Nyhet: Mitsubishi Concept XR-PHEV II

Ny plug-in hybrid-SUV fra Mitsubishi

I rekken av nyheter som vises på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars, er denne hybrid-SUV-en fra Mitsubishi uten tvil en av de mest spennende.

Publisert Oppdatert

Hvorfor? Jo, fordi det mest sannsynlig er snakk om en lillebror til den svært populære Mitsubishi Outlander PHEV (plug-in hybrid).

Uten å bekrefte noen ting som helst, er den norske Mitsubishi-importøren ganske tydelige i pressemeldingen på at Concept XR-PHEV danner basis for neste Mitsubishi ASX.

Målene på dagens ASX og konseptbilen XR-PHEV II er nemlig nesten identiske, altså rundt 4,5 meter i lengden, og det var vel bare et spørsmål om tid før Mitsubishi tok tak i ASX.

Crossoveren ASX har som kjent noen år på baken og besitter ikke like moderne motorteknologi som storebror Outlander som leveres som oppladbar hybrid.

Det er begrenset med info i pressemeldingen fra den norske Mitsubishi-importøren, men enkelte utsagn røper at konseptbilen er nær produksjon. Blant annet røper de effekten i elmotoren og hvor lavt CO2-utslipp bilen vil få.

BARSK DESIGN: XR-PHEV, etter alt å dømme nye ASX, viser Mitsubishis nye designretning.

BARSK DESIGN: XR-PHEV, etter alt å dømme nye ASX, viser Mitsubishis nye designretning.

Under 0,2 l/mil

Elmotoren yter 163 hestekrefter og forsynes med strøm fra et batteri med kapasitet på 12 kWh. Akkurat hvilken bensinmotor elmotoren kobles opp mot er foreløpig ikke klart.

Mitsubishi er tydelige på CO2-utslippet skal holdes under 40 gram per kilometer. Det tilsvarer et drivstofforbruk under 0,2 liter per mil.

I motsetning til Outlander PHEV, der bensinmotoren forsyner framhjulene med kraft og elmotoren forsyner bakhjulene (firehjulsdrift), har XR-PHEV kun trekk på framhjulene.

Bensinmotoren i XR-PHEV vil både forsyne framhjulene med kraft og lade batteriet når det trengs.

KAN ENDRES: Det har vel knapt skjedd at en produksjonsmodell er like futuristisk som en konseptbil, så vi kan nok forvente oss et litt mer nøkternt interiør i nye ASX.

KAN ENDRES: Det har vel knapt skjedd at en produksjonsmodell er like futuristisk som en konseptbil, så vi kan nok forvente oss et litt mer nøkternt interiør i nye ASX.

Ny designretning

Ifølge produsenten skal XR-PHEV ha et sporty og urbant design som skal uttrykke Mitsubishis nye designretning.

Sporty og urban er helt klart en dekkende beskrivelse av bilen på bildene, men vi vet samtidig at produksjonsmodeller ofte er betydelig tonet ned og langt mer nøkterne.

Vi gleder oss likevel til å se hvordan XR-PHEV (ASX) vil se ut når den blir satt i produksjon.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning