Den store SUV-en XC90 startet det som skal bli en total Volvo-fornyelse. Til høsten følger neste modell, og det er sedanen S90. Den er bygd på samme plattform som XC90 (les test av XC90 T6 her og test av XC90 D5 her)– dette er med andre ord biler med nært teknisk slektskap.

Volvo hadde imidlertid ikke vært Volvo om de ikke kunne presentere en nyvinning eller to innen sikkerhet når de lanserer en ny modell. S90 er den første bilen som kan kjenne igjen et stort dyr (elg, hjort, hest) og varsle føreren. Systemet greier dette både når det er lyst og mørkt. Vi skrev om systemet i 2013 da det var i utviklingsfasen.

Neste år starter Volvo forsøk med biler som skal kunne kjøre helt av seg selv på svenske veier. S90 er ikke kommet helt dit, men den tar ett steg til i den retningen. Et system kalt Pilot Assist skal sørge for at bilen holder seg riktig plassert i sitt kjørefelt gjennom det Volvo sier er myke styreimpulser. Systemet virker opp til 130 km/t, og det krever ikke at S90 følger etter en annen bil.

S90 kommer med sju motoralternativer, der alle motorer er firesylindrede tolitere. Dette er en del av den nye Volvo-strategien. Ved å bruke kun tolitersmotorer i ulike effektutgaver strømlinjeformes produksjonen og Volvo sparer kostnader.

Som for XC90 kommer en ladbar hybrid som topputgave. S90 T8 har totalt hele 406 hk, der elmotoren står for 86 av hestekreftene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PÅKOSTET: S90 og V90 (stasjonsvognutgaven) har en og annen konkurrent å bryne seg på. BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse og Lexus GS kjemper om de samme kundene. © Volvo

Legger seg nær konkurrentene

Volvo har lenge ønsket å ta steget opp til å bli ansett som et fullverdig premiummerke blant bilkundene, på lik linje med Mercedes, BMW og Audi. Fornyelsen følger tilsynelatende denne strategien, for prisene viser at S90 vil legge seg relativt nær sedanutgaver av for eksempel Audi A6 med noenlunde sammenlignbar motor.

Så vil tiden vise om Volvo også denne gangen greier å levere utstyrspakker som gjør totalprisen litt lavere enn for de tyske merkene, som tradisjonelt har høye utstyrspriser.

En mulig ulempe for S90-utgavene med de minste motorene, er at de kun kan fås med manuelt gir (i hvert fall fra starten av). Flere av de «rimelige» A6-ene, og for den del BMW 5-seriene, kan fås med automatgir mot prispåslag. Dessuten er ikke tilbudet av firehjulsdrevne modeller like bredt fra starten av for S90.

Priser før ekstrautstyr

  • D3 150 hk (manuell): 449 000 kroner
  • D4 190 hk (manuell): 479 000 kroner
  • D5 235 hk AWD (automat): 637 000 kroner
  • T4 190 hk (manuell): 499 000 kroner
  • T5 254 hk (automat): 571 000 kroner
  • T8 320 hk + 86 hk (automat): pris ikke fastsatt
  • T6 320 hk (automat): 818 000 kroner

Volvo oppgir at D3 er klar for salg fra høsten, mens det rimeligste bensinalternativet (T4) kommer seinere. En stasjonsvognversjon kalt V90 kommer noen måneder etter S90-lanseringen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!