporty og underholdende kompakt-SUV. Litt komfort har man kunnet ofre for de velbalanserte kjøreegenskapene bilen har "krydret" sin noe trauste klasse med. Men den går en dyster tid i møte. Lanseringen av Q5 finner nemlig sted rett før både Volvo og Mercedes lanserer sine premiumkonkurrenter XC60 og GLK, mens neste generasjon X3 allerede er i en tidlig testfase, skal vi tro våre spionfotografer rett.

Flottere i virkeligheten

Det som på bilder tilsynelatende framstod som en A3-preget Tiguan på stylter, overrasker i praksis. Med mange diskré designelementer merker man umiddelbart at Q5 hører hjemme i en prisklasse over Tiguan og dens argeste konkurrenter. Blant annet er den lengre og bredere, og tilbys med hjul helt opp i 20-toms størrelse. Bilens avrundende form på hekken skaper også et langt mer coupéaktig inntrykk enn vi er vant med i SUV-verdenen. Det forfriskende og sportslige utseendet, sammen med det førerorienterte interiøret, vil nok være et sterkt kort for Audi i kampen mot konkurrentene. Et annet viktig argument er at førsteinntrykket tilsier at bilen skal fungere bra som en familiebil, siden både bakseteplassen og bagasjerommet er større enn på flere av konkurrentene.

il eksempelvis en Volkswagen Tiguan forholdsvis godt. Den gir tross alt det lille ekstra som skal til for å være en premiumbil¿

Rask og lettbeint

Audi Q5 2,0 TDI veier 1 730 kilo, og er med det ingen typisk lettvekter. Likevel er bilen overraskende kjapp, samtidig som den lystrer førerens kommandoer godt når det går unna - også på krevende, svingete veier. Nå hadde riktignok alle våre testbiler det elektronisk justerbare understellet "Drive Select", så trolig vil bilen oppfattes noe mer "folkelig" med vanlige stålfjærer. Men i praksis ble undertegnede under testkjøringen svært overrasket over bilens sportslige og stabile kjøreegenskaper, til tross for et forholdsvis stivt oppsett og svære hjul. Også graden av komfort var vesentlig bedre enn forventet, og både hjul- og motorstøy var godt avdempet ved hjelp av god isolering. Litt vindsus kunne forekomme i høye hastigheter, men også der gjorde bilen en god figur. På sikkerhetsfronten er det også forventet at Q5 skal være på topp i sin klasse, og blant annet er bilen utstyrt med et ESP-system som tilpasser seg bilens taklast ved hjelp av sensorer under takrailene. Siden bilen kan ha opptil 100 kilo på taket, får den et tyngdepunkt som igjen påvirker bilens egenskaper.

På motorfronten tilbys det i første omgang tre motorer; 2,0 TDI med 170 hester og 350 Nm, 3,0 TDI med 240 hester og 500 Nm, og en 2,0 TFSI med 211 hester og 350 Nm. Den største dieselmotoren og bensinmotoren blir levert med Audis nye 7-trinns dobbelkløtsj-girkasse S-tronic som standard. Denne erstatter Tiptronic, som ikke blir tilgjengelig i Q5 - uten at det trenger å være negativt. Den mest aktuelle modellen for Norge, en 2,0 TDI med manuelt gir, gir bilen høyst respektable ytelser og har samtidig et ikke klasseledende, men likevel hyggelig forbruk.

Kommer i desember

De første kundene vil få sin bil levert i desember og bestillingen åpner i midten av september, men prisene er foreløpig ikke klare. Kvalifisert gjetning fra importørens side ligger på rundt 530 000 kroner, siden den må være konkurransedyktig mot BMW X3 og de kommende premium-SUVene fra Mercedes og Volvo. Informasjonsmedarbeider Marius Tegneby hos den norske importøren Harald A. Møller, forteller at de håper å ha 3-400 kontrakter underskrevet før året er omme, og at helst 7-800 Q5er skal finne veien ut til kundene i 2009.

Audi Q5 framstår som en nokså rommelig, sportslig og følelsesladet kompakt-SUV med flotte motorer og permanent firehjulstrekk, som forsvarer prisdifferansen ned til eksempelvis en Volkswagen Tiguan forholdsvis godt. Den gir tross alt det lille ekstra som skal til for å være en premiumbil¿

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi Q5
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning