Bilpleie=

TØFF: Våtslipepapir fra 1 200 og oppover egner seg fint til å behandle plastikken i lyktene før polering. FOTO: Terje Haugen

=

POST IT: Bruk noen Post It-lapper til å markere områdene du skal se nærmere på etter bilvasken. FOTO: Terje Haugen

Har du gjort unna en god høstvask i forbindelse med dekkbytte, så er tiden innen for å finne fram lupa og se litt nærmere på doningen før vinteren setter inn for fult.

Kjøpesenterparkering, vask med sand i svampen, ferske syklister i husstanden, oksidering, salt og fugledritt kan trekkes fram som de vanligste årsakene til familiebilens utvendige forfall.

Men mørketida nærmer seg med alt det den fører med seg, og sikten bør derfor prioriteres framfor saltangrepene som koser seg i småripene. Her har vi derfor sett nærmere på triksene som vil gjøre vei i vellinga for deg med en gjennomsnittlig gammel bil (for tiden 10,5 år her til lands), og som dermed ikke har noen form for garanti å lene deg på.

Matte lykter

Eier du en litt aldrende bil, har du kanskje allerede fått med deg at lykteglassene gjerne har fått et grått slør.

Dette henger sammen med at bilprodusentene stort sett har gått over til plastikk som ytterlag i lykteglassene.

Blir dette belegget ødelagt, eller slitasjen for stor, går den ikke gjennom EU-kontrollen engang. Men det er også vanlig at dette kan gjøre lyset svakere slik at du ser dårligere når mørket kommer.

Vi har derfor testet ut to metoder for å få liv i blasse lykter.

Litt bedre sikt

I tillegg har vi sett nærmere på et velkjent knep for å gjøre sikten gjennom frontruta bedre, et knep hentet fra proffene. Her ser vi vekk fra åpenbare variabler som slitte vindusviskere og kvaliteten på lyspærene. Dette skal uansett skiftes når sikten blir dårlig.

Typiske lakkdefekter

I tillegg har vi sett på måter å få vekk mindre lakkdefekter, som i sin tur gjør bilen mer sårbar for veisaltet den kommer til å bli utsatt for i løpet av vinteren. Bruk noen Post It-lapper eller tilsvarende til å merke av områdene du vil se nærmere på etter vasken.

Bilpleie=

DRAMA: Det ser litt dramatisk ut etter våtslipingen, men det ordner seg fort med litt polish. FOTO: Terje Haugen

Bilpleie=

SETT: Dette settet er speiallaget for å friske opp lyktene. Jobben er gjort på 10 minutter, og fungerer greit i det fleste tilfellene. FOTO: Terje Haugen

1. Frontlysene og baklyktene

Å piffe opp frontlyktene og baklyktene er en jobb som gir deg resultater umiddelbart. Her er det som nevnt to fremgangsmåter:

Den groveste varianten går ut på å bruke 1 200 eller 2 000 våtsandpapir først, og en spruteflaske med vann og litt bilsåpe blandet. Her går du lett over lyktene med sandpapiret til det gule belegget eller stripene er borte, i tillegg til andre skavanker.

Deretter ser alt dramatisk mye dårligere ut, før du polerer med en fin plastikkrubbing som du legger på en egnet poleringsskive på drillen.

Den milde varianten går ut på å bruke et ferdiglaget sett med klut, poleringsenhet til drillen og fin plastikkrubbing. I tillegg finner du frem litt maskeringstape om du er redd for lakken rundt. Eventuelt kan du kombinere disse metodene. Er du usikker, starter du med Meguiar's-varianten eller tilsvarende sett. Bruk middels turtall på drillen (1 400 - 1 600 omdreininger), og ikke fall for fristelsen til å guffe på maks (drillen blir vanskelig å styre). Det er for proffene.

Bilpleie=

SLITT: Den originale baklykta fra 2001 trenger klart litt pleie. FOTO: Terje Haugen

Bilpleie=

TØRK: Her fordeles polishen før vi går i gang med drillen. FOTO: Terje Haugen

Bilpleie=

FERDIG BAK: Baklykta ble nesten som ny etter en liten overhaling. FOTO: Terje Haugen

Bilpleie=

SLUTT: Slik så det ut i fronten etter polish.

Bilpleie=

KLASSIKER: Denne klassikeren har eksistert på markedet i mange år. Passer best til frontruta nå på høsten, men kan også brukes på de andre rutene i bilen. FOTO: Terje Haugen

2. Frontruta

RainX eller tilsvarende ruteforsegling på frontvinduet er trolig den beste behandlingen du kan gi frontruta før høstregnet og snøen setter inn. Denne varianten er utrolig tyntflytende, og påføres med en ren klut (bomullsdottene som damene bruker til å ta bort sminken duger) i små mengder på en ren rute.

Deretter lar du det tørke i 10 minutter før du stryker over med en god poleringsduk. Det hele bør etter vår erfaring gjentas to ganger, med innlagt kaffepause.

Testen tar du etterpå med hageslangen. Vannet skal da perle vekk umiddelbart.

Ved 50 km/t i nedbør skal du kunne oppleve litt magi. Under optimale forhold skal du nemlig kunne droppe vindusviskeren, siden vannet preller av ruta av seg selv. Det skal også hjelpe mot morgenfrosne ruter..

Vi har kjørt 15 000 km så langt, og toppingen holder brukbart ennå.

=

RAINX: Dette topplaget med klassikeren RainX gjør det litt lettere å holde rutene rene til vinteren, samtidig som du kan avlaste vindusviskerene til høsten. FOTO: Terje Haugen

Bilpleie=

DUAL ACTION: Denne nyheten fra Meguiar's koster rundt 700 kroner, og er tilpasset en vanlig drill. En ""ekte"" poleringsmaskin koster fort flere tusen kroner FOTO: Terje Haugen

3. Parkeringsmerker med lakkrester fra synderen

Her har vi slått kloa i en liten nyhet på hjemmebilpleiefronten, en Dual Action-poleringsenhet du fester på drillen, som de fleste har liggende fra den gangen batteridrillen inntok hjemmene. Dual Action roterer ikke i tradisjonell forstand, men går i stedet rundt i et slags oscillerende mønster, som navnet tilsier.

Teorien er at dette ikke etterlater hologrammer i lakken. Du skal heller ikke risikerer omlakkering av bilen om du blir for ivrig.

Den tradisjonelle poleringsmaskinen, vinklesliper-style, kan fort blir i groveste laget, og brukes ifølge kjennere kun om du vet hva du holder på med.

Her kjører vi derfor på med DA-maskinpolering og litt Ulitmate Compound fra Meguiar's - eller tilsvarende fra annen leverandør - på pad-en. Dette er egentlig en meget mild rubbing - eller lakkrens som det også heter - hvor slipemiddelet forsvinner av seg selv etter litt bruk. Eventuelt kan du bruke håndmakt. Vi prøvde begge deler. Resultatet blir helt identisk, det tar bare litt lenger tid for hånd. I vårt tilfelle var vi heldige og fikk bort alt, med tilfredsstillende resultat.

Etterpå legger du på polish, før du topper med voks.

Bilpleie=

HIT AND RUN: Kjørt på og stukket av. Men denne lille hilsenen, og tilsvarende, kan du få bort selv med riktig middel. FOTO: Terje Haugen

=

POLISH: Lakkrestene tar vi vekk med den nye DA-maskinen fra Meguiar's. Deler ble også tatt bort for hånd, det tok bare litt lengre tid. FOTO: Terje Haugen

=

VEKKE: Etter litt gnikking med rubbing er parkeringsmerket vekke. Bare en liten bulk er igjen, men det er nesten ikke synlig. FOTO: Terje Haugen

4. Riper i lakken og merker etter feil svampbruk

Både unger og andre medlemmer i husstanden står gjerne bak noen små skraper i lakken her og der, i tillegg til at fars mange vaskeforsøk opp gjennom årene (som for eksempel å bruke en gryteskrubb for å gjerne insekter i stedet for egnet insektsfjerner) har laget noen fine hologrammer her og der. Her finner du de mest utsatte stedene ved å gå over bilen i litt solskinn, sammen med en Post It-blokka.

Her bruker du også en mild rubbing eller lakkrens på en DA-maskin, eller på medfølgende svamp for hånd (om du har god tid). Har du et eget favorittmerke med de riktige ingrediensene - kjør på. Men vær helt sikker på at det er kompatibelt med klarlakken din (Tips: Les nøye på flaska).

Den klassiske stripa som går i en retning, tar du vekk ved å bevege rubbingen eller lakkrensen i samme retning som stripa til du er fornøyd med resultatet. Husk polish og voks til sist.

=

GENERELT: Generelle vaskemerker og striper som bare synes ved spesielle vinkler, får du kjappest bort ved å bruke en mild rubbing som er laget for å takle klarlakk. FOTO: Terje Haugen

5. Merker etter fugledritt og andre innslag fra naturen

Fugledritt som får ligge etterlater gjerne de tøffeste skadene du kan få på lakken. Her må du også frem med rubbingen, lakkrensen eller compounden, men ikke blir overrasket om resultatet blir magert.

De fleste produktene rettet mot oss forbrukere er rimelig snille mot lakken, så sjansen for å gjøre noe galt er ikke overhengende.

Ulempen er at de tøffeste jobbene blir for vanskelige for de produktene vi som vanlige bileiere har tilgjengelig. Har du stått under ei bjørk i løpet av sommeren, og ikke fått vekk kvae-flekkene med den første bilvasken, må du også fram med compounden. Her er det imidlertid langt lettere å få raske resultater. Avslutt også her med polish og voks til sist.

=

DRITT: Fugledritten kan du i noen tilfelle klare å ta bort selv, men sitter den for dypt, må du til proffene for utbedring.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!