Mens dagens kompaktklasse-elbiler gjerne har en oppgitt rekkevidde på mellom 15 og 30 mil, klinker Opel skikkelig til i nye Ampera-e. Med et batteri på hele 60 kWh lover Opel en rekkevidde på godt over 400 kilometer. Til sammenligning har nye BMW i3, som er klasseleder med 30 mil oppgitt rekkevidde, et batteri på 33 kWh.

I henhold til New European Driving Cycle (NEDC) bryter Opels nye elbil 400 kilometersgrensen med god margin, skriver den norske importøren i en pressemelding, og forteller at den eksakte rekkevidden ikke offentliggjøres før lanseringen av Ampera-e på bilutstillingen i Paris om tre uker.

Basert på forbrukstall fra våre rekkeviddetester av elbiler, ser utsagnet ut til å holde vann. En tommelfingerregel for elbiler i kompaktklasse-segmentet er at forbruket ligger på cirka 1,5 kWh/mil på sommeren og 2,0 kWh/mil på vinteren, noe som tilsvarer en rekkevidde på rundt 40 mil (sommer) og 30 mil (vinter) for Ampera-e.

Rekkevidden til Ampera-e setter nok en støkk i nevnte konkurrenter, og vi tipper at også Tesla skjelver litt i buksene. Rekkevidden til kommende Tesla Model 3 (minst 346 kilometer) er plutselig ikke så imponerende.

- Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette. Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst se den rulle på norske veier neste år, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PLASS TIL FEM: Opel Ampera-e skal ifølge Opel har god plass til fem personer og et bagasjerom på 381 liter. © Opel

Kjapp og rommelig

Lang rekkevidde er ikke alt. Elmotoren under panseret i kompaktbilen yter 204 hestekrefter og 360 Newtonmeter. Det er vesentlig mer enn elbiler som VW e-Golf, Nissan Leaf, Kia Soul og Hyundai ionic, hvis elmotorer gjerne yter mellom 110 og 130 hestekrefter.

Det skal være nok til å klare 0-50 km/t på kun 3,2 sekunder og 80-120 km/t på 4,5 sekunder. Ampera-e blir med andre ord ingen sinke i trafikkbildet.

Den 4,17 meter lange bilen har ifølge Opel rikelig plass til fem personer. Den har også et bagasjerom på 381 liter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

400 KILOMETER: I henhold til New European Driving Cycle (NEDC) skal Ampera-e bryte 400 kilometersgrensen med god margin. Eksakt rekkevidde blir offentliggjort på bilutstillingen i Paris. © Opel

Kjør med en pedal

I likhet med andre elbiler på markedet har også Ampera-e forskjellige kjøremodier, som på typisk elbil-vis dreier seg om grad av regenerering under kjøringen. Normalmodus aktiveres automatisk når du setter bilen i "drive". Ønsker du å øke regenereringen, gjør du det ved å velge "low".

Ønsker du maksimal regenerering velger du funksjonen "Regen on Demand", som Opel har valgt å kalle motorbremsfunksjonen.

- I denne modusen er motorbremsen så sterk, at det ikke er nødvendig å bruke bremsepedalen for å stoppe helt i normal trafikk. Simuleringer viser at føreren ved hjelp av denne «en-pedal-funksjonen» kan øke rekkevidden med opptil fem prosent sammenlignet med kjøring i «Drive», skriver Opel i pressemeldingen, og presiserer at føreren må være klar til å bruke bremsepedalen om noe uventet skulle inntreffe.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!