Off Course

Billig, men akk så tung og uhåndterlig.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Billig

- Nøklene må stå i mens du sykler

- Treg respons i motoren

- Ustabil og tung å manøvrere

- Vektfordeling som gir dårlig balanse

Det er alltid spennende å se hva Clas Ohlson kan by på i utstyrstester. Ofte hevder produktene seg overraskende godt.

Denne el-sykkelen har en pris som gjør at flere vil la seg friste til å prøve. Og selv om den ikke står seg så godt i denne testen, er det et godt stykke opp i pris til neste sykkel. Sykkelen hjelper deg opp bakkene, men er tung å manøvrere. 

Vi må også nevne at du får en svært bra hybridsykkel til denne prisen, om det er et alternativ.

Motoropplevelse/assistanse

Mye frustrasjon her: - Totalt meningsløst å ha motor, når det eneste den klarer er å veie opp for at sykkelen er tung som bly. Ble mer sliten av å sykle denne hjem med høyeste motorhjelp enn å sykle på min helt ordinære hybridsykkel, sier Marit. Det er mange sekunders forsinkelse fra du starter å trå til motoren begynner å dra. Frustrerende om du prøver å starte i en motbakke. Trekker veldig dårlig i oppoverbakkene. Drøy momentforsinkelse når du tråkker i gang. Greit nok skyv når du først er i gang.

Teknisk design

- Bestemorsykkel med elendig vektfordeling, synes Marit. Sykkelen gir assistanse, tross alt, men den tekniske kvaliteten er altså mangelfull.

Komfort og manøvrering

Ustabil og tung å manøvrere. Frontmotoren gjør den fronttung, og den høye batteriplasseringen gjør den topptung. Dårlig startrespons gjør den enda mindre egnet i trafikken. En fortaussykkel. - En sykle til butikken i forsteder-sykkel, sier Geir. - Vanskelig å justere fart både ved oppstart og ved bremsing. Stiv og tung og absolutt umulig å manøvrere i en trang sykkelbod. Var sliten og sur allerede før jeg hadde begynt å sykle. Og støtta knakk etter tredje gangs bruk, sier Marit. Sete oppleves som vondt av flere. Pluss at styret og setet kan justeres i høyde og vinkel uten verktøy.

Brukervennlighet

Irriterende med to nøkler. Nøklene må dessuten stå i både lås og batteri for å bruke sykkelen. Nøkkelknippe vil riste og enkeltnøkler har en tendens til å bli borte. Kan heldigvis lades uten å ta ut batteriet. Batteri kan lades på sykkel. Drøy motorforsinkelse.

Verdi for pengene

Det mest positive her er prisen, men du får en utrolig mye bedre vanlig sykkel for 9000 kroner.

Bremser og gir

- Kjipe V-bremser + pedalbrems. Ikke i nærheten av skivebremsenes effektivitet. Nexus 3-gir gir store sprang mellom girene og begrenset utvekslingsspenn, sier Tron. - Bakbremsen virker knapt. Navgiret har bare tre utvekslinger; gir betydelige bruksbegrensinger, sier Geir.

Spesifikasjoner

Produsent Clas Ohlson
Pris 8995
Vekt (kg) 23
Motor - plassering, type Børsteløs 250W motor i framnav
Assistansenivåer 6 nivåer
Dreiemoment og rekkevidde 38 N.m rekkevidde ca 50-60km. Ladetid ca. 5-6 timer for fullt batteri
Batteri 36V 10Ah Lithium ion
Gir 3-girs Shimano Inter3
Bremser Håndbrems foran OG bak, fast fotbrems i tillegg
Ramme (type og størrelser) og gaffel Lav ramme, aluminium ramme + gaffel
Inkludert utstyr, derunder type lys, lås og skjermer Ekstern LED-belysning foran og bak m. AA-batterier. Skjermer i plast, fastmontert lås + separat batterilås. Styre og sete justerbart uten verktøy. Innebyggd ringeklokke i håndbrems for sikkerhet.
Forhandlere Clas Ohlson

Konklusjon

Vår karakter

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning